Förmånscykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 36738
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 36738

Guest
Förmånscykel
Blir inte riktigt klok på förmånscykel trots att jag försöker läsa på.

Mitt case:
- om det ska vara aktuellt så helt kostnadsneutralt för arbetsgivaren (liten arbetsgivare)
- betalar tyvärr värnskatt och bor i Sthlm

Om någon av er läsare är kunniga så skulle jag gärna se ett par exempel på faktiska kostnader för mig och arbetsgivaren räknat på cyklar på lite olika prisnivåer:
- 25 000 kr
- 40 000 kr
- 60 000 kr

Hur stor blir totalkostnaden för mig på de resp. prisnivåerna ovan?
Dvs. inkl. förmånsvärden och allt. Service kan vi räkna bort.

Samt - är det ok att göra en deal med arbetsgivaren och t.ex. köpa cykel på nätet såsom t.ex. Canyon eller måste cykeln köpas i Sverige?

Förmånscykel
Hej!Kan inte ge dig några direkta svar men när du nämnde Canyon och förmånscykel så kom jag att tänka på något vi diskuterade på jobbet. Skoda tjänstecykel i samarbete med canyon.

https://skodatjanstecykel.se

Känns som en hel del rätt prisvärda alternativ och en låg månadskostnad.

Förmånscykel
Jo, de länkarna har jag ju varit inne på.
Har iaf gjort ett försök till kunskap innan postat här.
Men tyvärr blir jag inte klok ändå så frågan här. Ngn som kan reda ut min fråga på nämnda belopp?

Skoda intressant men inte cyklar jag är intresserad av i nuläget.

Förmånscykel
Jag har valt Sportson som leverantör till vårt jobb. Verkar smidigt och bra utbud både för de som inte är så insatta och de som är mer nördar.

Ex på cykel för 30k: total kostnad 16600 efter 36 mån (förutsatt lön över brytgräns).

Förmånscykel
Vi har också valt Sportson för förmånscyklar.

Känns bra att det är en leverantör som har verkstad för service mm.

Bra att inte vara begränsad till ett märke på Cykel. Ganska stort utbud.

Även fått hjälp med vilka siffror man ska mata in i lönesystemet för att det ska bli rätt!

Rekommenderas !

Mail:
Förmånscyklar@sportson.se

Förmånscykel
Detta är ju intressant, finns det någon form av kalkyl att titta på med exempel? (Känner till skodas).

Någon som har en "cykelförmånspolicy" som ni kan dela med er av texten i?

Förmånscykel
P@x: försökt svara på en del av det du undrar iaf ;)

Vad den faktiska kostnaden blir kan ju påverkas en del av hur det totala avtalet ser ut, leasingen blir ju liksom billigare per cykel om det är en stor total volym så den är svår att svara exakt på.

Värt att tänka på är att lägger man finansieringskostnaden exkl moms som ett bruttolöneavdrag så blir det kostnadsnutralt för arbetsgivaren och du kommer själv att betala på oskattad lön vilket gör det ännu bättre. (påverkar dock SGI och pension så värt att fundera på vilken prisnivå på cykel man har råd med)

Vad gäller förmånsvärdet så är skulle det se ut så här om inte service är inbakat:

- 25 000 kr: Förmånsvärde 238:-
- 40 000 kr: Förmånsvärde 382:-
- 60 000 kr: Förmånsvärde 573:-

Detta ska du då betala skatt enligt tabell på.

Hur stort är företaget du jobbar på?

Förmånscykel
Patrol sa:
P@x: försökt svara på en del av det du undrar iaf ;)

Vad den faktiska kostnaden blir kan ju påverkas en del av hur det totala avtalet ser ut, leasingen blir ju liksom billigare per cykel om det är en stor total volym så den är svår att svara exakt på.

Värt att tänka på är att lägger man finansieringskostnaden exkl moms som ett bruttolöneavdrag så blir det kostnadsnutralt för arbetsgivaren och du kommer själv att betala på oskattad lön vilket gör det ännu bättre. (påverkar dock SGI och pension så värt att fundera på vilken prisnivå på cykel man har råd med)

Vad gäller förmånsvärdet så är skulle det se ut så här om inte service är inbakat:

- 25 000 kr: Förmånsvärde 238:-
- 40 000 kr: Förmånsvärde 382:-
- 60 000 kr: Förmånsvärde 573:-

Detta ska du då betala skatt enligt tabell på.

Hur stort är företaget du jobbar på?

