Förmånsbeskattad cykelparkering på arbetsplats

Aktiv medlem
Jobbet skall flytta och nu ryktas det om att för att vi som cyklar till jobbet skall kunna parkera vår cyklar så behövs det hyras ett område eller lokal för ändamålet.
Därför pratas det även om att vi cyklister skall bli förmånsbeskattade för detta utrymme.

Bara nyfiken, finns det fler här som varit med om detta? Det kanske är jättevanligt? Hur sköter ni det med parkeringar på era jobb?

Fram tills nu har vi ställt cyklarna på lagret utan problem men det kommer inte gå i nya lokalen.

Vi har ett stort låst rum i parkeringshuset. Kostar gratis.

Grunden för förmånsbeskattning är väl att det som erbjuds ska ha ett värde att jämföra förmånen mot. Förmånsbeskattning av parkering för bil är ju beroende av marknadsvärdet på samma pakeringsplats. Finns det inget motsvarande att jämföra värdet av cykelparkeringen mot kan jag inte låta bli att undra hur det i så fall ska värderas.

Rattnalle sa:
Vi har ett stort låst rum i parkeringshuset. Kostar gratis.

Grunden för förmånsbeskattning är väl att det som erbjuds ska ha ett värde att jämföra förmånen mot. Förmånsbeskattning av parkering för bil är ju beroende av marknadsvärdet på samma pakeringsplats. Finns det inget motsvarande att jämföra värdet av cykelparkeringen mot kan jag inte låta bli att undra hur det i så fall ska värderas.

Jag är helt novis på ämnet. Jag fick för mig att om lokalen kostar pengar att hyra så står det för grund till vad förmånsbeskattningen blir.
Men du menar alltså att förmånen skall jämföras mot andra cykelparkeringar? Ja, om det är så blir det så klart lite klurigt. Finns det cykelparkeringar som kostar pengar? Och nu pratar vi i förorten.

Om företaget vill täcka sina kostnader för parkeringen känna väl en avgift mer ändamålsenligt. Annars är ju kostnaden inte nödvändigtvis samma sak som värdet.

Men jag är inte heller expert.

P-plats i garage kostar 3000/månad, för 10 kvadratmeter. Det är 100.000 kvadratcentimeter. 3 öre/kvadratcentimeter och månad.
En cykel tar upp 1 kvadratdecimeter ungefär. Ja, eller två då. Då borde hyran bli, högt räknat, 6 kr/månad. Skatt 30% = 1 krona, åttio öre. Per månad.

Man borde kanske ta extraknäck på skatteverket?

staine sa:
P-plats i garage kostar 3000/månad, för 10 kvadratmeter. Det är 100.000 kvadratcentimeter. 3 öre/kvadratcentimeter och månad.
En cykel tar upp 1 kvadratdecimeter ungefär. Ja, eller två då. Då borde hyran bli, högt räknat, 6 kr/månad. Skatt 30% = 1 krona, åttio öre. Per månad.

Man borde kanske ta extraknäck på skatteverket?

Får du verkligen in 1.000 hojar, ja eller 500 då, på 10 kvadratmeter?

Men förutom det...
Fan, jag blir illamående när jag hör om sånt här!

Vi har inomhusparkering för cyklar ink tvätt och mekmöjligheter på ett av stockolms mest attraktiva lägen, vi betalar ingenting. Märk väl att min arbetsgivare brukar vara nitiskt ang förmånsbeskattning och dylikt så jag är övertygad om att någon tittat på det.

Ingen förmånsskatt på Norrmalmstorg. :-)
image.jpeg

Vi har cykelrum i källaren också, men det använder jag bara på vintern,

Låter ju helt idiotiskt, det är väl i företagets intresse att personalen håller sig frisk
Är det ingen som framfört detta argument?

All parkering bör avgiftsbeläggas till lägst självkostnadspriset, även cykelparkering. Men om den upplåts avgiftsfritt så är den en skattepliktig förmån som ska värderas till marknadsvärdet. (https://www.skatteverket.se/privat/...ergarageplats.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html)

Marknadsvärdet för bilparkering är 0 kronor i större delen av landet. För cykelparkering är den 0 kronor i _hela_ landet.

Om man ska jämföra med p-plats för bil och resonemanget med marknadsvärde, så ska ju skattemyndigheten hitta en likvärdig och ändamålsenlig cykelparkering i närheten. Å vad jag vet så har resonemanget ofta varit att om det finns en fri parkering hyffsat nära så är marknadsvärdet helt enkelt noll även om det i området även finns p-platser som kostar.

