Förmånscykel 2022

Unshapen

Medlem
Förmånscykel 2022
Hej

hörde nyss förslaget om förmånscykel.
Att en cykel med förmånsvärde mindre än 3000kr/år (dvs värde ca 15000kr) ska bli skattefri.
Lyckas inte få till uträkningen för detta.
någon som kan hjälpa till?

Vad tror vi slutsumma blir efter 3 år?

Förmånscykel 2022
De ska få igenom budgeten också. Jag skulle vänta med att ropa hej och börja räkna på saker iom att det är högst osäkert.

Förmånscykel 2022
Hej

hörde nyss förslaget om förmånscykel.
Att en cykel med förmånsvärde mindre än 3000kr/år (dvs värde ca 15000kr) ska bli skattefri.
Lyckas inte få till uträkningen för detta.
någon som kan hjälpa till?

Vad tror vi slutsumma blir efter 3 år?
"Det beror på", används den i tjänsten kan företaget lyfta momsen på 12000kr, så då torde 3000 kr till försvinna.
Men, om vi pratar om en ren förmånscykel borde detta vara akkurat:
Förenklad uträkning
Inköpspris 15000
Avbetalning 80% över tre år 333 kr/mån (brutto)
Köpa loss den för 3000 kr efter tre år
Förmånsvärde 0
minskad arbetsgivaravgift 109 kr.
Minskad skatt 67kr vid 33%, 112kr vid 50%
Netto: 112-157 kr/mån beroende på skatt
Totalt 3000+36*månadskostnad=7032-9652kr
Ej medräknad någon service, däck eller liknande, vilket iofs borde minska hur mycket cykeln får kosta för att det ska rymmas inom 3000kr/år

Förmånscykel 2022
Intressant att de skiljer på ”vanliga” cyklar, elcyklar, och elsparkcyklar. Enligt vägtrafikdefinitionen, som vissa här hävdar trumfar all annan lagstiftning, så räknas ju allt detta som ”cykel”.

Förmånscykel 2022
Intressant att de skiljer på ”vanliga” cyklar, elcyklar, och elsparkcyklar. Enligt vägtrafikdefinitionen, som vissa här hävdar trumfar all annan lagstiftning, så räknas ju allt detta som ”cykel”.
Fast i det här fallet skiter ju skatteverket i fordonsklassen utan konstaterar bara att el-cyklar är dyrare att serva och tappar värdet fortare än vanliga cyklar. Ganska rimligt tänkt tycker jag.

Däremot ser ju deras egna räknexempel konstiga ut eftersom de räknar med att batteriet kan behöva bytas ut vartannat år men vad jag kan se återspeglas detta inte i räkneexemplet

Tillbaka
Topp