Försäkra cyklar

ppettson

Ny medlem
Försäkra cyklar
Hej!

Nu kanske jag kommer med en dum fråga, men hur har ni försäkrat era cyklar? Jag var i kontakt med mitt försäkringsbolag idag och de ville inte och försäkrade inte cyklar. Jag har Moderna försäkringar och är tyvärr bundna till dom t.o.m 1/6-2015.

Försäkra cyklar
"Drulle" innebär ansvarsförsäkring som täcker skador du själv, utan uppsåt, orsakar annan. Man menar nog snarare en allriskförsäkring.

Försäkra cyklar
Får något år sedan gick oxr igenom försäkringsjungeln och de olika bolagen, den artikeln är läsvärd.
Men man vill ha en hemförsäkring som täcker det mesta, inte har avskrivning på ålder eller behov av tilläggsförsäkring, priset man kan få betala är högre självrisk vid stöld.
Jag har trygg hansa och håller i skrivande stund på med ett ärende som i allra högsta grad kommer påverka om jag är nöjd med dom eller inte

Försäkra cyklar
Har Trygg Hansa och kollade med dem innan jag köpte min senaste Cykel. I min hemförsäkring ingick cykelförsäkring som i princip täckte allt inklusive vurpa orsakad av egen dumhet. Krävdes inte ens drulle för det vad jag minns. Jag beskrev riktigt ärligt åkningen, då blev kundtjänstkillen osäker och pratade med skaderegleringen och återkom med "Jo, det gäller även om du med flit hoppat, kraschat och cykeln gått sönder". Hoppas dock att de håller sitt ord om olyckan är framme... (Orden stöddes dock av finstilta - jag kollade). Dock maxbelopp på 50kkr om jag minns rätt. Gäller inte heller om man tävlar (med licens).

Försäkra cyklar
Ska väl tilläggas att jag tror Trygg Hansa liksom de flesta andra förmodligen skriver ner värdet. Finns det något bolag som inte gör det...?

Försäkra cyklar
Jag var i kontakt med mitt försäkringsbolag IF där jag har samtliga mina försäkringar samlade, för att fråga om just cykeln.
I hemförsäkringen så har dom ett maxvärde på 8000:- som dom kan ersätta cykeln för.
Men IF har en tilläggsförsäkring som höjer detta värde till vad inköpspriset för cykeln är.
Kostnaden för denna tillägg för mig blev 20:-/mån extra, vilket är en droppe i havet med tanke på antalet cyklar som stjäls idag.

Dom har såklart, som många andra, en värdeminskning, men den ligger på ca 15% per år hos IF blev jag förklarad.

Alla bolag är olika, så kolla denna tråd http://happymtb.org/2012/06/04/forsakringsdjungeln-revisited/

Försäkra cyklar
Jag bytte till Trygg Hansa för ett par år sedan eftersom de var det enda bolag jag hittade som försäkrade cyklar till ett högre belopp.

Vid stöld är självrisken 25%, men har man en stöldskyddsmärkt cykel och tillhörande försäkring får man igen självrisken den vägen.

Vid krasch fick jag igen värdet av vad det kostade att nyanskaffa materialet. (70% först, resterande 30% efter att jag visat kvitto på att jag köpt nytt). Först ville handläggaren ha självrisk på 25%, men insåg sitt misstag efter att jag påpekat att det var "reparation" och inte "stöld". Självrisk blev då 1500.

Mycket nöjd hittills!

Försäkra cyklar
Pratade med moderna försäkringar om att försäkra cykeln.
Min drulleförsäkring täcker bara saker som går sönder i hemmet samt hemförsäkringen täcker om den blir stulen.
kraschar jag i skogen kan dom inte hjälpa mig.

Försäkra cyklar
Aristoteles skrev:
-------------------------------------------------------
> Pratade med moderna försäkringar om att
> försäkra cykeln.
> Min drulleförsäkring täcker bara saker som går
> sönder i hemmet samt hemförsäkringen täcker om
> den blir stulen.
> kraschar jag i skogen kan dom inte hjälpa mig.

Jag tycker du ska ringa tillbaka till dem och hänvisa till den här formuleringen i deras villkor:

I9 Trafikolycka
Försäkringen gäller när egendom som du haft med dig utanför bostaden
skadats eller förlorats vid trafikolycka med motorfordon, båt, flygplan,
cykel eller annat fordon.
Ersättning lämnas inte för skada i samband med tävling eller träning inför
tävling.

Alternativt har du bara den i bakhuvudet den dagen då du råkar ut för en olycka.

