Förmånscyckel

Ady8888

Ny medlem
Förmånscyckel
Är det någon som nappat på det via sitt jobb? Blir det billigare att skaffa en cykel på detta vis?
Köpte en ny Scott e scale via jobbet. Priset på den i affär är 30 tusen. Men var det någon bra idé? Var det ett bra sätt att skaffa cykel på? Billigare?

Just nu betalar jag 545 i månad bruttolönavdrag för cyckeln i 36 mån. Vet någon hur slutliga priset blir efter 36 månader? Tänkte köpa ut den då...

Hälsningat till alll er

Förmånscyckel
Fick möjlighet i våras, men hoppar nog på i höst. Visste inte om jag skulle jobba kvar.

Räkna inte med att det blir billigare. Utköpspris efter 36 mån ska vara marknadsvärde enl skv. Alltså kan du betala 545*36= ca 19` och sedan få erbjudande om att köpa loss den för 15`. Men absolut inte billigare än nypriset, företaget ska ju tjäna pengar också.

Jag tar de som en billig kostnad att ratta en ny cykel i 3 år och sen slippa sälja den. Kollade på en Ultegra Di2 racer med disc för ca 500/mån. Billigt och bra.

Förmånscyckel
Tack för svar. Hade räknat också att det skulle vara melan 10-15 tusen att köpa ut den men men är värd den säkert. Plus man får i 36 månader full service och support.
Den är också jätte bra som du tänker och köpa!

Förmånscyckel
Verkar ju rätt puckat att köpa en elcykel på det sättet, när du kunnat få 25% i elcykelbidrag om du köpt den privat.
Du har väl dessutom räknat på hur mycket bruttolöneavdraget kostar i minskad pension, sjuklön, etc?

Senast ändrad:
Förmånscyckel
Jag hade gärna tagit en specialized diverge med 105-utrustning som pendlarhoj och träningshoj höst/vinter. Men det jag sett hittills så måste man införskaffa/leasa via företag som är väldigt begränsade med märken/modeller.

Har jag missat något eller stämmer detta?

Senast ändrad:
Förmånscyckel
Hur funkar det med service och drivlina-uppgradering/byte vid slitage på en förmånscykel?

Kan man bara lämna in, serva och byta grejer samt dra det på företaget?

Förmånscyckel
jofahjalm sa:
Om man låtar bli att köpa ut cykeln tycker jag inte priset hetl orimligt. Trasha totalt och lämna!

Skicket brukar tyvärr tas i beaktande, varje skavank utöver ”normalt slitage” resulterar i någon form av kostnad.

Jag är tämligen säker på att ”Jofa-Slitage” ligger bortom deras föreställningsförmåga. ;)

Det sköna med leasing är väl att man slipper lägga all deg på en gång.

Förmånscyckel
STIZZE sa:
Jag hade gärna tagit en specialized diverge med 105-utrustning som pendlarhoj och träningshoj höst/vinter. Men det jag sett hittills så måste man införskaffa/leasa via företag som är väldigt begränsade med märken/modeller.

Har jag missat något eller stämmer detta?
Det är väl din arbetsgivare som bestämmer om de vill erbjuda förmånscykel eller inte. Och om de vill det vill de högst troligen inte administrera allt själv, utan anlitar nåt företag för det som säkert har ett begränsat utbud av modeller.

Förmånscyckel
ooms sa:
Det är väl din arbetsgivare som bestämmer om de vill erbjuda förmånscykel eller inte. Och om de vill det vill de högst troligen inte administrera allt själv, utan anlitar nåt företag för det som säkert har ett begränsat utbud av modeller.

Exakt det jag menar, de som "administrerar" har hittills inte haft tillräckligt intressanta erbjudanden av de jag sett.

Förmånscyckel
Vad man får köpa är helt upp till arbetsgivaren om man vill begränsa, jag plockade ut en Spark 900 Premium som förmånscykel! Vi fick välja fritt ur Sportson sortiment. Tycker det verkar bli en schysst deal. Bra att slippa lite skatt.

Förmånscyckel
nadderf sa:
Vad man får köpa är helt upp till arbetsgivaren om man vill begränsa, jag plockade ut en Spark 900 Premium som förmånscykel! Vi fick välja fritt ur Sportson sortiment. Tycker det verkar bli en schysst deal. Bra att slippa lite skatt.

Administrerade sportson hela affären för förmånscykel/leasing då? Eller gjorde ditt företag det?

Jag har inga begränsningar alls när det kommer till prislapp mer än att det är pengar jag inte kan ta ut i lön, men mitt företag vill gå via en "leasing"-firma för cyklarna för att minimera arbetet för vår ekonomi-avdelning.

Förmånscyckel
STIZZE sa:
nadderf sa:

Administrerade sportson hela affären för förmånscykel/leasing då? Eller gjorde ditt företag det?