Hade jag varit din (TS) kollega så hade jag även frågat dej tydligare om VEM det är som sagt det och vad KÄLLAN till påståendet är. "Det pratas om" kan ju betyda så olika mycket avseende substansen i rykten/påståenden.

NAnders sa:
All parkering bör avgiftsbeläggas till lägst självkostnadspriset, även cykelparkering. Men om den upplåts avgiftsfritt så är den en skattepliktig förmån som ska värderas till marknadsvärdet. (https://www.skatteverket.se/privat/...ergarageplats.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html)

Marknadsvärdet för bilparkering är 0 kronor i större delen av landet. För cykelparkering är den 0 kronor i _hela_ landet.

Om man parkerar sin röv på en kontorsstol i ett dyrt kontor i centrala Stockholm, exempelvis, skall det då också förmånsbeskattas?

Fjärdebrunn sa:
Låter som arbetsgivaren har dålig koll, är dumsnål eller försöker lura er.

Snål? Är det förmånsskatt så måste arbetsgivaren betala lönekostnadspåslag för beloppet. En sak om arbetgivaren valde att begära betalt för p-platsen med 50 sek/månad eller så. Det senare är en inte helt ovanlig lösning för att slippa betala förmånsskatt.

Snabb googling ger ungefär 0 träffar vilket borde vara en bra indikation på sanningshalten ang. denna så kallade skatt.

Du kan vara lugn, helt övertygad om att det är ett rykte.

Om arbetsgivaren tar ut ett förmånsvärde behöver dem betala sociala avgifter på det. Det betyder att det kommer att KOSTA dem 31,42% av förmånsvärdet MER än att inte förmånsbeskatta cykelparkeringen. Så om förmånsvärdet tex är 100kr så kostar det dem ca 31kr per månad.

Däremot kan dem ju alltid kräva betalt av er för att nyttja platsen, men det är en annan historia...

Jonas

swedo sa:
Vi har inomhusparkering för cyklar ink tvätt och mekmöjligheter på ett av stockolms mest attraktiva lägen, vi betalar ingenting. Märk väl att min arbetsgivare brukar vara nitiskt ang förmånsbeskattning och dylikt så jag är övertygad om att någon tittat på det.

Shit, det har vi också, fan kanske man är kollega :O

Mycket snillen spekulerar här. Läs vad jag skriver:

Parkering som upplåts avgiftsfritt är en skattepliktig förmån som ska värderas till marknadsvärdet. Marknadsvärdet för cykelparkering är 0 kronor. NOLL KRONOR.

Noll kronor ger noll kronor i skatt och noll kronor i arbetsgivaravgift och andra avgifter. Noll kronor. Noll. Inget.

falk1 sa:

Nej, inte typ noll. Noll. 0. Inget. Så länge du kan hitta en avgiftsfri plats inom något kvarters avstånd så är marknadsvärdet 0. Värt 0 kronor. Beskattas som 0 * en procentsats = 0.

Marknadsvärdet för bilparkering är på samma sätt noll i större delen av landet. Endast i de centralaste delarna av större städer överstiger marknadsvärdet noll kronor och då sällan mer än någon hundring i månaden. (Vilket fortfarande ligger så långt under självkostnadspriset att det enda sättet att få parkeringsplatser byggda är att kommunen tvingar fastighetsägaren att göra det i bygglovet. Betalningsviljan för parkering är närapå 0 kronor och saker som ingen vill betala för kommer ingen att vilja tillverka och sälja.)

Är det så att arbetsgivaren åker i en stor suv tex Bmw Audi och spyr galla och spolarvätska på cyklister och har kommit på att han kan sparka er i pungen på jobbet också ?

Road_Runner sa:
Är det så att arbetsgivaren åker i en stor suv tex Bmw Audi och spyr galla och spolarvätska på cyklister och har kommit på att han kan sparka er i pungen på jobbet också ?

Hur är 0 kronor i skatt att sparka någon i pungen?

rikard sa:
JLarsson sa:
Marknadsvärdet för en låsbar cykelparkering verkar vara 100 kronor i månaden. I alla fall i centrala stockholm.

http://www.stockholmparkering.se/Pages/Cykelparkering.aspx

Tveksamt om man kan kalla det för ett marknadspris, men det känns ändå rätt prisvärt. Jag gissar att de har hyrt ut alla boxar(?).

Jag har inte kollat, eftersom vi har låsbart cykelrum, omklädning med dusch och torkskåp på jobbet. Gratis. Utan förmånsbeskattning.

Tillbaka
Topp