Förslag drivlina (pendlar-/touringcykel)

Lampan

Medlem
Hej,

Jag har lagt ner alldeles för många timmar nu på att försöka förstå vilken drivlina (kassett, kedja, kedjestyrare, vevparti) jag ska ha till mitt cykelprojekt, så nu frågar jag här istället.

Cykeln ska användas som pendlar-/touringcykel. Jag kommer dock troligtvis använda den för pendling 95 % av tiden på relativt flack mark. Dvs. jag behöver nödvändigtvis inte hundramiljoner växlar. Jag värderar underhållsfrihet högt, och har därför mestadels kikat på 1x10 (42). Men jag är öppen även för 2x och 3x om det nu skulle vara att föredra. Pris? Ja, någonstans i mittemellan-segmentet. Är 3 000 kr lagom?

Hjul - Shimano Deore 700 cc
  • Front Axle: Quick Release
  • Rear Axle: Quick Release
  • Freehub: Shimano 8/9/10 speed only
  • Bearings: Cup and Cone

Ram - Surly Cross-Check 58 cm

Oerhört tacksam för eventuell input. Börjar bli riktigt uppgiven i denna djungel.

2x10 eller liknande skulle jag kikat på. Billigt i drift och underhåll, och 2 fram ger sjysst täthet på växlarna både uppe och nere. Tycker inte själv att framväxel ger speciellt mycket extra besvär i underhållet, rent relativt sett till hur mycket tid man ändå lägger. Går säkert att göra bra klipp på beggatmarknaden.

värderar underhållsfrihet högt
tycker du tänker rätt med 1x10 då. färre saker som kan gå snett, färre variabler. färre halvslitna saker som ska funka med andra halvslitna, helslitna eller nya saker.

(någon kommer invända att det blir mer slitage med 1x pga sned kedjelinje och mycket körning på småkugg, och därmed mer underhåll. vilket också är sant.)

för att maxa underhållsfriheten kanske du ska leta reda på en oclutchad ny eller beggad rd-m781 och montera goatlink och köra 11-42. clutch behövs inte på pendling och touring om du har narrow-wide-klinga fram. du kan byta framklinga till en mindre när du ska på cykelsemester. hitta ett xt- eller saint-reglage också för hållbarhet och trivsam växlingskänsla.

bonus: köp hem lite 11-kugg och pc-1110-kedjor och lägg på hyllan. byt båda när det börjar kugga över på lillkugget så håller resten av kassetten och framklingan länge.

Jag tycker 1x10 funkar fint för pendling. Beror ju på hur långt man kör vad som behövs, hade jag 2.5mil snabb väg kanske lvg-utväxling hade varit fint men nu har jag i allmänhet runt 8 km, dock med några rejäla backar.

Använd en utväxlingskalkylator och jämför med vad du har idag för att kolla vilka framdrev och kassett du behöver:

Har kört två vintrar med en Shimano RD-M6000-GS och 11-42 kassett, varför krångla med goatlink osv tänker jag? Har 38T NW-klinga fram och använder sällan lägsta och högsta växeln vid pendling, dock gillar jag relativt hög kadens.

för att maxa underhållsfriheten och slippa onödig clutch, som sagt. men om en inte roas av sådant är ju m6000 utmärkt och dötrist :)
Inte för att det spelar så stor roll men jag förstår inte riktigt vad skillnaden i underhåll skulle vara?

Jag använder inte clutchen vid pendling, och det enda underhåll som behövs är rengöring ett par gånger under vintern (reglaget däremot, SLX 10spd, fryser ibland vid omslag från blött till minusgrader).

Hur långt har du att pendla. Det går ofta väldigt bra att pendla, och i viss mån toura med singelspeed. Enklare underhåll är svårt att finna.

och @Bengt-re , vardan din sura min?
Min egen pendlarcykel, kört i platta lamdskap, nu väl passerat 20000 km året-runt med samma rem och samma navväxel utan annat underhåll än en kall avrivning då och då, som exempel.
Då kan du räkna på hur mycket underhåll du lagt ner på dina 2X9 på samma distans innan du dissar. ?
Jag påstår däremot inte att kombinationen är överlägsen i alla lägen. Allt har sina för-och nackdelar. Men för i huvudsaken pendling, oöverträffad.

