Formulabromsar med hopeskiva och adapter

rouster

Aktiv medlem
Nu är man till att köpa nya bromsar igen. Det landar nog på ett par formula.
Frågan är nu då eftersom formula envisas med att inte ha samma skivstorlek som övriga märken om man kan använda en hopeskiva 203mm och tillhörande hopeadapter? Formulas skiva är 200, kommer det skrapa i eller ligger skillnaden i distans i adaptern?
(har hope skivor liggande nämligen och tycker det är dyrt med fomulas)

Det vet du nog bara tyvär genom att prova eller om någon annan har provat, är antagligen på håret. :(

Om skillnaden i distans sitter i formulas adapter borde det funka perfekt. Dom skulle ju kunna vara så luriga att dom har ok som bygger 3mm mindre. I så fall är det lite jobbigare. Får väl köpa ett par bromsar och testa.

Är det inte bara skivan som skiljer sig? Adaptrar måste man inte ha rätt märke eller dylikt som jag fattat det, bara en som bygger tillräckligt mycket.

Hade det bara varit i oket skillnaden ligger så skulle det väl antingen fungera på vilka adaptrar/skivor som helst eller inga alls? Eller är det feberyra jag är ute på nu? :P

Jag kör Hopeskiva och Avid J7 ok. Hopeskivan är lite bredare än Avids egna men det funkar helt okej även med nya belägg. Har för mig att Avid och Formula har samma bredd på skivan.

Snyggt blir det..
93092274.jpg ht=600

( OBS Ej min hoj )

/S

Då hoppas jag på att det bara är adaptern och skivan som är annan storlek! Någon som vet om det är en formulaadapter på bilden eller något annat fabrikat?
Ja, snyggt skall det vara, blir ett par oro faktiskt! Polerat är mysigt

Formula har väl lite olika adaptrar beroende på gaffel (jag köpte nämligen fel förstås) Så om du har boxxer, Marzocchi QR 20 eller fox 40 krävs det olika adaptrar. Annars är det väl formulas adapter för IS o 200 skiva
du behöver. Kan gå ut o hämta lappen i verkstan om det absolut måstes.

Jag fick skivor med mina bromsar, fattade inte att man kunde köpa utan, säker på att du inte får med skivor? köpte mina från CRC..

Senast redigerad av en moderator:
Om de där 1,5 millimetrarna gör att det inte går med den större skivan kan du nog lägga under några brickor mellan oket och adaptern.

Man får ange vilka skivor man vill ha och där kan man ange att man inte vill ha några.
Har beställt formula oro och hopeadaptrar för 203 skivor. Blir spännade att se om det passar.

max skrev:
-------------------------------------------------------
> Formula har väl lite olika adaptrar beroende på
> gaffel (jag köpte nämligen fel förstås) Så om
> du har boxxer, Marzocchi QR 20 eller fox 40 krävs
> det olika adaptrar. Annars är det väl formulas
> adapter för IS o 200 skiva
> du behöver. Kan gå ut o hämta lappen i verkstan
> om det absolut måstes.
>
> Jag fick skivor med mina bromsar, fattade inte att
> man kunde köpa utan, säker på att du inte får
> med skivor? köpte mina från CRC..

Så kanske det gick till när jag köpte också..kan inte minnas, hjärnan verkar bortkopplad
nuförtiden, kommer inte ihåg mycket, den adiabatiska bubbelteorin är helt borta..

Nåja, de är fina oro-bromsarna så du kommer att bli glad är min gissning.

Ja, detta intresserar mig också. Hur tror ni det är med formula ok och hayes 203mm skivor och adaptrar? Kan det tänkas fungera? För i så fall sparar det mig en dryg 1000-lapp...

Vad tror ni?

Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, detta intresserar mig också. Hur tror ni det
> är med formula ok och hayes 203mm skivor och
> adaptrar? Kan det tänkas fungera? För i så fall
> sparar det mig en dryg 1000-lapp...
>
> Vad tror ni?

Jeg har nettopp montert 203mm Hayes skive på sykkelen min med Formula 200mm IS to Post mount adapter med formula ORO K18. Det går akkurat uten spacere.

Tillbaka
Topp