Försäkringsbolaget nekade mig ersättning

Så om ett bolag har villkor där jag betalar för en tjänst och sedan utnyttjar den så är jag en dålig person? Det skall till rätt mycket svensk jante för att tycka så. T-H och folksam har historiskt ersatt skador på cyklar som ej använts i tävlingssammanhang. IF är tydliga med att de inte gör det. Jag väljer väl själv vart jag lägger pengarna.

För övrigt kan jag tipsa om att MTB (och motorsport) sällan ingår i olycksfallsförsäkringarna. Jag har en via jobbet (Skandia) numer, där inga undantag finns för dessa sporter. Återigen låter jag plånboken välja. T-H försökte argumentera att det "skulle nog" gå att få ersättning. De fick ett gapskratt till svar.
Som jag tolkade handlade det inte om att använda försäkringen utan att ljuga om hur skadan uppkommit för att gå från att inte uppfylla reglerna för vad försäkringen täcker till att göra det.

Hittade tråden

Tyvärr hade jag helt missat detta med förändringarna i försäkringen. Jag förstår försäkringsbolaget till del.

Jag får börja med att kolla över mina försäkringsalternativ för framtiden och se om det är värt att teckna någon specialförsäkring som täcker skador på cykeln vid en olycka i skogen. Eller så får jag helt enkelt leva med att det kan bli dyrt ibland.
Som tur är sker olyckor/vurpor med trasig material som utgång väldig sällan.

Tyvärr hade jag helt missat detta med förändringarna i försäkringen. Jag förstår försäkringsbolaget till del.

Jag får börja med att kolla över mina försäkringsalternativ för framtiden och se om det är värt att teckna någon specialförsäkring som täcker skador på cykeln vid en olycka i skogen. Eller så får jag helt enkelt leva med att det kan bli dyrt ibland.
Som tur är sker olyckor/vurpor med trasig material som utgång väldig sällan.

Jag ser inte att otursförsäkringar är bra (förutom såklart för försäkringsbolag). Skulle tänka att det är bra att köpa saker man har råd till och kan ersätta när något går sönder. Bara hus och bil kostar så mycket att det blir för dyrt att ersätta dem, och allt man har vid brand eller inbrott. Försäkringsbolag har kostnader och måste tjäna pengar på försäkringar. Så en otursförsäkring kostar över längre tid alltid mer än ersättningen man får, förutom om man har mycket mer otur än genomsnittet eller har dyrare saker jämfört med andra. Men det sista har också en gräns, för att det finns ett maxtak.

Kanske har MTB cyklister haft tur att man hade dyra cyklar (nära maxtaket) som ofta gick sönder och ersättes. Då kostade det bolag för mycket pengar. Om det har korrigerats nu är det inte värt det längre att försäkra cykeln och är ordningen återställt.

Jag ser inte att otursförsäkringar är bra (förutom såklart för försäkringsbolag). Skulle tänka att det är bra att köpa saker man har råd till och kan ersätta när något går sönder. Bara hus och bil kostar så mycket att det blir för dyrt att ersätta dem, och allt man har vid brand eller inbrott. Försäkringsbolag har kostnader och måste tjäna pengar på försäkringar. Så en otursförsäkring kostar över längre tid alltid mer än ersättningen man får, förutom om man har mycket mer otur än genomsnittet eller har dyrare saker jämfört med andra. Men det sista har också en gräns, för att det finns ett maxtak.

Kanske har MTB cyklister haft tur att man hade dyra cyklar (nära maxtaket) som ofta gick sönder och ersättes. Då kostade det bolag för mycket pengar. Om det har korrigerats nu är det inte värt det längre att försäkra cykeln och är ordningen återställt.
Hela affärsidén för ett F-bolag är att du betalar mer än du nyttjar den. Ändras förutsättningarna så ändras priserna. Många av oss här har beviseligen råd med dyra cyklar. Men om jag har otur och kraschar 3 månader efter jag köpt den kanske jag inte har råd att ersätta den. Ditt resonemang är att inte ha några försäkringar och investera istället. För de som har den ekonomiska friheten är det alltid ett bättre val, men få har den möjligheten.

