Försäkringsvillkor och ersättningar

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Fäger Skrev:
-------------------------------------------------------
> Trygg-Hansas maxgräns var 30000:- men då
> får jag 25% i självrisk om cykeln stjäls i mitt
> eget garage.

Jag tror att du blivit felinformerad. Kolla infon på förstasidan i tråden, den kommer direkt från den som utformar försäkringsvillkoren. I ett låst eget garage räknas cykeln som lösöre, alltså 1000 kronor i självrisk. I garaget blir högsta ersättningsbeloppet sannolikt 35000 spänn.

Det är en djungel det här med försäkringar, den tjejen jag pratade med på Länsförsäkringar var nog ute och cyklade!!!!

Jo, det är lite märkligt. Kontentan av ersättningreglerna är väl att cykeln ersätts med likvärdig vara och att sjävrisken erläggs kontant. Företaget som tillhandahåller ersättningsprodukten är i mitt fall Sportson...
Ersättning för extratrustning (dvs allt som kan skruvas på cykeln efter att den lämnat fabriken, även uppgraderingar) sker kontant, om det inte finns liknade vara i Sportsons katalog.
Så kontentan i mitt fall blir att jag aldrig mer köper en cykel färdig i butik, utan hellre har 10 olika inköpställen på ram, gaffel och drivlina. Hjul ska naturligtvis vara handbyggda...

Jag återkommer i ämnet senare, när jag har diskuterat färdigt med Trygg Hansa.

rikard Skrev:

> Trygg hansa har lite märkliga ersättnignsregler,
> eller hur var det Markus F?

Fast det verkar bero på skaderegleraren. Iofs inget chockerande, men ändå.

En av ungarnas cyklar blev stulen. Fick rekvision som skulle hämtas ut i viss butik. Efter som tal med Trygg Hansa om dom verkligen tänker tvinga mig att handla i en viss butik så fick jag använda rekvisitionen i vilken butik jag ville.

När min hoj blev stulen fick jag pengar överförda till mitt bankkonto.
Nu har TH börjat med ett webb-baserat system där man själv väljer om man vill ha någon form av likvärdig produkt eller pengar överförda till sitt konto. Vet inte hur det ser ut när man fått sin cykel stulen.

Så det verkar "bero på" om man säger så.

/Mattias

Markus F Skrev:
> Jo, det är lite märkligt. Kontentan av
> ersättningreglerna är väl att cykeln ersätts med
> likvärdig vara och att sjävrisken erläggs kontant.
> Företaget som tillhandahåller ersättningsprodukten
> är i mitt fall Sportson...
> Ersättning för extratrustning (dvs allt som kan
> skruvas på cykeln efter att den lämnat fabriken,
> även uppgraderingar) sker kontant, om det inte
> finns liknade vara i Sportsons katalog.
> Så kontentan i mitt fall blir att jag aldrig mer
> köper en cykel färdig i butik, utan hellre har 10
> olika inköpställen på ram, gaffel och drivlina.
> Hjul ska naturligtvis vara handbyggda...
>
> Jag återkommer i ämnet senare, när jag har
> diskuterat färdigt med Trygg Hansa.
>
> rikard Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Trygg hansa har lite märkliga
> ersättnignsregler,
> > eller hur var det Markus F?
>
>
>
>
> Mighty Lion Rocker
>

Skickade frågorna i oxr's inlägg till Länsförsäkringar i Gävleborg och fick följande svar:

1. Olåst cykel som stjäls från lägenhet, ersätts endast om ett inbrott ägt
rum.

2. Stöld av olåst cykel från balkong, ersätts inte.

3. Stöld av olåst cykel från förråd, som endast du själv har tillgång till,
ersätts endast om ett inbrott kan påvisas, annars ingen ersättning.

4. Stöld av låst cykel från källarförråd och liknande ersätts enligt samma
villkor som stöld utomhus, dvs den måste ha varit låst med godkänt lås.

5. Cyklen måsta ha varit låst för att ersättning ska utgå.

6. Max ersättning är 40 000 kr. Självrisken är 25 % av ersättningsbeloppet.

7. Cykelns värde grundar sig på dagens pris, under förutsättning att kvitton
kan uppvisas på cykel samt övrig utrustning.

8. Någon cykeltrafikdel finns inte i hemförsäkringen.

Med vänlig hälsning
Länsförsäkringar Gävleborg
Affärsområde Skador

En sak bara, när man ställer den här typen av frågor är det _väldigt_ bra att be dom hänvisa till vilken punkt i försäkringsvillkoren dom hämtar sitt påstående ifrån. Det är försäkringsvillkoren som gäller, inte vad de hävdat i mail och på telefon.