Det KAN påverka SGI. Den högsta SGI man kan ha är 7,5 pbb så om TS har en årslön högre än det kommer inte SGI påverkas. Pensionsavsättningen är 10% av sociala avgifterna som är 31,42%. Så om leasingavgiften på cykeln är 1000:- per månad som sedan dras från bruttolönen så sjunker pensionen med ca 30kr. Men sedan så höjs ju den beskattningsbara r r rjkhvbnlkinkomsten med förmånsvärdet, så om förmånsvärdet är tex 500:- så tappar man bara ca 15kr i pension.

Jonas

Förmånscykel
Enligt skodas kalkylator kostar en cykel för 50.000:- 2000:-/månad, vilket blir 72.000 på de tre åren leasingen sträcker sig över. Då ska cykeln lösas ut för 5000:- eller lämnas tillbaka. Låter som en riktigt dålig idé. Skatteverket tycker säkert att det ska vara kostnadsneutralt skattemässigt och då kvarstår leasingavgiften.

Förmånscykel
....

Det KAN påverka SGI. Den högsta SGI man kan ha är 7,5 pbb så om TS har en årslön högre än det kommer inte SGI påverkas. Pensionsavsättningen är 10% av sociala avgifterna som är 31,42%. Så om leasingavgiften på cykeln är 1000:- per månad som sedan dras från bruttolönen så sjunker pensionen med ca 30kr. Men sedan så höjs ju den beskattningsbara r r rjkhvbnlkinkomsten med förmånsvärdet, så om förmånsvärdet är tex 500:- så tappar man bara ca 15kr i pension.

Jonas[/quote]

Bra! med andra ord så kan det vara försumbart men är man under brytgränserna så kan det vara värt att fundera en gång extra innan man går bazongas!

Förmånscykel
Någon som räknat på fallet då man är anställd i sitt eget AB?

Dvs då man ser till både arbetsgivarens och den anställdes ekonomi.

Förmånscykel
kave sa:
Enligt skodas kalkylator kostar en cykel för 50.000:- 2000:-/månad, vilket blir 72.000 på de tre åren leasingen sträcker sig över. Då ska cykeln lösas ut för 5000:- eller lämnas tillbaka. Låter som en riktigt dålig idé. Skatteverket tycker säkert att det ska vara kostnadsneutralt skattemässigt och då kvarstår leasingavgiften.

2000 kr pr månad avser bruttolöneavdrag. Beroende på marginalskatt blir den faktiska kostnaden lägre. Högsta marginalskatten, beroende på i vilken kommun man bor, ligger närmare 60%.

Förmånscykel
Nettokostnad för dig som anställd om det skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren (eller om du är egen företagare):

NK=FV(B)*MS+LK/1,3142*(1-MS)

Förkortningar:

NK=Nettokostnad i plånboken
FV(B)=Förmånsvärde brutto
MS= Marginalskatt
LK=Leasingkostnad ink sociala avgifter på förmånsvärdet.

Exempel om man köper en cykel för ca 25 125 kr enligt skodas kalkylator och 50% marginalskatt:

536*0,5+891/1,3142*(1-0,5)=607 kr per månad

Med en avtalstid på tre år är din totalkostnad alltså ca 21 850 kr. Restvärdet är satt till 10% så förutsatt att du får köpa ut cykeln för det så har du nu betalat 24 350 kr. Har inte kollat om det ingår service, försäkring, etc, men om det inte gör det så är den enda fördelen med detta att du slipper ligga ute med pengarna eller låna till cykeln.

Det som gör att förmånsvärdet är så högt är att de (Skoda) räknat med en avskrivning på fem år, alltså att cykeln är värdelös efter fem år. En mer verklighetsbaserad avskrivning kanske snarare är 10-15 år?

David

Förmånscykel
Det ligger nära till hands att jämföra med 90-talets stora hype hyr/köp PC via bruttolöneavdrag. Jag var själv med på den tiden och hyrde en PC via dåvarande arbetsgivaren och där slutade den faktiska kostnaden efter utköp på mindre än halva nypriset. Skillnaden då mot nu verkar vara att man då enbart betalade en "leasing-avgift" för datorn och det inte fanns något förmånsvärde.
Det finns säkert en skatteteknisk orsak till att man inte kan köra PC-konceptet rakt av idag dvs slippa förmånsvärdet på cykeln. Rent principiellt kan jag tycka att det handlar om förmåner i båda fallen som antingen borde eller borde inte beskattas men varför skilja på en cykel och en PC?

