Förnuft vs.Känsla: 0-1

Amatör

Ny medlem
Med hjälp av min helstela, för stora, Cykelringen-Nevada från 96 har jag senaste året "upptäckt" hur kul det är att cykla på rotiga stigar. Tänderna har skallrat och drömmen om en ny jonne har växt sig starkare och starkare. Som genom ett tecken från gud har jag lyckats sälja min gamla motorcykel till min morbror för 18 lax, så nu står helt plötsligt möjlighetens dörr på glänt.

Känslan:
har helt snöat in på en Cotic Soul-ram och sedan göra ett projekt av att hitta delar på köpåsälj/ebay/tysksajter. När man börjar räkna på vad det kan kosta så går man ungefär jämnt upp med stålarna från bågen. Mycket pengar = viss Ångescht...

Förnuftet:
säger att jag ska köpa nåt från Marin/Cube/[valfri tysk/prisvärd hoj] och använda resten av pengarna till mat åt mina barn/pensionsfonder/[annat vuxet].

Vem bestämmer hos er? Hjärtat eller plånboken? (eller lilla frugan?)

/Fredrik

Cotic är väl så mycket roligare, dessutom är många barn överviktiga nuförtiden... :-P

EDIT: Har du inte redan bra "kringprylar" så säger jag som Rikard... bra kläder är viktigare än super hoj, särskilt på vinterhalvåret. Men har du redan ok kringprylar, vilket jag lite misstänker så skaffa det du verkligen vill ha, blir billigare i längden och sååååå mycket roligare. I princip varje gång jag köpt "förnuftigt"/snålt så har jag ångrat mig.

Senast redigerad av en moderator:
Du får nästan alltid bättre prylar om du köper en färdig hoj. Men det är inte alls lika kul..

För 18' skulle du iofs få en väldigt trevlig heldämpad Marin t.ex, det är ju värt att tänka på.

Neeeeeeeeeeeeeeej!

Ni skulle ju heja på Känslan! ;-)

Skor, hjälm, lite kläder har jag.

Marin Wolf Trail var länge drömhojen, men allvarligt, vilken heldämpad hoj känns fortfarande fräsh efter ett par år? Det är något tidlöst över snygga hardtails.

Visserligen är jag 33 så min rygg skulle nog gilla nåt heldämpat. Å andra sidan gör ju två ungar att tiden man kan lägga ner på att pyssla med cykeln begränsas. Heldämpat = mer skruva(?) = mindre tid i skogen.

/Fredrik

Heldämpat är inte jättemycket mer skruva än HT. Om du inte kör helstel SS förstås.

Men skruvandet är en del av upplevelsen. Och inget hindrar dig att köpa två cyklar på sikt. Köp en bra FS och börja kolla begganonserna efter en HT pärla att göra budgetSS av.

Klart att du skall ha en cykel med själ! Och ramen är cykels hjärta. En ram från en tillverkare med lite stolthet och traditioner kommer alltid vara en finare cykel än ett klibbtrimmat dussinbygge från Marin/Cube/Canyon. I min värd så är iallafall tex en IF med deor grejjor en mycket finare cykel än en Marin/Cube/Canyon med full XTR och crossmax.

Hur du skall sköta din privatekonomi varken kan eller vill jag ge pekpinnar om, jag vet inte vilka merginaler du har. Men hade det inte funnits barn i bilden så hade jag sagt shop til u drop. Pengar har inget värde på banken! Ta Coticen.

//Erik

Om du inte har tid att cykla så mycket kan det vara bra med heldämpat. Tycker själv att det tar ett tag på våren innan ryggen har vant sig med hardtail. När jag blir lika gammal som Skogling ska jag nog köpa mig en heldämpad.
/J

Kanske inte förstår frågan?, klart att du ska köpa ramen och bygga hojen.
Du har ju fan hela livet på dig att dra in pengar och försörja dig och övriga...