När ni frågar bolagen. fråga då också hur man ersätts.
Pengar på konto, likvärdig cykel i butik, eller katalogcykel?

Min kompis har trygg hansa och när hans kamera gick sönder så fick han välja från en viss webbshop.
Katalogkamera?

Konsnablius Skrev:

> 6. Max ersättning är 40 000 kr. Självrisken är 25
> % av ersättningsbeloppet.

Är det med tilläggsförsäkring? Eller skiljer det så mycket mellan dom olika ditrikten? Länsförsäkringar Göteborg&Bohus ersätter bara upp till 6000kr utan tillägg.

Jag har också länsföräkringar göteborg och där är det 5000+självrisk om ersätts utan tillägg.

Konsnablius: Vad är det för cykeltrafikdel som inte ingår i hemförsäkringen? Jag vurpade i skogen och länsförsäkringar ersatte mig för ny ram, ny sadel och montering av ram i butik.

// staffan

> Är det med tilläggsförsäkring? Eller skiljer det
> så mycket mellan dom olika ditrikten?
> Länsförsäkringar Göteborg&Bohus ersätter bara
> upp till 6000kr utan tillägg.

Har ingen aning faktiskt. Men jag har ingen tilläggsförsäkring vad jag vet iaf. Hmm.. jag har nåt som kallas Allrisk för lösegendom också.

Senast redigerad av en moderator:
> Konsnablius: Vad är det för cykeltrafikdel som
> inte ingår i hemförsäkringen? Jag vurpade i skogen
> och länsförsäkringar ersatte mig för ny ram, ny
> sadel och montering av ram i butik.

Tja det kan man fråga sig. Jag tror faktiskt ärligt att damen som svarade inte har så bra koll. :-)
Jag har också fått besked tidigare att försäkringen ska täcka materialskador vid en vurpa exempelvis, så tillvida det inte är tävling eller träning inför tävling.

Jag tror jag ska följa Mattias L's rekommendationer och be damen på LF att hänvisa till försäkringsvillkoren.

Jag har nyligen fått ut ersättning från If för min stulna cykel som stals från ett låst källarförråd. If:s maxersättning är 5000:- för cykel men de betalade ut denna utan bråk så fort de fick kvitto och polisanmälan.

/Johan

När jag pajjade mina hjul, å anmälde det till min hemförsäkring, Folksam, å skulle uttnyttja "drulleförsäkringen" sa killen där, att jag skulle vända mig till av dem utvald cykelbutik för kostnadsförlsag på rep av hjulen. De sa att jag skulle gå till Cykelbjörk eller Cykelringen (skit samma). Någon annan fick jag ej gå till Jippi! Men av en slump (?) så bröts samtalet, fick ringa om, å fick då tala med en annan kille, som sa att jag kunde gå dit jag brukar gå. Å jag "brukar" ju gå till Dr Spoke, eller hur va? Sen när hjulen var byggda av nämnda doktor, så med kvittona i handen ringde jag in till Folksam. Det räckte, behövde inte skicka in dom!

Så det beror alltså på vilken nitisk reglerare man får tala med. Undra rvad Cykelbjörk/ringen hade kommit med för hjul till mig?

bruse Skrev:
> Så det beror alltså på vilken nitisk reglerare man
> får tala med. Undra rvad Cykelbjörk/ringen hade
> kommit med för hjul till mig?

De hade nog inte varit varken billigare eller bättre...

/rikard

Jag har suttit och tittat på mina ersättningsvillkor, och skulle vilja tillägga en sak som inte framgick i mitt tidigare inlägg:
Den extrautrustning/uppgradering som fanns monterad på cykeln ersätts eftersom den var mindre än ett år gammalmed 70% av inköpskostnaden kontant PLUS de resterande 30% vid uppvisande av kvitto.
Bökigt sånt här.

feltramp skrev:
> Inne i bostaden = lösöre.
> Källare och vindsutrymmen vart andra också har
> nyckel (vanligen i hyreshus, bostadsrätter) är
> utanför bostad dvs inte lösöre, alltså samma sak
> som om cykeln stått ute på gatan.
>

Jag har precis tecknat hemförsäkring med Trygg-Hansa och jag frågade uttryckligen om ett källarförråd dit andra i fastigheten har nycklar MEN där det är avdelade förråd där varje person har låsta utrymmen räknas som inne i bostaden och svaret på det var ja....så det är 1000:- i självrisk även om det blir stulen i källarförrådet...

