Förskjutet bakhjul

ollei

Medlem
Förskjutet bakhjul
När jag skulle byta däck idag såg jag att bakhjulet inte är i linje med ramen. Alltså tittar man bakifrån ligger hjulet närmare höger. Det verkar inte som att det är ekrarna som behöver spännas upp utan att hela hjulet är förskjutet åt höger. Det rör sig om ett par mm och det kommer att ställa till problem om ett lite fetare däck ska på. Hur har ni löst sånt här?

Förskjutet bakhjul
What?

Om det inte är fel på hjulet är ramen skev. Jag tror på att hjulet är feldishat. Dvs. att fälgen inte är centrerad över navet.

Förskjutet bakhjul
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> What?
>
> Om det inte är fel på hjulet är ramen skev. Jag
> tror på att hjulet är feldishat. Dvs. att
> fälgen inte är centrerad över navet.

Över axeln Mårten.. över axeln... Inte navet... ;);)

Förskjutet bakhjul
Mårten skrev:
> Om det inte är fel på hjulet är ramen skev. Jag
> tror på att hjulet är feldishat.

Enkelt att kolla;
Vänd på hjulet. Då ser man om det är ramen eller hjulet det är fel på.

/Håkan

Förskjutet bakhjul
Plush skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > What?
> >
> > Om det inte är fel på hjulet är ramen skev.
> Jag
> > tror på att hjulet är feldishat. Dvs. att
> > fälgen inte är centrerad över navet.
>
>
>
> Över axeln Mårten.. över axeln... Inte navet...
> ;);)

Mellan drop outsen Plush.. mellan drop outsen... Inte över axeln... ;);)

Förskjutet bakhjul
Ok, jag har undersökt saken vidare. Det är inget fel på navet utan det är alla(!) ekrarna på vänstra sidan av hjulet som är slappa, medan högra delen är tighta som bara den därav förskjutningen. Då har jag en följdfråga. Föräslår ni att jag ska släppa på dom tighta ekrarna eller spänna dom som är lösa. Hur vet man sånt utan någon spänningsmätare? Går ni på känsla eller?

Förskjutet bakhjul
jag hade spänt de lösa...
kom ihåg att spänna ett kvarts varv åt gången och spänn var 3e eker tills du kommit runt 4 varv och därmed spänt alla 32 ekrar. Annars finns det risk för att du eggar hjulet.

Senast redigerad av en moderator:
Förskjutet bakhjul
eftersom fälgen inte är centrerad över baknavet behövs det olika ekerspänning. felbyggda hjul är rätt sällsynta. förmodligen är det din ram som är problemet. vänd på hjulet så ser du.

Förskjutet bakhjul
Plush: Axeln är en del av navet. ;)

Och egentligen är det centreringen gentemot huvudtriangeln på ramen som är det viktiga. Svingen/baktriangeln kan ju vara off center... Då blir det varken centrerat mellan dropoutsen eller över navet eller över axeln som är rätt. :D

bulle?: Fel ekerspänning = felbyggt, alt. att det har slagit sig och tappat centreringen. Förstår inte riktigt vad din poäng var?

Förskjutet bakhjul
HåkanC skrev:
> Den här tråden blir bara bättre för varje
> inlägg.
>
>
> /Håkan

Ja, nu har den blivit helt obegriplig.

Förskjutet bakhjul
Det är inget fel på ramen. Jag känner att ekrarna som ska dra fälgen åt vänster är slappa(re), men det verkar så jävla skumt att ALLA ekrarna på den sidan är slappare och man ser även att större andel eker syns på vänster sida.

Förskjutet bakhjul
"Notera också att det ska vara en hårdare ekerspänning på det kedjeväxlade bakhjulets högersida (”drevsidan”) än på den vänstra sidan" från frilufts.se
Det är ju såhär det är, bara att för mig verkar någon ha haft en lite väl bra dag.

Förskjutet bakhjul
ollei skrev:
> ALLA ekrarna på den sidan är slappare och man
> ser även att större andel eker syns på vänster
> sida.

Menar du att du ser lite gängor på vänstersidans ekrar? Går tyvärr inte att säga så mycket om det heller. Ofta behöver man lite längre ekrar på vänstersidan för att få det "perfekt" matchat. Det är mest estetiskt, för funktionens skull så spelar nåt blottat ekervarv ingen större roll.

