Förmånscykel

Förmånscykel
Nu när man läser på lite så inser jag ju att man alltid har kunnat få en förmånscykel.
Man kanske skulle kolla upp en schysst CX....

Förmånscykel
Är man egen företagare kan man låta företaget köpa en dyr cykel, man skattar för förmånsvärdet och låter företaget ta värdeminskningen. Och dessutom får ju företaget betala löpande kostnader, underhåll service etc. Kan ev löna sig.
Eller kan man göra samma som anställd, om man har en förstående arbetsgivare.

Förmånscykel
staine sa:
Är man egen företagare kan man låta företaget köpa en dyr cykel, man skattar för förmånsvärdet och låter företaget ta värdeminskningen. Och dessutom får ju företaget betala löpande kostnader, underhåll service etc. Kan ev löna sig.
Eller kan man göra samma som anställd, om man har en förstående arbetsgivare.

Ungefär som företag gör med sina förmånsbilar? :D

Förmånscykel
Mycketvillhamer sa:
Tveksamt om det lönar sig om det är du själv som är företagare. Du slipper iofs momsen på cykeln, men du får betala mer skatt och mer arbetsgivaravgift.

Man betalar inte arbetsgivaravgift på förmånen, men bolagsskatt har jag för mig.

Ställ upp två varianter: en där du betalar ut så mycket lön att det efter skatt räcker till en cykel på X kronor ink moms, en annan där du köper en samma cykel med oskattade pengar från företaget och betalar förmånsskatt (men betalar mindre inkomstskatt och arbetsgivaravgift för att du tar ut mindre lön, eftersom en del av pengarna du skulle ha tagit ut som lön annars har du köpt cykel för). Då är det klart billigare att köpa fömånscykel.

Förmånscykel
Du betalar arbetsgivaravgifter på förmåner, däremot finns det förmåner som inte är skattepliktiga.
Bolagsskatt betalar du på din vinst och de kostnader som är ej avdragsgilla t.ex representation, kapitalförsäkringar.

Förmånscykel
Skatteverket har ett räkneexempel där de får förmånsvärdet på en 5000-kronorscykel till 863 kronor per år, om den håller i tio år. Förmånsvärdet på det är typ 1150 spänn, ska det vara kostnadsneutralt behöver du dra av typ 2500 på årslönen och får då ut 1250 kr mindre per år vid 50% skatt. På tio år har du då "betalat" 12500 för cykeln.

Nu vill man ju kanske inte ha cykeln i tio år, men jag orkar inte räkna på det.

(Allt ovan med reservation för att jag är trött och har druckit vin :)

(Edit: man kan nog räkna bort lite minskad arbetsgivaravgift också, så säg typ 9000 istället för 12500.)

Senast ändrad:
Förmånscykel
Jo, det där hittade jag också, men sedan orkade jag inte räkna hela vägen själv utifrån situationen som egen företagare. Så jag tänkte vara lat ifall nu mktvillhamer hade räknat hela vägen på det.

Förmånscykel
Började räkna på det med men har också druckit vin och känner mig lite dum i huvudet. Kan ha att göra med att sambon ville börja kolla på film och bebisen i knät var otålig.

Men jag hittade i alla fall ett räkneexempel till:

http://www.slcykel.se/doc/formanscykel.pdf

Jag ska analysera det hela lite till med en pigg skalle, återkommer. Äh, gör ett försök...

Med stor risk att jag räknade tokigt kom jag fram till att den totala kostnaden för företaget och mig blev runt 21000 som förmånscykel men det känns som att jag missade något. Förmånsvärdet borde bli 3190 kr om man räknar på en hoj för 15000 som skrivs av på fem år, skatten på förmånsvärdet blir runt 950 (räknat på 30%) och arbetsgivaravgiften runt en tusing. Cykeln köps ju då utan moms för 12000kr.
12000+5x(950+1000)=21750kr

Tror jag kommit fram till samma som i länken ovan, bortsett från att jag inte dragit bort kostnaden för bolagsskatten jag hade fått betala för pengarna om jag inte hade köpt en cykel för dem.