Tycker att debatten här är gravt vinklad av surmular.
Självklart är en försäkring till för att kollektivet betalar till dom som har otur, att försäkringsbolagen administrerar detta med en vinst är självklart.

Att man , som många hävdar, har en giltig försäkring som man inte får använda fast den gäller för att skadan gäller cyklar är totalt feltänk.
Varför ska man ens ha försäkringar?

Hela affärsidén för ett F-bolag är att du betalar mer än du nyttjar den. Ändras förutsättningarna så ändras priserna. Många av oss här har beviseligen råd med dyra cyklar. Men om jag har otur och kraschar 3 månader efter jag köpt den kanske jag inte har råd att ersätta den. Ditt resonemang är att inte ha några försäkringar och investera istället. För de som har den ekonomiska friheten är det alltid ett bättre val, men få har den möjligheten.
Nja, att betala ex 1000:- året för en försäkring isf att pynta 70000 varannat år för skrotad cykel tycker jag är billigt oavsett miljarder på banken.

Försäkringsbolagen gör allt de kan för att slippa betala ersättning. Exempel som en närstående till mig råkade ut för för några år sedan:
- Försäkrad häst rymmer från sin hage, går in i en inhägnad trädgård, ut på en pooltäckning som givetvis går sönder så att hästen fastnar. Fastigheten är givetvis välförsäkrad den också.
- För att få upp hästen så måste räddningstjänsten förstöra både pooltäckning, poolliner och trädäck.
- Eftersom hästens ägare även råkade äga den drabbade fastigheten (fast gård med tillhörande hage och drabbad fastighet är olika fastigheter med var sin försäkring) så vägrades ersättning från hästens försäkringsbolag ersätta skadorna. Även fastighetens försäkringsbolag vägrade ersätta eftersom fastighetsägaren även ägde hästen.
Man ska alltså hyra, både hästar och fastigheter.

Uppskattar all info om försäkringar i denna tråd. Eftersom trådskaparen tänkte försäkring för att själv ha förstört utrustningen så förstår jag att villkoren är luddiga och ändrats. Fler lär tänka så med. Tyvärr. (Drar upp premierna för alla).

För mig skulle det vara pinsamt att diskutera skadorna med annan än min egen plånbok. Att crascha så skador på cykeln kan inträffa är en del av sporten. Köp inte dyrare utrustning än du kan ersätta/laga. GPSen var helt och hållet valfri att cykla med så den ska definitivt inte ersättas.

Helt rätt av försäkringsbolaget att neka i detta fall.

Om man har lite buffert när man börjar, och börjar med en billig cykel, har man snart tillräckligt mycket pengar i bufferten när man sätter pengarna där istället för att ger den till försäkringsbolaget.

Tycker att debatten här är gravt vinklad av surmular.
Självklart är en försäkring till för att kollektivet betalar till dom som har otur, att försäkringsbolagen administrerar detta med en vinst är självklart.

Att man , som många hävdar, har en giltig försäkring som man inte får använda fast den gäller för att skadan gäller cyklar är totalt feltänk.
Varför ska man ens ha försäkringar?

Man måste vara beredd att läsa villkoren riktigt nogrann och vara beredd att bråka med försäkringsbolaget när man har en skada och vara beredd att man inte får ersättning. De gånger jag har behövt göra det har varit otroligt jobbigt, förutom enstaka fall, att det är en annan viktigt anledning att minimera antal försäkringar.