Den mest hållbara regeln är att om man vänder på hjulet så ska fälgen fortfarande sitta centrerad i ramen, i linje med sadelröret. Gör det inte det är det läge att misstänka att fälgen sitter fel över axeln/navet/dropoutsen. Om man skall spänna först eller släppa först beror sen på vilken ekerspänning man har när man börjar. Det säkra är att släppa ena sidan ung. lika mycket som man spänner den andra. Då har man IAF inte tillfört något fel. Men har man en ekerspänningsmätare(eller kalibrerade nypor) så kan man ju se om man egentligen borde spänna ena sidan utan att släppa den andra - eller tvärtom.

Förskjutet bakhjul
dabac skrev:
> Den mest hållbara regeln är att om man vänder
> på hjulet så ska fälgen fortfarande sitta
> centrerad i ramen, i linje med sadelröret. Gör
> det inte det är det läge att misstänka att
> fälgen sitter fel över axeln/navet/dropoutsen.

Nej, om fälgen sitter centrerad åt ena hållet men inte det andra så är ramen sned.

Förskjutet bakhjul
ollei skrev:
> Jag känner att ekrarna som ska dra fälgen åt vänster är
> slappa(re), men det verkar så jävla skumt att

Ekrarna på drivsidan måste ha en högre ekerspänning än de på ickedrivsidan eftersom du skall få plats med en kasset på den sidan. Denna kasset "stjäl" plats så att ekrarna inte kan fästa lika långt ut på navet som på ickedrivsidan. Därmed blir vinkeln på ekrarna annorlunda och ekerspänningen måste bli högre. Rita lite kraftkomposanter om du kan sånt så förstår du.

Senast redigerad av en moderator:
Förskjutet bakhjul
mytomspunnen skrev:
> ollei skrev:
> -----
> > Jag känner att ekrarna som ska dra fälgen åt
> vänster är
> > slappa(re), men det verkar så jävla skumt att
>
> Ekrarna på drivsidan måste ha en högre
> ekerspänning än de på ickedrivsidan eftersom du
> skall få plats med en kasset på den sidan. Denna
> kasset "stjäl" plats så att ekrarna inte kan
> fästa lika långt ut på navet som på
> ickedrivsidan. Därmed blir vinkeln på ekrarna
> annorlunda och ekerspänningen måste bli högre.
> Rita lite kraftkomposanter om du kan sånt så
> förstår du.

Det är även så att icke drivsidans ekrar böjs mer över flänsen på navet än på drivsidan. Har hjulbuggaren inte förböjt ekrarna så kommer icke drivsidans ekrar tänja sig mer än drivsidan då de böjs över navflänsen, trots att de har lägre ekerspänning..

från http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#seating
"Before a wheel is ready for the road it must be stress relieved, because the bend in the spoke has to accommodate itself to the shape of the hub flange and vice versa"

Förskjutet bakhjul
mitt framhjul (radialekrad racer) verkar inte centrerat
först trodde jag att det var bromsen som satt snett för den vänstra fälgsidan möten bromsklossen betydligt tidigare om jag bromsar än den högra
samma sak fast tvärtom om jag vänder på hjulet

hjulet är dock runt och ej skevt
skumt
hur vanligt är detta?

Förskjutet bakhjul
Jahapp. Då får jag väl skriva om mitt bakhjul på 29-tummaren.

Där är fälgen snyggt förskjuten till vänster. Alltså som om drivsidans alla ekrar blivit slöa.
Hjulet var absolut rakt från början men hela fälgen letade sig sakta men säkert till vänster utan nämnvärd skevhet.
Ramen är rak. Jag spände alla ekrar på drivsidan och nu är det något så när fixat - dock inte helt.
Upptäckte då att kedjan i något skede tagit sig in mellan kassetten och hjulet samt givetvis närapå hackat sig genom flera ekrar. Kan ha varit då som de gav efter.

Men lat och korkad som man (jag) är så spände jag till dem och nu kör jag ändå trots uppenbara risker att bakhjulet en dag blir skrot i någon spännande nerförsbacke.

Eller mja. Nya hjul ska det nog bli ändå - någon gång - vilket år som helst.

Förskjutet bakhjul
s skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > Den mest hållbara regeln är att om man
> vänder
> > på hjulet så ska fälgen fortfarande sitta
> > centrerad i ramen, i linje med sadelröret.
> Gör
> > det inte det är det läge att misstänka att
> > fälgen sitter fel över
> axeln/navet/dropoutsen.
>
> Nej, om fälgen sitter centrerad åt ena hållet
> men inte det andra så är ramen sned.

Så är det förstås. Om felet sitter i hjulet skall fälgen peka lika fel fast åt olika håll när man vänder på hjulet.

Tillbaka
Topp