Försäkra cykeln

Drakir

Medlem
Försäkra cykeln
Hej,
Läste en tråd om en stulen cykel men hittar inget om hur man säkrar sin investering..
Hur gör ni, försäkrar ni era cyklar, går det?
Cykeln som jag har på ingång kostar ca 15tusen, inte dyrast direkt,men mycket pengar.

I min båt har jag garmins gtu gps spårsändare som skickar sms till mig så fort den lämnar ett område jag ritat upp. För detta lämnar svedea rejäl rabatt på försäkringen..
Den är portabel och kostar runt tvåtusen.
Funtar på att skaffa en till för cykeln för de tillfällen man stannar till för fika..
Tänker också på hur man ska få skurkarna att inte välja min cykel..yosemiteklibbor mm.

Försäkra cykeln
Drakir skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänker också på hur man ska få skurkarna att
> inte välja min cykel..yosemiteklibbor mm.

Ställ den alltid bredvid en mer stöldbegärlig cykel.

Försäkra cykeln
Lämnar aldrig cykeln utan bevakning äe en bättre ide. Förskingringsbolag har det med att hitta alla hål dom kan för att undvika utbetalning eller åtmintonde reducera ersättningen så mycket som absolut möjligt.

Ska du absolut försäkra den, så gör det för allt i världen inte hos IF.....

Försäkra cykeln
Jag blev av med två nya cyklar ståendes i utomhus vid min villa och det var aldrig några problem alls med Trygg Hansas hemförsäkring, de ersatte cyklarna med ersättnings cyklar utan problem. Jag har inte ens skickat in ett enda kvitto till dem. Dock 25% själv risk men det blir på deras inköpspris av cyklarna. Se bara till att ha ramnummer
Smartsafety där emot vill ha en miljard papper för att de skall ersätta självrisken.

Försäkra cykeln
själv försäkrade ja min cykel en wilier Zero.7a hos Dina försäkringsbolag och med en självrisk på 2000kr och detta fick ja fixa en tilläggsförsäkring inom hemförsäkringen men den täcker stöld , skadegörelse, om man cyklar å kraschar ja allt som kan hända och ja får då ut hela försäkringsbeloppet upp till 65k.
men det kan vara värt en försäkring för vem vill vara utan det när det händer skönheten något :-)
och totala försäkringen kostar 610kr om året för min cykel dvs inte många kr i månaden för att få ut en ny om det händer nåt.

Försäkra cykeln
Smart safety vill ha kopia på polisrapporten, utlåtande från försäkringsbolaget, kvitto på betald självrisk och kvitto på att ny cykel inhandlats.
Kopior av dessa handlingar skall gå bra, och det skall även går bra att e-maila det.

Med tanke på hur hög självrisken kan bli på vissa bolag, så kan det helt klart vara värt att hålla cykeln registrerad hos dem för 249kr om året.

Försäkra cykeln
Virusko skrev:
> Smart safety
[...]
> Med tanke på hur hög självrisken kan bli på
> vissa bolag, så kan det helt klart vara värt att
> hålla cykeln registrerad hos dem för 249kr om
> året.

Från 249 kr-försäkringen så får du max 3000 kr.

För den 1-årsförsäkringen man kan få med när man köper ny cykel så har de sänkt maxersättningen till 1000 kr.

Försäkra cykeln
tekman skrev:
> Virusko skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Smart safety
> [...]
> > Med tanke på hur hög självrisken kan bli på
> > vissa bolag, så kan det helt klart vara värt
> att
> > hålla cykeln registrerad hos dem för 249kr om
> > året.
>
> Från 249 kr-försäkringen så får du max 3000
> kr.
>
> För den 1-årsförsäkringen man kan få med när
> man köper ny cykel så har de sänkt
> maxersättningen till 1000 kr.

Ok, har inte fått den infon, men 3kkr är ändå ganska bra, då det iaf täcker självrisken för en 12kkr cykel med 25% självrisk, eller sänker självrisken om det är en dyrare cykel.

Försäkra cykeln
3.000 kr för 249kr/mån är en plus/minus noll-affär om man inte får dyrcykeln stulen mer än vart 12:e år. Lät som en jvligt dålig affär. Ska vi säga någon slags vinst som ens är värd att bemöda sig över så bör man ju få cykeln stulen minst var sjätte år, och med värdeminskning så bör det då vara en 20.000kr cykel så man faktiskt får ut 12.000 efter nedvärderingen...

Tillbaka
Topp