Dom verkar ha ändrat lite i sina försäkringsvillkor också för första året var det 0% i avskrivning på nyinskaffningsvärdet och därefter 10% per år, låter ju toppen...

Återigen, det är det som står i senast uppdaterade försäkringsbrevet som gäller. Du kan fråga idag men dom ändrar imorgon. Då är det det som står i försäkringsbrevet som gäller, inte det dom sa till dig.

Snackade just med IF http://www.if.se som jag har som försäkringsbolag.

* De har en max gräns som är 5000 kr om man inte köper ett tilläg (som varierar i pris beroende på värdet på cykeln). Det täcks även i vissa fall in av den almänna allriskförsäkringen som man kan täckna som tillägg till sin hemförsäkring.

Allriskförsäkringen som gäller "allt" även (de lät osäkra här) cykel (?) gäller upp till 30.000 och kostar 500 kr om året.
Allriskförsäkringen för cykel kostar för ett maxbelopp på 25.000 625 kr om året. (men det variera som sagt på vad man sätter max beloppet till).

1. Hur ersätts en cykel som ej varit låst och förvarats i låst lägenhet?
- 100%

2. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats
på låst lägenhets balkong?
""Oj, är detta någon undersökning, i såna fall kanske jag inte är den bästa att svara på dessa frågor, vilken tidning kommer ni föresten ifrån""
- om den är låst: 100%
- ej låst: 50%

3. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats i
låst lägenhetsförråd, som endast lägenhetsinnehavaren har tillgång till?
Har förrådets utformning och låsanordning någon betydelse för
ersättningen?
- ej låst: 100%

4. Hur ersätts en cykel som varit låst och förvarats i gemensamt utrymme,
till exempel cykelkällare?
- ej låst: 50%

5. Hur ersätts en cykel som varit respektive ej varit låst och förvarats i
låst utrymme som ej ligger i anslutning till bostaden, till exempel
hobbyrum i annan fastighet?
- ej låst: 50% (om det enbart är inehavaren som har tillgång till utrymmet 100%)

6. Vilka maximala ersättningsbelopp gäller i ovanstående fall och hur
beräknas självrisken?
- ersättningen är 500 / 25.000 (se information tidigare)
- varierar med försäkrings form,. samma som övriga (hem?) försäkringar.

7. Hur fastställs en cykels värde? I sammanhanget gäller det inte cyklar
som används till och från jobbet utan som uteslutande används som
tränings- och tävlingsutrustning. Cyklarna är ofta inte några cyklar som
köpes rakt av i butik, utan många komponenter är ofta utbytta och ibland
är hela cykeln köpt i delar och hopmonterad av ägaren. Ofta är det då
fråga om en blandning av nya och begagnade delar.
- likvärdig cykel, de kontrollerar med handlar, man bör spara kvitton på alla delar om den är byggd själv.
- kvitton, värdering, och liknande. Bilder gäller t.ex. inte i allmänhet.

8. Har hemförsäkringen en cykeltrafikdel? Gäller den både vid kollision med
annan och vid singelolyckor? Vilka begränsningar har den?
- Nej, finns en olycksförsäkring som täcker in skador på egen cykel men ej personskada. Täcker inte in eventuella skador på annans cykel.
- hon pointerade att det *inte* var en trafikförsäkring.

edit: hade missat ett ord...

Senast redigerad av en moderator:
hur ser det ut så här 9-10 år senare då?

Är det likvärdig som gäller?
Jag köpte min med rabatt, det var "fjolårets modell" får jag ut det jag betalade el en likvärdig?

Prylar man köp via www som kanske inte ens finns i butik här, får jag kontakter för dessa och sen får försöka hitta dessa igen?

Jag kan ju säga att Dina försäkringar inte är något för cyklisten iaf.

Jag har dom som hemförsäkring idag det finns ett tillägg för ca. 400:-/året som ger dig en drulleförsäkring, det framgick inte om det täckte komponenter men det täcker iaf mobiltelefon och dylikt.

Vid stöld har de ett maxbelopp som jag tror var 8000:- vilket är på tok för lågt.
Enda anledningen till att jag stannar som kund hos dem är att jag vet att det lokala kontoret är mycket snabba på att rycka ut när olyckan är framme vid brand t.ex.

Är det någon som vet om man kan teckna en försäkring för endast cykeln hos ett annat bolag, eller har de endast tillägg till hemförsäkringen för cyklar?

Tillbaka
Topp