Hade du köpt cykeln helt för skattade pengar (återigen om du betalar 30% kommunalskatt) hade företaget behövt betala ut 15000/0,7+15000/0,7*0,3142 (kommunalskatt + arbetsgivaravgift) = 28162kr

Hade du tagit aktieutdelning så hade det istället varit bolagsskatt (26,3%)+skatt på kapitalvinst (20%) = 15000/(0,737*0,8)=25440kr

Jag får det alltså till att förmånsalyernativet ändå är det bästa. Men det finns som sagt stor risk att jag har missat/inte fattat något.

Förmånscykel
Ni verkar rätt insatta, men privatleasing av bil ska man kunna räkna rätt enkelt på enligt en säljare.
Nypriset / 2 = 7500 / 36 = 208 sek i månadskostnad. Kan man ens privatleasa en cykel förresten? :D

Förmånscykel
NickPick sa:
Ni verkar rätt insatta, men privatleasing av bil ska man kunna räkna rätt enkelt på enligt en säljare.
Nypriset / 2 = 7500 / 36 = 208 sek i månadskostnad. Kan man ens privatleasa en cykel förresten? :D

Det är andra regler som gäller för bilar. Förmånsvärdet på bil räknas på schablonbelopp enligt:

9 % av nybilspriset (inklusive extrautrustning) enligt Skatteverkets nybilsprislista
31,7 % av prisbasbeloppet (för 2017: 44 800 kr)
75 % av statslåneräntan multiplicerad med nybilspriset (för 2017: 0,5 %)

För bilar med ett förmånsgrundande pris överstigande 7,5 prisbasbelopp (333 000 kr) adderas en prisdel som motsvarar 20 % av den delen av totalpriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.

För cyklar gäller den faktiska inköpskostnaden inkl. moms som grund för beräkning av förmånsvärdet.

Förmånscykel
Med tanke på hur många företagare som kör tjänstebilen privat så behöver man nog inte må så dåligt om man kör tjänstecykeln privat. Även om det är fel naturligtvis.
Och är det bara en pendlarjonne det handlar om så räcker det väl med lite omläggning av arbetstiderna/resorna för att pendlingen ska räknas som arbetstid?

Förmånscykel
eketjall sa:
Med tanke på hur många företagare som kör tjänstebilen privat så behöver man nog inte må så dåligt om man kör tjänstecykeln privat. Även om det är fel naturligtvis.
Och är det bara en pendlarjonne det handlar om så räcker det väl med lite omläggning av arbetstiderna/resorna för att pendlingen ska räknas som arbetstid?

Tanken är ju att man får använda den privat. Man redovisar milen och får typ "dra det på lönen".

Som jag har förstått så fuskas det dock med utrustning. Bilar som är fullmatade sägs vara en bil i princip utan utrustning.
Hur det går till vet jag inte. En förmånsbilägare som berättade det för mig.

Förmånscykel
NickPick sa:
eketjall sa:

Tanken är ju att man får använda den privat. Man redovisar milen och får typ "dra det på lönen".

Som jag har förstått så fuskas det dock med utrustning. Bilar som är fullmatade sägs vara en bil i princip utan utrustning.
Jag menade just att många egenföretagare har tjänstebil istf förmånsbil och använder den felaktigt även privat bara för att det totalt sett är bättre ekonomiskt. Men ja, det bryter naturligtvis mot skattereglerna.

Förmånscykel
Tjänstebil får användas privat. Det bryter inte mot några regler. Man skattar ju för det.
Tjänstecykel, som sagt man slipper betala inköpet med skattade pengar, får cykla privat.
Budcykel inköpt av företaget som man inte skattar för privat, det är en annan sak

Förmånscykel
NickPick sa:
eketjall sa:

Det är lätt, företaget talar ju om vilken bil man har plus värdet av extrautrustning för Skatteverket. Bara att uppge något annat och hoppas att de inte kollar.

