Förslag Downcountry cykel?

mikli68

Medlem
Downcountry - helt nytt begrepp för mig men det verkar dock beskriva den typ av cykling jag gillar bäst och därmed min nästa typ av cykel. Dvs M
mest stökiga stigar och kanske något långlopp ibland. Dock har jag inte klart för mig vilket märke/modell som passar mig bäst än.

Likt det berömda kinder-ägget vill jag ha en cykel som klättrar bra, är snabb på platten och kapabel utför. Dessutom skall den vara lätt (under 13 kg helst), ha 120-130-slag fram/bak, flack HA, och gärna lock-out på styret (bak åtminstone) - blev visst mer än tre önskningar i ett...

Jag har tittat på cyklar som Allebike Alpha, YT Izzo och Radon Skeen Trail CF 10SL men har inte testat någon av dessa än. Det finns för övrigt dåligt med tester på nätet av Alphan och Skeen. Jag priorierar bra ram och komponenter före känt varumärke. Några tankar eller förslag?

Är det inte lätta trailhojar du tittar på? Downcountry är väl XC-slaglängd med geo som fungerar nerför? Typ Intense Sniper, Yeti SB100, BMC, Mondraker? :-)

Tycker det verkar som du hittat tre bra hojar! Kör på den du kan beställa nu?

Är det inte lätta trailhojar du tittar på? Downcountry är väl XC-slaglängd med geo som fungerar nerför? Typ Intense Sniper, Yeti SB100, BMC, Mondraker? :-)

Tycker det verkar som du hittat tre bra hojar! Kör på den du kan beställa nu?
Så kanske det är, lätta Trailhojar som även funkar OK till XC. Svårt det här med definitioner. Tack för tips!

Cube 120 stereo, canyon neuron. De du listar är nog bättre eller i alla fall modernare

Edit bara alphan som går att få i sommar?

Så kanske det är, lätta Trailhojar som även funkar OK till XC. Svårt det här med definitioner. Tack för tips!

Nej, du har rätt i att du är ute efter downcountry imho.

Jag har rätt nyligen byggt en Alpha, var bor du?
Är det brått får du nog gå på de som finns, kan du vänta några månader är det annat läge.

Senast ändrad:
Santa cruz tallboy 4? Dyr, sämre komponenter än deras konkurrenter i samma prisnivå dock men fan vad fin den är. Kommer dock inte med låsning av dämpare på styret på någon modell så vitt jag vet. Den är iaf flack i styrvinkeln. 1/5 rätt :(

Santa cruz tallboy 4? Dyr, sämre komponenter än deras konkurrenter i samma prisnivå dock men fan vad fin den är. Kommer dock inte med låsning av dämpare på styret på någon modell så vitt jag vet. Den är iaf flack i styrvinkeln. 1/5 rätt :(
Håller med, väldigt snygg men allt för mycket pengar för min del tyvärr.

Om du inte har något emot att använda lockout (jag tyckte den var ganska svampig i öppet läge) så tror jag Scott spark kan passa ganska bra. Den är inte jättelång eller slack, men ganska lagom till det mesta utanför bikeparks och definitivt kompetent om du ska köra långlopp :)

Minst nöjd är väl den lite tråkiga kulören isåfall, jag bryr mig inte men lacken är inte som på en Santa Cruz heller.

Mest nöjd med geometrin som jag tycker verkligen är i framkant.
30,9 är väl lite störigt iof men ingen stor sak egentligen, bara att jag får ha dubbla droppers i reserv då mina andra har 31,6.

Minst nöjd är väl den lite tråkiga kulören isåfall, jag bryr mig inte men lacken är inte som på en Santa Cruz heller.

Mest nöjd med geometrin som jag tycker verkligen är i framkant.
30,9 är väl lite störigt iof men ingen stor sak egentligen, bara att jag får ha dubbla droppers i reserv då mina andra har 31,6.
Oneup droppet så behövs inte reserv o ska du ha reserv kan du ju köpa en shim 30,9-31,6?