Senast ändrad:
Man måste vara beredd att läsa villkoren riktigt nogrann och vara beredd att bråka med försäkringsbolaget när man har en skada och vara beredd att man inte får ersättning. De gånger jag har behövt göra det har varit otroligt jobbigt, förutom enstaka fall, att det är en annan viktigt anledning att minimera antal försäkringar.
Håller med om regler och krångel.
Det bästa bolaget jag haft är tveklöst Folksam där drullen tar alla skador, likt helförsäkring på en bil.
När vi av anledning bytt till If så har jag självklart läst på och kom fram till att jag behöver teckna separat cykelförsäkring för att ha samma skydd.
Har inte fått tummen ur och gjort det ännu, kanske nånsin, och är nu mest glad att dom tar rambrottet och sannolikt sadeln där kolfibret pajat och så får jag leva med skrap på sadelstolpe och vänster reglage.

Sen hade jag velat undvika en F bolag som inte begriper att utesluta mer än DH & CX.
Vad är det mer man inte ska få försäkra?
Fel bilmodell? Färg?
Mkt bättre då att reglera i villkoren vad som ersätts och när om man ugövar viss aktivitet.
Att personer sen kommer ljuga om skador är en helt annan sak, nämligen bedrägeri.

Vad är det mer man inte ska få försäkra?
Fel bilmodell? Färg?
Mkt bättre då att reglera i villkoren vad som ersätts och när om man ugövar viss aktivitet.
Att personer sen kommer ljuga om skador är en helt annan sak, nämligen bedrägeri.
Jag tänkte på att det troligen bygger på att de inte känner till mer än xc och dh. Eller att det skrevs för 25 år sen.

Ja, det borde väl vara aktivitet inte cykeltyp.

Jag tänkte på att det troligen bygger på att de inte känner till mer än xc och dh. Eller att det skrevs för 25 år sen.

Ja, det borde väl vara aktivitet inte cykeltyp.

Men om du cyklar / har cykel i en kategori som täcks av försäkringen är det väl bra för dig?
(Jag skulle endå inte tar sån försäkring för att det alltid finns risk att bolaget hittar nån ursäkt för att inte ersätta)

Men om du cyklar / har cykel i en kategori som täcks av försäkringen är det väl bra för dig?
(Jag skulle endå inte tar sån försäkring för att det alltid finns risk att bolaget hittar nån ursäkt för att inte ersätta)
Jag kör ju DH/ Park på enduro så jag ska skulle eventuellt kunna få ersättning då....

...ja det kallas patina och definitivt bra att försäkringsbolag inte ersätter. Jösses, tycker du att du egentligen ska få försäkringsersättning för repor på en mountainbike? Byt hobby.

Vid bil verkar försäkringen dock ger ersättning för repor. På cykel gissar jag att kostnader av repor är nära självrisk.

Jag tycker att det inte handlar om tyckade. Enda det borde handla om är vad försäljningsvillkor säger. Men då handlar det också om vad försäkringsbolgat gör vid skador.

...ja det kallas patina och definitivt bra att försäkringsbolag inte ersätter. Jösses, tycker du att du egentligen ska få försäkringsersättning för repor på en mountainbike? Byt hobby.
Detta gäller en racer.
När man har ex Folksam som ersätter allt så tycker jag att det ska ingå självklart.

Hur tänker du om du hsr helförsäkrad bil och repar/bucklar framskärm? Är det skillnad?

Personligen har jag aldrig försökt använda en hemförsäkring när jag cyklat sönder saker i skogen. Det är en del av hobbyn att prylar går sönder, och jag använder inte saker jag inte har råd att ersätta. Jag har någon gång funderat på att teckna en separat cykelförsäkring men inte fått tummen ur.

Jag tycker det är högst rimligt att cyklar plockats bort från otursförsäkringen och hoppas att även andra hobbyprylar undantas. Jag har ingen lust att få högre premie för att någon repar sina lagg påväg till afterskin eller backar över sina svindyra flugfiskespön.
what he just said!

Trådkapning men vad tycker ni om Canyons försäkring?
225:- i månaden och ingen värdeminskning de tre första åren....

Äh, en ny canyon är väl knappt mer än en lunch.
Å andra sidan pyntar inte hemförsäkringen ut en ny lgh för att man repar den.

Tillbaka
Topp