Former pro says 'mechanised doping' is real

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Allvarligt, tror du att Cancellara skulle sätta
> dit en motor ? Hur korkad får man bli.

"Är du så dum att du tror att jorden är rund?"
"Vafan, är du så korkad att du tror att Dora Ratjen är en man?"

Jag tror som sagt att man får bli hur korkad som helst. Trevlig fråga f.ö.

Du som verkar veta vad Cancellara skulle göra och inte, kanske kan svara på frågan varför det är så inihelvete orimligt att han eller någon annan redan proffsdopad cyklist skulle välja motor som ett alternativt sätt att fuska. Det var det jag var intresserad av.

//Erik

Jag hade precis samma funderingar igår. Jag tror att alla dagens proffscyklister är så pass mycket cyklister i själen att de skulle välja klassisk dopning framför e-dopning. E-dopningen är av en helt annan dimension som på något sätt är under en cyklists värdighet. Hoppas jag har rätt... ;-)

Erol skrev:
> Du som verkar veta vad Cancellara skulle göra och
> inte, kanske kan svara på frågan varför det är
> så inihelvete orimligt att han eller någon annan
> redan proffsdopad cyklist skulle välja motor som
> ett alternativt sätt att fuska. Det var det jag
> var intresserad av.
>
> //Erik

Erol skrev:
> Är det så inihelvete orimligt att
> proffscyklister skulle fuska på det här sättet?
> Sporten har ju visat sig vara riktigt rutten när
> det gäller fusk historiskt, så varför skulle
> man inte ta till såna här grejjer?
> //Erik

Jag tycker nog den "tekniska bevisningen" i detta fall avfärdar anklagelserna rätt tydligt.

Det förefaller alldeles för riskfyllt att hålla på med detta. Chansen att undgå upptäckt förefaller liten. Sedan vet inte jag hur cyklisterna i världseliten är funtade... de kanske kantänka sig en moped allihopa? Personligen tror jag att det finns någonslags "hederskodex" som stoppar dem från att ta till motorer.

denna tråd är fascinerande, samtidigt som det klagas på journalister och annat löst folk som anklagar diverse cyklister för dopning helt utan grunder, så försvaras det med näbbar och klor på ett nästa sekteristiskt sätt... att proffsen tänjer på gränserna är väl knappast någon nyhet, och varför det skulle vara så otänkbart med mekanisk dopning är dopning i form av mediciner och blodtransfusioner knappast hör till ovanligheterna övergår mitt förstånd. om det nu visar sig att vissa har kört med motor i sadelröret ska det bli intressant att se hur det diskuteras i den här tråden efteråt, speciellt de som har idiotförklarat de som ens tänker tanken att det kan förekomma.

Är kanske inte helt otroligt att någon skule köra med hjälpmotor men om anklagelserna mot Cancellara bara baserar sig på de (som jag tycker helt naturliga) ryck som visas i filmen plus att han inte växlar med ringfingret så är ju anklagelserna minst sagt vaga. Är det verkligen bara detta som ligger bakom anklagelserna? I så fall är det ju helt absurt!

Senast redigerad av en moderator:
Ingenting är otänkbart när det finns mycket pengar inblandat, i alla fall inte för mig. Jag hoppas ändå fortfarande att de drar en gräns mellan mekanisk och medicinsk dopning.

Om man nu vill spekulera vidare ang hjälpmotor så var ju Contadors körning i Verbier i förra årets TdF lite misstänkt. Armstrong tyckte jag också cyklade lite underligt då han i ett par stigningar inte hängde med i rycken men sen helt plötsligt markant höjde tempot sista ca 10 minuterna av stigningen. Antingen försöker man väl gå med i rycken, eller om man inte hänger med så tar man sitt eget (jämna) tempo.

Men jag tror i och för sig inte att de körde motorer, bara vanlig hederlig doping.

Senast redigerad av en moderator:
schture skrev:
> Jag hoppas ändå fortfarande att de drar en gräns
> mellan mekanisk och medicinsk dopning.

Hur menar du då?

En Riktig Idrottsman använder ingen jävla elmotor på cykeln! Nej nej, en Riktig Idrottsman tar EPO, tillväxthormoner, anaboliska steroider, testosteron, blodtransfusion, CERA osv. Det är ju heeeeelt fel med olagliga hjälpmedel på hedersport som lvg-cyckling!

Att de kör EPO/Cera men inte motorer, att det är för mycket fusk även för en fuskare :-)

Supertramp skrev:
> Hur menar du då?

Eftersom inte någon kan veta hur eller vad Cancellera, eller någon annan, tänker, så är ju gissningar och tyckande vad som återstår. Vissa tror de vet, fast de egentligen bara tycker och hoppas. Det är inte mycket att komma med tyvärr. Utam på cykelforum förstås!

(Jag tror inte de har motorer. Jag tycker inte de ska ha motorer. Jag hoppas de inte har motorer. För då kommer jag garva ihjäl mig.)

SuperApe skrev:
> (Jag tror inte de har motorer. Jag tycker inte de
> ska ha motorer. Jag hoppas de inte har motorer.
> För då kommer jag garva ihjäl mig.)

+1

Personligen så hade jag hellre fuskat med motor än med doping så jag förstår inte varför det skulle vara så konstigt. Om man nu ändå ska fuska.

Inom motorsporten finns ju redan "mekanisk doping" i form av för högt laddtryck, otillåten oktanhöjning osv. Steget för mekanisk doping inom cykelsporten är egentligen så stort, eller förvånande för den delen.