Försäkra cyklar
Hur funkar det med försäkringar där det står att den måste vara låst med godkänt lås, gäller det även om den står inomhus? Dörren är ju väl låst med ett godkänt lås?

Försäkra cyklar
pbeijer skrev:
> Hur funkar det med försäkringar där det står
> att den måste vara låst med godkänt lås,
> gäller det även om den står inomhus? Dörren
> är ju väl låst med ett godkänt lås?

Otroligt nog tycks det finnas bolag som kräver lås även inomhus, sen om det gäller när verkligen är fråga om ett inbrott är väl oklart.

Försäkra cyklar
Aristoteles skrev:
> Pratade med moderna försäkringar om att
> försäkra cykeln.
> Min drulleförsäkring täcker bara saker som går
> sönder i hemmet samt hemförsäkringen täcker om
> den blir stulen.
> kraschar jag i skogen kan dom inte hjälpa mig.

Moderna ersatte lagning av min kolfibercross, när jag knäckt ett sadelstag under CX-cykling.

pbeijer skrev:
> Hur funkar det med försäkringar där det står
> att den måste vara låst med godkänt lås,
> gäller det även om den står inomhus? Dörren
> är ju väl låst med ett godkänt lås?

Moderna ersatte även (med förhöjd självrisk) när sonens cykel blev stulen från tomten helt olåst. Vi hade kommit hem sent från semester och lastat ur/av allt, men glömt låsa cyklarna.

Hans ersättningscykel blev stulen för några veckor sedan. Då hade låset blivit uppklippt. Skall anmäla den skadan nu. Får se hur det löser sig.

Försäkra cyklar
Jag har Länsförsäkringar för hemförsäkringen och de täckte en rätt dyr skada på räsern när framväxeln hoppade loss och kedjan tvärlåste bakhjulet i 40km/h. Eftersom Scott popnitar sina växelfästen i ramen blev det en ny kolfiberram mm. Jag betalade ett par tusenlappar i självrisk vilket var billigt i sammanhanget. Hanteringen var jättesmidig och inget tjafs. Jag kan verkligen rekommendera dem.

Försäkra cyklar
jag har Trygg-Hansa och FalchSecure. Fick min cykel stulen från ett låst cykelrum där den stog låst med godkänt lås. Fick ungefär 80% av TH efter självrisk som sedan FS betalade ut när jag visade dem mitt kvitto.
Fick tillbaka 100% på cykel och alla delar jag hade köpt till.
Bästa av allt var att personen jag pratade med på TH var väldigt cykelkunnig vilket gjorde allt enkelt och snabbt. På under en vecka så hade jag en ny cykel hemma och pengar på kontot( från FS).

Försäkra cyklar
Jag fick en skada på min carbon ram efter att den föll mot postlådan (jag vet maximal klantighet och otur). Talade med försäkringsbolaget och då visade det sig att min föräkring inte täcker skador på cykel (alla tillval till hemförsäkringen är i kryssade Allrisk mm).

Försäkringen skulle täckte om någon hade slagit ett stålrör i ramen om den varit låst med ett godkänt lås. Eller om någon stall den och låset användes.

Jag frågade även om det fanns någon tilläggsförsäkring jag kunde teckna i framtiden men svaret blev nej. Då fick jag ett visst förhöjt blodtryck och förklarade att det blir aktuellt att byta bolag och reaktion var ungefär gör det....

Kund sedan 10 år både i bank och försäkringsbolaget.....

Efter denna händelse vidtogs två åtgärder.
1. Byta försäkringsbolag och bank
2. Köpa ny ram/cykel

Bolaget som verkar ha bäst villkor för cykel är nog trygghansa så det blev att byta till dem.

Försäkra cyklar
hm skrev:
> Föll den från 3:de våningen innan den träffade
> postlådan?

Nej den stod lutad mot lådan och föll ca 2dm innan den träffade ett hörn.... Maximal otur och klantighet.

Hade jag haft den låst och "någon" kastat den från 3:de våningen hade jag nog fått ersättning...

Försäkra cyklar
Walle_G skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Föll den från 3:de våningen innan den
> träffade
> > postlådan?
>
>
> Nej den stod lutad mot lådan och föll ca 2dm
> innan den träffade ett hörn.... Maximal otur och
> klantighet.
>
> Hade jag haft den låst och "någon" kastat den
> från 3:de våningen hade jag nog fått
> ersättning...