Förmånscykel
staine sa:
Tjänstebil får användas privat. Det bryter inte mot några regler. Man skattar ju för det.
Tjänstecykel, som sagt man slipper betala inköpet med skattade pengar, får cykla privat.
Budcykel inköpt av företaget som man inte skattar för privat, det är en annan sak

Ska man vara petig är det förmånsbil man skattar för och får använda privat. Tjänstebil är en bil som bara ska användas i tjänsten och som i huvudsak ska vara parkerad på arbetsplatsen när den inte används.

Förmånscykel
Jaja whatever. Har man skattat så har man gjort sin avlat och kan köra privat med gott samvete. På cykeln alltså. Bilar släpper ju ut avgaser!
:)

Förmånscykel
Vad väljer man på Sportson då, om man hoppar på detta?

Om valet står mellan:
Camber Comp carbon
Spark 930
Eller något från Rocky mountain kanske?

Tänkt användning typ Hellas, Gömmareskogarna, Lida.

Förmånscykel
Jag har mina cyklar på mitt företag. Förmånsvärdet är sjukt lågt. Men som anställd kan man ju göra ett bruttolöneavdrag istället. Typ som hem-pc:n fast med cykel.

Förmånscykel
Någon mer som har en bra beräkning på detta om man har eget AB? Jag har svårt att se att det skulle bli billigare för med eget AB om jag dels behöver låta företaget köpa cykeln och sen också betala en massa förmånsvärde. Bara förmånsvärdet blir ju en ganska del av vad man skulle betalt för en cykel i butik och bolaget måste ju också betala social avgifter på denna del.

Exempel från tjanstecykeln.se:

Avskrvning 3 år, 50% skatt
Pris: 30000:-ink moms (24000 ex moms)
Förmånsvärde/år: 10681:-
A-avgifter/år: 3356:-

Firmans kostnad/år : 24000/3+3356=11356:-
Totalt 3 år: 34068:-

Anställds kostnad/år: 5340
Totalt 3 år: 16020

Att plocka ut 30000:- på billigaste tänkbara sätt (utdelning 20%) skulle kosta firman ca. 50000:-. Känns som om det blir lite +/- 0 va?

Läste om nettoavdrag istället, som man generellt kan göra istället för att bli beskattad för förmån men blir inte klok på om det egentligen blir billigare för mig än att ta ut pengarna och sen köpa cykeln själv :D

Förmånscykel
herge sa:
Någon mer som har en bra beräkning på detta om man har eget AB? Jag har svårt att se att det skulle bli billigare för med eget AB om jag dels behöver låta företaget köpa cykeln och sen också betala en massa förmånsvärde. Bara förmånsvärdet blir ju en ganska del av vad man skulle betalt för en cykel i butik och bolaget måste ju också betala social avgifter på denna del.

Att plocka ut 30000:- på billigaste tänkbara sätt (utdelning 20%) skulle kosta firman ca. 50000:-. Känns som om det blir lite +/- 0 va?

Läste om nettoavdrag istället, som man generellt kan göra istället för att bli beskattad för förmån men blir inte klok på om det egentligen blir billigare för mig än att ta ut pengarna och sen köpa cykeln själv :D

Det blir inte billigare att ta det som förmånscykel. Personligen använder jag mitt utdelningsutrymme till annat än att köpa cyklar som lika gärna kan förmånsbeskattas. Sedan gör du fel om du har kommit över tröskeln till statlig inkomstskatt och har eget AB. Skatteplanering är inte olagligt men livsviktigt.

Förmånscykel
trailmig sa:
herge sa:

Det blir inte billigare att ta det som förmånscykel. Personligen använder jag mitt utdelningsutrymme till annat än att köpa cyklar som lika gärna kan förmånsbeskattas. Sedan gör du fel om du har kommit över tröskeln till statlig inkomstskatt och har eget AB. Skatteplanering är inte olagligt men livsviktigt.

Ja men det blir ju en konsekven av att ta cykeln, då "trillar" man över eftersom man alltid ligger och balanserar på gränsen ;)

Tillbaka
Topp