Frågan jag ställer mig själv är hurvida det verkligen fungerar eller ej. Fungerar tekniken, finns de som fuskar. Garanterat.

// Calle

JT skrev:
> Personligen så hade jag hellre fuskat med motor
> än med doping så jag förstår inte varför det
> skulle vara så konstigt. Om man nu ändå ska
> fuska.

Ja, om man kör med motor så är man ju "ren" direkt man tävlar utan motor. Om man har dopat sig under sin träning så har man ju kvar delar av fördelarna trots att man inte längre tar preparatet.

Jag hade blivit mindre förvånad om Cancellara hade varit dopad. Men att han skulle ha en motor på cykeln, det borde ju typ gubbarna från UCI märkt. Jag har för mig att man väger in hojarna innan tävling och jag tror dom hade reagarat på om hans cykel vägt 9 kilo. Tror inte ni det ?

Dessutom så finns det ju 100-tals bilder på Cancellara från PR. Bl.a. närbilder på hans SRAM-reglage. Lite sunt förnuft liksom.

Skogling skrev:
> Jag hade blivit mindre förvånad om Cancellara
> hade varit dopad. Men att han skulle ha en motor
> på cykeln, det borde ju typ gubbarna från UCI
> märkt. Jag har för mig att man väger in hojarna
> innan tävling och jag tror dom hade reagarat på
> om hans cykel vägt 9 kilo. Tror inte ni det ?

Du tror alltså inte att det går att bygga en cykel som är så lätt att när man lägger till motorn så väger den som en normal tävlingscykel?

> Dessutom så finns det ju 100-tals bilder på
> Cancellara från PR. Bl.a. närbilder på hans
> SRAM-reglage. Lite sunt förnuft liksom.

Sunt förnuft borde ju rimligtvis vara att inte vara tvärsäker på något man egentligen inte vet, eller? Om det nu framkommer att han verkligen hade en motor på cykeln, var tar då ditt resonemang om sunt förnuft vägen?

Som sagt var, jag varken tror eller hoppas att han eller någon annan har kört med motorer, men att kategoriskt avfärda den eller andra sidan som idioter verkar vara lite väl våghalsigt med tanke på att man faktiskt inte riktigt vet.

Har F. Cancellara kommenterat denna anklagelse någonting någonstans? Eller gör han sig inte besväret att ge ännu mer publicitet åt "reklamen"?

chrkes skrev:
> Har F. Cancellara kommenterat denna anklagelse
> någonting någonstans? Eller gör han sig inte
> besväret att ge ännu mer publicitet åt
> "reklamen"?

Nä. Han är så smart att han inte ens kommernterar det på sin hemsida. Jag tror han är mållös.

Snodd från WW

Bilagor

• Tromboonen.jpg
    Tromboonen.jpg
    117.8 KB · Besök: 22
Fikasvettot skrev:
> Vad kommer härnäst? Cyborgcyklister med
> elmotorer i benen?

My pedaling is augmented.

Hamster-historien verkar ju ännu mer otrolig än hjälpmotorn!
5km/t säger man, men fartökningen kräve ju ändå Watt, och jag tvivlar på att en liten hamster kan utveckla mer en några få Watt, knappast avögörande i en spurt!

Supertramp skrev:
> Hamster-historien verkar ju ännu mer otrolig än
> hjälpmotorn!
> 5km/t säger man, men fartökningen kräve ju
> ändå Watt, och jag tvivlar på att en liten
> hamster kan utveckla mer en några få Watt,
> knappast avögörande i en spurt!

Man får helt klart förmoda att hamstrarna sällan testas och många av dem är säkert sprängfyllda av epo, testosteron och allehanda andra hormoner.
En sådan hamster per fälg kan garanterat bidra med en hel del.

Inte för att döma av eller ta ställning till huruvida F.C. har nyttjat nån "motor".

Men man skulle nog kunna tänka sig att man för sig självt moraliskt kan rättfärdiga en konstruktion typ "Gruber assist". För tänk er att man startar med tomma batterier/kondensatorer. Och så trampar man själv ihop till laddningen av dessa. Då kan man ju nyttja den "ihoptrampade" kraften senare vid ett ryck eller backe. Och man har ju, så att säga, trampat ihop till denna kraft själv tidigare i loppet.

Jag antar att den tanken och resonemanget skulle kunna vara ganska nära principen att ligga och gömma sig i klungan för att spara energi - om man är lagd åt det hållet...

Annars är det nu läge att informera om att vi har Belgiska jättekaniner hos oss.
Belgisk jättekanin är en stor köttras från - hör och häpna - Belgien.
En av dem heter givetvis Tom Boonen.

Dessa kaniner är dock alldeles för stora även för ZIPP 808:or.

fredrikw skrev:
> fan vad bitter du är skogling, är du kär i
> fabian eller? ;-)

Ja. Eller så är jag trött på korkade journalister och "förståsigpåare" som snackar dynga.

Jag tror däremot att Boonen har en hamster i varje hjul. Varför skulle han inte kunna ha det ? Alla profesionella cyklister är ju fuskare. :p

Och nu förstår vi varför 42hz har en sån här:

surly-pugsley1.jpg ht=430

(här får man ju plats med riktiga steroid-hamstrar)

;-)

JLarsson skrev:
> oj, "har inte råd" är väl den spontana reaktionen...

+1

Stewe skrev:
> Och nu förstår vi varför 42hz har en sån
> här:
>
>
>
> (här får man ju plats med riktiga
> steroid-hamstrar)
>
> ;-)

Muhahahaa!!! Man får plats med en fet sumpråtta i varje däck!

Tillbaka
Topp