Och du menar att ramen gick sönder av det?
Hur hela världen höll den att cykla på innan det?
Snacka om otur

Försäkra cyklar
Walle_G skrev:
> Jag fick en skada på min carbon ram efter att den
> föll mot postlådan (jag vet maximal klantighet
> och otur). Talade med försäkringsbolaget och då
> visade det sig att min föräkring inte täcker
> skador på cykel (alla tillval till
> hemförsäkringen är i kryssade Allrisk mm).
>
> Försäkringen skulle täckte om någon hade
> slagit ett stålrör i ramen om den varit låst
> med ett godkänt lås. Eller om någon stall den
> och låset användes.
>
> Jag frågade även om det fanns någon
> tilläggsförsäkring jag kunde teckna i framtiden
> men svaret blev nej. Då fick jag ett visst
> förhöjt blodtryck och förklarade att det blir
> aktuellt att byta bolag och reaktion var ungefär
> gör det....
>
> Kund sedan 10 år både i bank och
> försäkringsbolaget.....
>
> Efter denna händelse vidtogs två åtgärder.
> 1. Byta försäkringsbolag och bank
> 2. Köpa ny ram/cykel
>
> Bolaget som verkar ha bäst villkor för cykel är
> nog trygghansa så det blev att byta till dem.

och försäkringsbolaget är?

Försäkra cyklar
> och försäkringsbolaget är?

Mitt ny bolag är Trygg Hansa och mitt gamla är Länsförsäkringar....

> Och du menar att ramen gick sönder av det?
Hur hela världen höll den att cykla på innan det?
Snacka om otur

Hade en oturs vecka med tre turer där något gick sönder eller försvann varje gång..... Tappade en falsk i en vurpa och mina cykelglasögon gick i delar ( gamla och billiga) på måndagen och sen på onsdagen så skar jag sönder mitt nya bakdäcket på en grusväg ca 2,5cm hål(fick ett nytt av min LBS så den dagen var räddad:-). Sen för att toppa det hela så gick ramen på söndagen....

Försäkra cyklar
Miss Lycka skrev:
> Länsförsäkringar består av många bolag med
> olika försäkringsvillkor.

Många bolag, ja, men numera är villkoren i stort sett lika.

Försäkra cyklar
Jag är (var) också på jakt efter en bra försäkring för min nya cykel och kom på att jag varit helt försäkringslös i över 2 år så efter att ha läst alla era kommentarer om försäkringsträsket så blev det en hemförsäkring genom Trygg-Hansa som kostar 130,00/mån och då skyddas även cykeln till ett värde av 50 000,00.

Försäkra cyklar
Vad jag fattat tar Länsförsäkringar ut 25% av anskaffningsvärde i självrisk och som minst 1500 kr. Blev Folksam och 85% av det lite saltatade muntligt angivna nypriset sattes in på kontot dagen efter cykeln blev snodd, inga kvitton begärdes in så hade kunnat ta till lite mer för grejer som satt på som jag inte hade kvitton kvar på (väskor, verktyg i dito, lampor, däck etc). Det enda som krävdes var att den var polisanmäld och ärendenummer på polisrapporten.

De1500 kronorna i självrisk får man tillbaka från Solid (som köpt Falck Secures självriskeliminering) först när man köpt ny cykel (vilket ju är helknäppt, vanliga försäkringsbolag skiter ju i vad jag gör för pengarna). Tack vare att jag just förnyat hos Falck var jag inte bunden av att köpa samma märke åtminstone, vilket felaktigt stod i det finstilta.

Försäkra cyklar
Aliide skrev:
> Blev Folksam och 85% av det lite saltatade
> muntligt angivna nypriset sattes in på kontot
> dagen efter cykeln blev snodd, inga kvitton
> begärdes in så hade kunnat ta till lite mer för
> grejer som satt på som jag inte hade kvitton kvar
> på (väskor, verktyg i dito, lampor, däck etc).
> Det enda som krävdes var att den var polisanmäld
> och ärendenummer på polisrapporten.

Folksam täcker inte skador på cykel efter olycka, bara stöld.

Försäkra cyklar
geologen skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev Folksam och 85% av det lite saltatade
> > muntligt angivna nypriset sattes in på kontot
> > dagen efter cykeln blev snodd, inga kvitton
> > begärdes in så hade kunnat ta till lite mer
> för
> > grejer som satt på som jag inte hade kvitton
> kvar
> > på (väskor, verktyg i dito, lampor, däck
> etc).
> > Det enda som krävdes var att den var
> polisanmäld
> > och ärendenummer på polisrapporten.
>
> Folksam täcker inte skador på cykel efter
> olycka, bara stöld.

Det var då konstigt fick precis pengar för min cykel som jag kraschat med och det var dom fullt medvetna om.

Tillbaka
Topp