Menar att vissa är enklare att serva själv och servar man vintertid är risken för failure minimal med vissa. X-fusion och trans x eller vad de heter verkar ett helvete och Åre bikes tar inte i dom med tång. Reverb har ju varit tjafs, ingen aning om hur de är numera.
Såklart irriterande när man har en storlek och plötsligt funkar det inte till båda.

Reverb är väl bättre idag men jag föredrar wire helt klart. Jag har reserv med mig när jag iväg på äventyr så jag bara kan byta.
Serva dropper bak i bilen är nog gränsfall även för mig, men visst kunde man har repkit med sig men inte lika enkelt / säkert.

NS Synonym verkar för dyr för mig. Whyte verkar tung och rätt dyr med.

Trek gör fantastiska cyklar men i mitt prisläge hänger komponentvalen inte med.

Det lutar åt Allebike Alpha, modern geo, lätt
Radon Skeen, fantastisk utrustning för pengarna (men hur känns den att cykla på?)
Ibis Ripley 2019 (Bra recention men något konservativ geo)
YT izzo är l för lång och osäker leverans tyvärr.

Tack för alla förslag!

Downcountry - helt nytt begrepp för mig men det verkar dock beskriva den typ av cykling jag gillar bäst och därmed min nästa typ av cykel. Dvs M
mest stökiga stigar och kanske något långlopp ibland. Dock har jag inte klart för mig vilket märke/modell som passar mig bäst än.

Likt det berömda kinder-ägget vill jag ha en cykel som klättrar bra, är snabb på platten och kapabel utför. Dessutom skall den vara lätt (under 13 kg helst), ha 120-130-slag fram/bak, flack HA, och gärna lock-out på styret (bak åtminstone) - blev visst mer än tre önskningar i ett...

Jag har tittat på cyklar som Allebike Alpha, YT Izzo och Radon Skeen Trail CF 10SL men har inte testat någon av dessa än. Det finns för övrigt dåligt med tester på nätet av Alphan och Skeen. Jag priorierar bra ram och komponenter före känt varumärke. Några tankar eller förslag?
Blir nyfiken på vad du landade i om du valt ännu :-) Hittade följande tyska test av den billigare varianten på Skeen https://www.mountainbike-magazin.de/mtb/im-test-radon-skeen-trail-cf-9-0-modelljahr-2020/

En liten översikt
bikecompare3.jpg

Alla med HA över 68 borde diskvalificeras imho :)
Och STA under 74,5 i alla fall.

Håller med. Inte jag som gjort så lätt man ska klaga på någon annans jobb;-)
Den stora frågan är när nu äntligen pinkbike ska släppa sitt XC Field Test och hur DC det blir i det startfältet.
Känns som de väntar på att nåt embargo (ny Spark?) Ska släppa.

Grymt bra lista glitch!
Hur är det med markfrigång egentligen, är ca 335 the shit (eftersom alla har det) och 344 okycklingsbart? Lite orolig där eftersom min favvo (Rift zone) är en centimeter högre än alla andra.

/T

Grymt bra lista glitch!
Hur är det med markfrigång egentligen, är ca 335 the shit (eftersom alla har det) och 344 okycklingsbart? Lite orolig där eftersom min favvo (Rift zone) är en centimeter högre än alla andra.

/T
Trodde vitsen med låg BB var stabilitet i hög fart? Då är väl låg BB inte så nödvändigt på cyklar med kort slaglängd som ändå inte kommer rulla asfort?

Grymt bra lista glitch!

/T

För mig ligger sweet spot däromkring. Jag kör min TB4 i high läge för att få upp BB till 335 (beror på däck osv. också så klart).
Lägre BB ger för mycket pedalislag i den terräng jag cyklar. Scott Spark t.ex. har väldigt lågt BB som skulle ge betydligt mer pedalislag i terränga med stora stenar och rötter som man gärna också ska upp och över.

Syftet med lågt BB är att sänka tyngpunkten / centre of gravity, tänk sänkt sportbil för ökad stabilitet och ärtighet i fart.
Problemet när det blir för lågt är att terrängen kommer i vägen.

Tillbaka
Topp