Heldämpat vs. hardtail, där tycker jag du ska köra på det som känns rätt nu.
Nästa år kanske ditt knä inte gör som du säger eller något, och då kvittar det ju vilken dämpning du har.
Köp det du vill ha och gillar nu, det värsta som kan hända är ju bara att du byter ram om det inte blir helt rätt...

En stålhardtail med kort bakända, långt topprör och geo för 110-130 gaffel är bland det roligaste man kan cykla på. För 18k får du en riktigt hygglig spec oxå. Inget att fundera på. Slå till. Fråga Leo om du inte tror mig, han kommer nog säga ung. samma sak. Köp! :)

lillbrorsan fångade mina tankar ganska bra.

Det är ju rent av jättetrevligt att kunna maila direkt till konstruktören och få trevliga och personliga svar tillbaka. Cy har hittils varit hellylle.

Det blir nog en Cotic...

Är det någon som har någon uppfattning om gafflarna han kränger i paket? Jag tänker på Pace RC40.

Bigmollo: Hej på dig din gamla apotekare! Du är bara klen.

/20 Eriksson

Jag har bara ett råd att ge och det är att köpa det du vill ha. Att köpa det som någon annan vill ha är bara bra om man köper presenter.

"Dyrt är bara det som inte är värt pengarna"

/Magnus

Amatör skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Bigmollo: Hej på dig din gamla apotekare! Du är
> bara klen.
>
> /20 Eriksson

Vänta en liten sekund här nu.. Eriksson från Lv2?
/J

Senast redigerad av en moderator:
Nu börjar det likna nåt...

Men hur var det nu med Pace-gaffeln?

När jag dammsugit nätet har jag fått denna känsla:

För länge sen var de bra.
Nyligen var det skit.
Nu är de bra igen.

Är det någon här som vet något?
Hur svårt kan det vara att serva själv? För det lär ju bli svårt att hitta Pace-service i svedala...

Mollo: Joru, så ligger det till. Senast vi sågs vaknade jag kl 9 i en soffa på jobbet och blev inte nykter förren dagen efter. Men numera vaknar jag i en villa i Enscheeede av små barn som klättrar på ansiktet.

/Fredrik

Köp cykel för alla pengarna!!!

Du kommer ändå inte vara nöjd med den billigare cykeln i längden och då blir det ändå dyrare när du skall uppgradera dig. Tänk också på all den ångest du kommer att ha när du inser att du borde köpt den fina hojen från början.
Dina barn mår bättre av havregrynsgröt och en lycklig far än av lyxkäk och en far med psykiska besvär.

Det var inte illa det där med motorcykeln...

Du har svaret. Känsla, gå på känsla. Det är så sällan man får göra det när man har barn. Enligt en baskisk tradition skall man bjuda på sprit när nån har köpt en ny cykel på känsla. Det kommer jag att göra.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Heldämpat är inte jättemycket mer skruva än HT. Om
> du inte kör helstel SS förstås.

Haha, på senaste Happy BBQ riden så var det SS/helstel-killarna som hade mest tekniska problem! Att fatta sitt FS kontra HT beslut baserat på hur mycket undehåll det blir tror jag är fel. Båda är kul fast på olika sätt och man bör välja utifrån vad man själv tycker blir roligast. (Själv har jag insett att det är ungefär som med skidåkning. Man behöver både ett par pistlagg och ett par feta offpistskidor.)

Sen kanske ditt val påverkas av hur glad du blir för bling faktorn. Jag skulle skita i den och köra på en medelspecad FS istället för en toppspecad HT, men det är för att jag inte blir gladare av blinget, men väl av stridsvagnskänsla på en FS ;-) Alla är olika...

/Zeb

Rippa och Ma Vic är kloka män.