Min egen pendlarcykel, kört i platta lamdskap, nu väl passerat 20000 km året-runt med samma rem och samma navväxel utan annat underhåll än en kall avrivning då och då, som exempel.
Då kan du räkna på hur mycket underhåll du lagt ner på dina 2X9 på samma distans innan du dissar. ?
Jag påstår däremot inte att kombinationen är överlägsen i alla lägen. Allt har sina för-och nackdelar. Men för i huvudsaken pendling, oöverträffad.

Ja rem är väl fint och underhållsfritt, men TS hade ju budget på ca 3000 för drivlinan.

Äh, naväxlar är onda. Tunga, tröga, sura, tjuriga saker som dödar all glädje i att cykla. Går de sönder är de knepiga att laga. Jag underhåller glatt min 2x9 drivlina med billiga lättillgängliga reservdelar!

Äh, naväxlar är onda. Tunga, tröga, sura, tjuriga saker som dödar all glädje i att cykla. Går de sönder är de knepiga att laga. Jag underhåller glatt min 2x9 drivlina med billiga lättillgängliga reservdelar!

Nå ja, en bättre navväxel lär inte gå sönder sådär, vilket härmed bevisats (men det finns bättre än min referens, Alfine8) och det här med trögheten är nog ännu en av många Happymyter som vi älskar att underhålla. Pratar vi pendling på uppemot 2 mil enkel kan det va skitsamma om det tar ett par minuter extra pga effektförluster. IMHO. Den som tycker att livet är en tävling får gärna tycka annorlunda.

Nå ja, en bättre navväxel lär inte gå sönder sådär, vilket härmed bevisats (men det finns bättre än min referens, Alfine8) och det här med trögheten är nog ännu en av många Happymyter som vi älskar att underhålla. Pratar vi pendling på uppemot 2 mil enkel kan det va skitsamma om det tar ett par minuter extra pga effektförluster. IMHO. Den som tycker att livet är en tävling får gärna tycka annorlunda.
Det är mest känslan när man byter mellan olika cyklar. Skulle inte stå ut med den upplevda trögheten.

Värderar du underhållsfrihet så är ju singlespeed överlägset. Själv är jag oerhört imponerad av Shimano Sora R3000 (pris/prestanda). Började med trippelklinga, gick sedan ner till dubbelklinga och kommer till nästa byte köra singelklinga från:

Navväxlar är fantastiska i teorin, men meckiga i praktiken. För att nyansera ovanstående:
1) Avsevärt bökigare att byta däck utan snabbkoppling.
2) Känsliga för exakt inställning av wire. Knöligt eftersom detta måste finjusteras varje gång hjulet plockas av. Kanske funkar elektroniska navväxlar kanon..?
3) Svårt att växla under belastning
4) De där procenten man tappar jämfört med utanpåliggande växlar märks. Har aldrig testat Rohloff, men på andra märks det. Tydigt.

Har man bara en cykel så funkar navväxlar fint, då märker man inte hur trögt det går.. :)

Har Nexus 7 på lastcykeln, där är det ändå lite trevligt med fördelen att kunna växla stillastående. Och den går mäkta trögt ändå. :)

Har man bara en cykel så funkar navväxlar fint, då märker man inte hur trögt det går.. :)

Har Nexus 7 på lastcykeln, där är det ändå lite trevligt med fördelen att kunna växla stillastående. Och den går mäkta trögt ändå. :)

Jo. Jag har en nexus 8 utrustad cykel i familjen. Att kunna växla stillestående är fördelen. Sen är den cykeln knasigt konfiguerad så högsta växeln är för hög för en trög långsam cykel. Fler låga växlar och tätare steg hade varit bättre tänker jag.