Förmånscykel
Herr Thomas sa:
Det ligger nära till hands att jämföra med 90-talets stora hype hyr/köp PC via bruttolöneavdrag. Jag var själv med på den tiden och hyrde en PC via dåvarande arbetsgivaren och där slutade den faktiska kostnaden efter utköp på mindre än halva nypriset. Skillnaden då mot nu verkar vara att man då enbart betalade en "leasing-avgift" för datorn och det inte fanns något förmånsvärde.
Det finns säkert en skatteteknisk orsak till att man inte kan köra PC-konceptet rakt av idag dvs slippa förmånsvärdet på cykeln. Rent principiellt kan jag tycka att det handlar om förmåner i båda fallen som antingen borde eller borde inte beskattas men varför skilja på en cykel och en PC?
En viss skillnad är väl att hem-PC reformen var väl tänkt som ett kunskapslyft också, dvs att få ut datorer till de "stora massorna". Dvs höja befolkningens datorkompetens, en slags "gör-det-själv utbildning" (bra inte bara för individen, utan även för landet). Med tiden spelade det väl ut sin roll, och på slutet infördes även förmånsbeskattning vilket tog död på det hela: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hem-PC-reformen

Förmånscykel
Och med utvecklingen på datorfronten med dubblad prestande/18 mån så är restvärdet på en PC ganska nära noll efter hyrtiden.
Restvärdet på en cykel borde stå sig rätt mycket bättre, om man inte går under nicket EST eller så... ;-)

Förmånscykel
Jag fyller på med en fråga:

Jag har fått erbjudande om att köpa tjänstecykel.
Har då tittat på en Bianchi Nitron 9.4,

Kortfakta
Rammaterial:Kolfiber
Framgaffel:RockShox Judy Gold RL 29" Solo Air 100mm
Styre:Tec Obvius flat DB Alloy 6061-T6
Styrstam:Tec Obvius 3D forged alloy 6061
Växelreglage:SRAM NX EAGLE 1x12sp
Framväxel:-
Bakväxel:SRAM NX Eagle 12sp
Frambroms:Shimano BR-MT200
Bakbroms:Shimano BR-MT200
Hjul/fälg:WTB KOM i23 29"
Däck:Kenda Honey BadgerXC Pro 29x2.20

Det är lite luddigt angående exakt vad detta kommer kosta. Men det är specat till 459 kr/mån x 36 mån =16 524 kr brutto, men nu till det kruxiga, det står nämligen att man får köpa ut cykeln efter 3 år.
Säg att jag har 50 % skatt, så cykeln i sak kostar mig 8 262 kr totalt, sen ska jag ju betala förmånsvärde, hur mycket blir det då?
Jag ska väl betala min skatt ändå? Fick fram 199 kr/mån från Sportson med liknande pris.
Hur mycket kostar det mig att köpa ut cykeln efter 3 år? Förstår att det blir ungefärligt, men 75/50/25%?

Dvs, om jag får betala 8 262 kr + 7 164 kr i förmånsvärde under dessa 3 år så blir det i närheten av priset för cykeln (~19 000 kr när jag kikar runt lite) innan jag har köpt den efter 3 år, för säg 4 131 kr = 19 557 kr, en faktiskt förlust (även om det ingår lite olika saker, service samt 3 års garanti, man kan lämna tillbaka efter 3 år etc.).

Jag kommer företrädelsevis att mecka själv, så det är ingen stor vinst i mitt tycke.

Förmånscykel
Beror på hur avtalet är utformat.
För vår del ingår service 2 ggr/år i mån av tid (de kommer och förevisar cyklar, de kanske på sin höjd bjuder på att smörja kedjan då).

Förmånscykel
Behöver inte ta något banklån, jag undrar bara om jag tjänar några pengar på det.
Det jag inte vet är vad det kostar att köpa ut cykeln efter 3 år, är det 2 500 är det förmånligt, är det 5 000 är det ganska förmånligt, är det 7 500 är det inte så förmånligt.

Såg att förmånsvärdet var 120 kr/mån, så det blir då 12 518 kr under hela treårs-perioden, cykeln i sig verkar kosta ungefär 20 000, så det gäller att förmånsvärdet inte är så högt.

Förmånscykel
Om det ska gå rätt till ska du köpa ut den för marknadsvärdet. Har man ett ordentligt restvärde så sammanfaller detta säkert med restvärdet.
Får du köpa den billigare än restvärdet uppstår en förmån på det osv osv.

Förmånscykel
Tror inte det är någon vidare bra affär med förmånscykel om man planerar att köpa ut den. Fråga sportson vad marknadsvärdet är idag på en 3årig cykel av samma prisklass så har du ett hyffsad gissning.

Har själv en cykel på 3årigt avtal, ser det som en chans att slippa sälja om 3år.

Förmånscykel
Det är väl upp till ditt företag och om någon vill hyra ut en ram åt dig, SKV bryr sig väl bara om värdet på din förmån och att du blir förmånsbeskattad på det.
Bra det jag tänkte oxå! Men min sambo som sköter bokföringen sa det inte var okej, troligen för att hon tycker det är ett onödigt inköp! Köper ramen, så det är nog lungt!

Tillbaka
Topp