Om känslan får styra val av ram kan ju förnuftet få bestämma gaffel. På så sätt får ju förnuftet också vinna en rond (och Känslan köpa bättre hjul). Marzocchin såg ju alldeles prima ut! Finns det fler alternativ? Tänkt användningsområde är väl lek/motionscykling på småstökiga stigar (bor 15-20 min lugn cykel från hellas) och eventuellt en lidaloop i lungt tempo, men det känns sekundärt.

Om jag nu lyxar till det och bygger på en cotic, men ändå vill begransa utflödet av stålars utan att tumma ALLT för mycket på kvalitet, vilka grejer bör man hålla sig till nytt i kartong och vilka grejer vågar man handla beggat?

Jamenar ett styre till exempel, det kan ju inte spela så stor roll om det är begagnat (om det inte är av kolfiber och frasar när man tar i det), men hur är det med gafflar, nav och drivlina?

Supertack för alla svar förresten! Ni är Pärlor!

/Fredrik

Det är bättre att köpa en beg drivlina än ett beg styre. Alustyren mattas och kan gå av utan förvarning. Man skall _inte_ köpa beg styren.

köp nytt styre, styrstam och nya växelreglage, samt ev nya pedaler. Resten kan du spara in på.

Jojken:
Åfan! Jag som får en känsla av att en yllebasker träs över hjärnan när jag dricker sprit... Nu hajar jag hur det hänger ihop!

Rikard:
Ok låter vettigt. Fan vad happy är bra.
Var är lämpliga ställen att hänga på om man ska göra bagagnatklipp förutom på happy-köpåsälj?
Tyska ebay?

/Fredrik

Ebay.com, Ebay.de, Ebay.co.uk, Happys köp & sälj, Blocket.se, Tradera,se. Typ. Om du ska handla på Ebay så kan det vara bra att regga dig där på en gång och samtidigt regga ett paypal konto. Då går det jättesmidigt när du handlar sen. De grejerna som du vill köpa nytt gör du med fördel på nätet. Kolla på butiksrecensioner här på Happy. Lycka till!
/Jäger ;o)

Om du vill ha en fin stålram men inte vill punga ut så mycket kan jag rekommendera on-ones ramar. Har kört ett tag på min inbred 456 nu och trivs finfint. Att lägga stålar på gaffel och hjul kan också vara bra. Andra prylar är inte så stora poster i ett bygge så de kan man byta vartefter.

Cotic Soul
Inbread 456
DMR Switchback

Kolla priserna sinsemellan. Det är samma typ av ramar allihop. Kanske kan du spara in nån tusing här.

Jag håller inte med Rikard. En begagnad drivlina är nog det sämsta man kan investera i och glöm inte bort att Rikard är erkänt petig med div teorier i hållfasthetslära. Jag skulle inte tveka att köpa begagnad styrstam/styre. Fast jag tror heller inte att du sparar så där jättemkt slantar genom att jaga efter begagnade prylar. Möjligen skulle jag leta efter ett par beg. hjul. Men sådana vill man klämma på IRL innan man köper. Dessutom bör man ha lite koll oxå så man inte köper ett hjul vars nav är på gränsen till haveri.

Kring DMR ramen (som jag själv har) skulle jag lätt kunna bygga upp en cykel för ganska långt under 18 tusen utan att tumma för mkt på kvalitet. En Deore utrustad cykel med hyggliga hjul och en MX Comp gaffel (som f.ö. är en utmärkt Hellasdämpare) skulle du nog kunna få ihop för en 15-16 tusen om du lägger lite tid på att scanna av EU-webshopparna.

Hurududu Zeb...

"Haha, på senaste Happy BBQ riden så var det SS/helstel-killarna som hade mest tekniska problem!"

nu ska vi inte historieförfalska här va... det var ju bara Jilster som hade problem av oss... jag vill minnas att det var nån som hade probs med bakväxlvajer o sen var det ett mkt vint o skevt framhjul i Mormonhojsgruppen o nån tappad kedja därtill... så vi SS:are kan vara generösa o deklarera det oavgjort... :)

Tillbaka
Topp