Kan inte se någon vinnare i jämförelse med. Navvxl vs Utanpåligg. Detta pga att allt beror på hur och vad för cykling vi talar om.

2) Känsliga för exakt inställning av wire. Knöligt eftersom detta måste finjusteras varje gång hjulet plockas av. Kanske funkar elektroniska navväxlar kanon..?

Det behöver inte justeras när hjulet plockas av, i alla fall inte på Alfine8. Det är bara att haka av vajern från navet, plocka loss hjulet och när man monterar så hakar man på vajern igen. Vajerstoppet sitter ju kvar på vajern varför ingen justering behöver göras. Men det kanske är annorlunda på Nexus och andra nav?

Tack för input, men navväxlar är öht inte aktuellt. Om jag istället bör välja 2x9 eller 3x9 eller dylikt - har ni några bra rekommendationer på gruppset?

Tack för input, men navväxlar är öht inte aktuellt. Om jag istället bör välja 2x9 eller 3x9 eller dylikt - har ni några bra rekommendationer på gruppset?
Så billigt som möjligt. :) Till pendling/touring krävs inte så mycket. Är grejorna hela så funkar de. Leta på reor? Beggat? Drev/kedja ska ju slitas och bytas.

Så billigt som möjligt. :) Till pendling/touring krävs inte så mycket. Är grejorna hela så funkar de. Leta på reor? Beggat? Drev/kedja ska ju slitas och bytas.

Det är bra att veta, tack! Vad ska man ha de dyra prylarna till då? Bara för att det väger mindre? Utgår från att det inte är mer friktion på en billig drivlina jämfört med en dyr tex.

Det är bra att veta, tack! Vad ska man ha de dyra prylarna till då? Bara för att det väger mindre? Utgår från att det inte är mer friktion på en billig drivlina jämfört med en dyr tex.
Jag är fel person att fråga. :) Dyrare saker väger mindre. Visst är det bättre material/coating på dyra grejor men på en pendlare ser jag ingen mening med sånt. Jag kör, håller efter med minsta möjliga insats och kör slut på grejorna. Det finns få kritiska lägen då växling etc måste vara helt perfekt när man pendlar. Så, inget behov för dyra växlar. Och under pendling är friktionen en rätt liten parameter jmf med vind och andra pendlare och annat. Det är kul med bra och dyra grejor men pendling är inte nåt man gör för att det är kul.

Min input: när man pendlar vill man ha många växlar för att göra cyklingen behaglig. Samtidigt ska delarna inte kosta skjortan när de slits ut, för det gör de när man cyklar mycket i alla sorters förhållanden.
I mitt fall landade det i en begagnad cykel (2000 kr) med 3x8 Shimano Altus. Nu har jag bytt allt i drivlinan (utom framväxelföraren, men den är på väg) men jag ligger kvar på Altus/Acera. Tre drev fram är lite överdrivet eftersom jag väldigt sällan använder det minsta drevet fram. Jag tror idealet är dubbla drev fram och 8 eller 9 bak och billiga komponenter som man har råd att byta ofta.
Det finns inga underhållsfria cyklar, du måste alltid smörja kedjan, byta slang och däck, byta vajrar/höljen osv.
Jag är inte speciellt händig men byta komponenter är hyfsat enkelt, finns bra videos på Youtube.
Sen ska pendlarcykeln ha skärmar, pakethållare och bra lysen.
V-bromsar är OK men skivbromsar är pålitligare vid regnväder.

Det behöver inte justeras när hjulet plockas av, i alla fall inte på Alfine8. Det är bara att haka av vajern från navet, plocka loss hjulet och när man monterar så hakar man på vajern igen. Vajerstoppet sitter ju kvar på vajern varför ingen justering behöver göras. Men det kanske är annorlunda på Nexus och andra nav?
Har kört både Alfine 8 och Alfine 11. Lite beroende på hur drop-outsen ser ut så räcker det att ta av och sätta på hjulet för att växlarna inte skall ligga perfekt utan justering.