Jag har inga begränsningar alls när det kommer till prislapp mer än att det är pengar jag inte kan ta ut i lön, men mitt företag vill gå via en "leasing"-firma för cyklarna för att minimera arbetet för vår ekonomi-avdelning.

Sportson samarbetar med ett företag som heter Personalcyklar, som fixar med avtal o papper o sånt. Jag var bara med och initierade, hur alla papper och avtal ser ut lämnade jag åt cheferna. Så jag har tyvärr inga mer detaljer. Men tror det är rätt smidigt för ekonomi, vi hade samma önskemål.

Förmånscyckel
Hur funkar det med bruttolöneavdrag om man tjänar tillräckligt för att inte behöva oroa sig för att sjuklön osv påverkas, och betalar 50% skatt för ganska många tusenlappar. Innebär det att Magdalena Andersson betalar halva förmånscykeln? Eller har jag missat något?

Förmånscyckel
nadderf sa:
Sportson samarbetar med ett företag som heter Personalcyklar, som fixar med avtal o papper o sånt. Jag var bara med och initierade, hur alla papper och avtal ser ut lämnade jag åt cheferna. Så jag har tyvärr inga mer detaljer. Men tror det är rätt smidigt för ekonomi, vi hade samma önskemål.

Kanon! :)

Förmånscyckel
Det där är ju en ganska komplicerad kalkyl för personalbilar och den borde ju fungera lika för en personalcykel.

Så frågan är vilken förmånsskatt som tillkommer utöver bruttolöneavdraget och även hur leasingbolaget bedömer skador när cykeln ska återlämnas. På personalbilar brukar detta bli en skaplig kostnad eftersom varenda repa och stenskott leder till omlackering. (I och för sig också bruttolöneavdrag.) De brukar vara väldigt kinkiga med skador. Hur är cykeln försäkrad? Vad är självrisken vid skada respektive stöld? För personalbilar brukar man ju dessutom kunna köpa tillbehör (typ takbox, cykelhållare, barnstolar, etc) momsbefriat till bruttolöneavdrag.

Förmånscyckel
Eld sa:
Det där är ju en ganska komplicerad kalkyl för personalbilar och den borde ju fungera lika för en personalcykel.

Så frågan är vilken förmånsskatt som tillkommer utöver bruttolöneavdraget och även hur leasingbolaget bedömer skador när cykeln ska återlämnas. På personalbilar brukar detta bli en skaplig kostnad eftersom varenda repa och stenskott leder till omlackering. (I och för sig också bruttolöneavdrag.) De brukar vara väldigt kinkiga med skador. Hur är cykeln försäkrad? Vad är självrisken vid skada respektive stöld? För personalbilar brukar man ju dessutom kunna köpa tillbehör (typ takbox, cykelhållare, barnstolar, etc) momsbefriat till bruttolöneavdrag.

Cykeln leasas inte utan hyrs så ägandet är hos brukaren som ska ha försäkring. Och då gäller lite andra regler mot skatteverket. Alla tillbehör som hjälm, cykelställ, komponenter osv är okej, allt utom kläder och skor.

Förmånscyckel
nadderf sa:
Eld sa:

Cykeln leasas inte utan hyrs så ägandet är hos brukaren som ska ha försäkring. Och då gäller lite andra regler mot skatteverket. Alla tillbehör som hjälm, cykelställ, komponenter osv är okej, allt utom kläder och skor.
Hyra = äga? Knappast. Ägandet ligger hos arbetsgivaren eller tredjepartsföretaget, däremot stipuleras det säkert i uthyrningsavtalet att du som brukare måste ha cykeln försäkrad.

Förmånscyckel
ooms sa:
nadderf sa:
Eld sa:

Hyra = äga? Knappast. Ägandet ligger hos arbetsgivaren eller tredjepartsföretaget, däremot stipuleras det säkert i uthyrningsavtalet att du som brukare måste ha cykeln försäkrad.

Menade självklart det, men att brukaren hanterar den som om dom ägt den och tar alla ansvar.

Förmånscyckel
Som anställd i eget AB har frågan intresserat mig. Den enkla slutsatsen är den att det är ett nollsummespel eftersom förmånsvärdet baseras på marknadspris. Inga reduktioner av förmånsvärde som på vissa miljöbilar alltså.

Det kan dock finnas en liten fördel i höjd pension om följande uppfylls:

1) Du tjänar mindre än cirka 42k/mån (över detta ger ingen ökad pensionsavsättning) och förmånen läggs då på din lön och ger ökad pensionavsättning.
2) Du betalar av förmånen via nettolöneavdrag.

Detta var vad jag kom fram till men kan såklart ha fått det hela om bakfoten.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp