Försäkring vid krasch?

scarpadi

Medlem
Försäkring vid krasch?
Nån som vet hur det funkar vid krasch med hojen?
Kan man få ersättning för reperation av cykeln vid arbetsskade incedent om man har läkarintyg från läkare och sjukskrivnings underlag? Kostnader för egna utlägg gällande taxi och sjukhusbesök står ju arbetsplatsförsäkringen för men vad gäller för kostnade gällande cykeln?

Eller skall man gå via sin egen Hemförsäkring? Har If med speciell cykel försäkring, ej separat oturs försäkring.

Vill kolla med er innan jag kontaktar försäkringsbolagen. De kollrar bort en med sina finstilta paragrafer jämt!

Försäkring vid krasch?
T o f arbete och under arbetstid bör din arbetsskadeförsäkring via jobet täcka !
Om jag har förstått min If-försäkring täcks cykeln även vid krasch -men ej under tävlan...
Blev du klokare nu ?
Ps om du har kraschat på väg tof jobbet bör du genast göra en arbetsskadeanmälan hos din närmaste chef -dock gäller den troligen inte cykeln eller om det sammanlagda beloppet för sjukvård/taxi understiger 500kr -kolla det med din chef, eller om han kan hänvisa till ert försäkringsbolag och hos dom begära information.
Spara ALLTID alla kvitton & glöm ej att dokumentera eventuella synliga skador hos en fotograf (du har rätt att kräva tillbaka utlägget för fotografen med). :-) T

Försäkring vid krasch?
Tack för tipsen!

arb.platsanmälan är redan gjord.
Foton redan tagna samt läkarintyg.

Skall kolla med min arb.givare.=) Skulle vara skönt att slippa punga ut med 8000-10000 själv.

Funkar inte det så är det väl IF som gäller. Hoppas inte de börjar strula.
Får väl hota med att säga upp hemförsäkring, landställe, båt, olycksfall och bil.

Önskar att jag hade valt drulle oxå=)

Försäkring vid krasch?
JAg har If-försäkring, men specialförsäkring för mina cyklar på 125t -har tyvärr ingen aning om hu ordinarie hemförsäkring täcker... men är cykeln skapligt ny & du har kvitton så borde det vara ok...
Exakt hur gick olyckan till ?

Försäkring vid krasch?
Jag löste en extra försäkring via if som kostade typ 900 per år för ett värde av 40 000 cykel.
De var väldigt noga med att det inte var "en tävlings cykel", utan en för privat bruk.
Som jag förstod (och vad de sa till mig) skall detta tillägg täcka det mesta.
Hoppas också att det stämmer om/när ngt kommer hända...

/peter

Försäkring vid krasch?
Jag däremot hade en "drulle" försäkring på min förra hemförsäkring men fick inte en ny ram... dom hävdade att de bara gällde om cykeln blev stulen eller vandaliserad.... jag bytte bolag

Försäkring vid krasch?
If täcker tyvär inte krash på hemförsäkringen om du inte har en drullerförsäkring som tillägg (jag skaffade nyligen detta), men du skall ju självklart ge det ett försök.

Jag vet inte vad det är för skillnad mellan att köra in i ett träd och mosa cykeln eller en olycka i trafiken.

Fässberg det låter ju helt sjukt... Drulleförsäkring skall innebära att du i princip kan råka slå sönder t.ex. din tv och det skall täckas. Det är sådana bolag som gör en osäker.

Försäkring vid krasch?
Tack för alla svar, nu har jag något att gå på=)

Svar little stereo: Kraschade in i en annan cyklist i en skumd kurva med buskage. Framgaffel samt hjul trasigt, inkl andra fadäser som snett växelöra och något skadad bakväxel. lack skador får man räkna med en då...

Hade hellre krockat med en bil eller något annat mindre att trassla in sig i.

Försäkring vid krasch?
Enklare än vad man tror=)

Arbetsgivarens försäkring kunde inte ta cykel reperationer.

Ringde iaf till IF och hade förberett mig på en lång diskussion och var rätt så taggad. Hon som svarade lät meddela ganska fort att det var inga problem alls. Hon ville veta mina utlägg och mitt kontonr så skulle hon sätta in pengarna direkt....allt tog max 5min. =Klart!

Enklare än så kan det inte bli!

Tack IF

Tillbaka
Topp