Med QR, fälgbromsar och <10-delat finns mycket bra och billigt eftersom det är äldre (utdöende?) standarder.
TS länkade prylar känns vettiga med de ingångsvärdena, möjligen undantaget fälgbroms...

Med QR, fälgbromsar och <10-delat finns mycket bra och billigt eftersom det är äldre (utdöende?) standarder.
TS länkade prylar känns vettiga med de ingångsvärdena, möjligen undantaget fälgbroms...

Fälgbroms har jag valt med hänsyn till framtida touringäventyr. Jag vill kunna fixa bromsarna själv om något strular (även om det kanske är osannolikt att en nyservad fälgbroms strular).

Men var hittar man alla dessa dinosauriegruppset? Jag har tex kollat på bike components och de har inget 9-delat. Är det bara begagnatmarknaden som gäller?

Fälgbroms har jag valt med hänsyn till framtida touringäventyr. Jag vill kunna fixa bromsarna själv om något strular (även om det kanske är osannolikt att en nyservad fälgbroms strular).

Men var hittar man alla dessa dinosauriegruppset? Jag har tex kollat på bike components och de har inget 9-delat. Är det bara begagnatmarknaden som gäller?
Leta bättre. Det finns gott om nya 9-delade delar. Även på BC

Leta bättre. Det finns gott om nya 9-delade delar. Även på BC

Jag sa som sagt gruppset, jfr länken nedan:

Det är möjligt man kan plocka ihop egna om man bara söker på enskilda komponenter, men jag har inte den kunskapen ännu.

Jag sa som sagt gruppset, jfr länken nedan:

Det är möjligt man kan plocka ihop egna om man bara söker på enskilda komponenter, men jag har inte den kunskapen ännu.
Det är inte så svårt. Shimano 9-delad kassett, Shimano reglage för 9-delat och Shimano bakväxel för 9-delat. Det lirar garanterat ihop.

Har 3 cyklar .. Alla funkar bra min cykelpendling består av 2 mil, landsväg/stad. Hade jag varit tvungen att välja en skulle jag tagit 2x8 trevligt spam utan att överdriva med växlar samt bra priser.
3x8 24-34-42 shimano lågbudget Riktigt billigt.
2x8 50-34
2x11 52-36

Vet inte hur lång distans din pendling är men är den kort funkar singel klinga fint

Har 3 cyklar .. Alla funkar bra min cykelpendling består av 2 mil, landsväg/stad. Hade jag varit tvungen att välja en skulle jag tagit 2x8 trevligt spam utan att överdriva med växlar samt bra priser.
3x8 24-34-42 shimano lågbudget Riktigt billigt.
2x8 50-34
2x11 52-36

Vet inte hur lång distans din pendling är men är den kort funkar singel klinga fint

Tack! Vad har du för spann på kassetten då på 2x8? Antar att 50-34 är kedjeringen

Jag valde Claris 2x8 till när jag byte drivlina på pendlaren. Landade under 2000 för rubbet. Framväxel, bakväxel, kassett, kedja, reglage, vevparti och vevlager.

Jag valde Claris 2x8 till när jag byte drivlina på pendlaren. Landade under 2000 för rubbet. Framväxel, bakväxel, kassett, kedja, reglage, vevparti och vevlager.
2000 är lite i sammanhanget. Hade jag haft en renodlad pendlare hade jag nog kört 1x8/9. Min pendling är rätt platt och jag klarar mig på mellanklingan. Så man kan spara lite pengar om vevlager/vevparti är helt (och bara köpa en ny mellanklinga till resten).

2000 är lite i sammanhanget. Hade jag haft en renodlad pendlare hade jag nog kört 1x8/9. Min pendling är rätt platt och jag klarar mig på mellanklingan. Så man kan spara lite pengar om vevlager/vevparti är helt (och bara köpa en ny mellanklinga till resten).
I mitt fall var grejerna till en totalrenovering/byggprojekt. Så precis allt behövdes ?

Tillbaka
Topp