Förslag för lås med tämligen låg säkerhet

silverman834

Ny medlem
Jag är på jakt efter ett lås. Det är inte för att låsa fast cykeln många timmar på stan utan typ någon timme i lugna områden.

Jag älskar vikbara lås. Mitt "standardlås" just nu är en Trelock 300. Det väger 750g. Det låset känns riktigt säkert, men är för tungt.

Jag avkyr slanglås, de ser så extremt lätta att få upp!

I dagsläget använder jag ibland ett vajerlås som man kan få upp med en nagelsax.

Det ultimata vore ett viklås, men som är mycket tunnare än något vikbart lås jag sett.

Abus har sin Bordo Lite, men den väger 650g, det är för mycket.

Det kan vara ett no name lås, det viktiga tror jag är att låset _ser_ kraftigt ut, inte att det får bra testresultat.

Det ska vara såpass stort att man kan låsa fast cykeln vid ett objekt.

Har ni något förslag?

Ska du ha in hjulet i låset också eller räcker det med att låsa fast toppröret i en stolpe lite snabbt?
För det sistnämnda har ju storstadsbor på fixies föredragit lilla Kryptonite Evolution. Finns nog goda skäl.

tumblr_ly3sdkqs8c1qbkpm7o1_500.jpg

Abus och Kryptonites minibygellås väger tyvärr alldeles för mycket. Men Bavabici Palmy U-Lock var bra med sina 300g!

Hellst vill jag verkligen kunna få plats med både ram och hjul i tex ett staket eller cykelställ.

Jag har haft ett kryptonitlås. Det rostade ihop totalt på en vinter med cykeln ute dagtid och inne nattetid. Gav inte direkt mersmak och inget jag råkat ut för med några andra lås..

Lucifer skrev:
-------------------------------------------------------
> Säger det igen, HipLok! Har V1.5 och det märks
> inte att man har det på sig och är godkänt av
> SSF. Lightversionen är ännu lättare, 1kg. Bli
> inte avskräckt av vikten.

Det ser riktigt bekvämt ut, men jag kommer inte att bära den varför vikten tyvärr är för hög.

Bordo (och Bordo lite) kan du sk*ta i ändå. Jag har haft fyra st sådana som inte klara sex månader i stockholm vintertid. Har nu lärt mig läxan. Låscylindrarna och de roterande skivorna blir kajko. Funkar vare sig med olja, grafit eller besvärjelser.

Lidl säljer ett lås denna vecka för 199kr. Det är vikbart och kommer med ett fodral man kan montera på flaskhållarskruvarna eller någon annanstans på ramen.
Jag köpte ett idag, så kan recensera den om nån månad.

Fjärdebrunn skrev:
> Jag kör med ett
> http://www.bikester.se/abus-numero-1300-cykellas-g
> roen-gra-232991.html?gclid=Cj0KEQjw_pmoBRDu986bpIS
> z5ZsBEiQANiuHDBEVSA3dv6yXgtNMUTGZ35YjkHuYtuJiWwsxs
> HEkJl4aAvLQ8P8HAQ&_cid=21_1_-1_9_190_232991_599799
> 20677_pla i pendlarsäcken. Inte som ordinarie
> lås.

Hmm, det känns nästan som att det lutar åt något sånt kabellås trots allt. Kodlås är egentligen bara ett plus.

Fliken skrev:
> Bordo (och Bordo lite) kan du sk*ta i ändå. Jag
> har haft fyra st sådana som inte klara sex
> månader i stockholm vintertid. Har nu lärt mig
> läxan. Låscylindrarna och de roterande skivorna
> blir kajko. Funkar vare sig med olja, grafit eller
> besvärjelser.

Mitt har hållit för en vinter i Gbg. Har de gjort om konstruktionen på något vis tro?

Är det vikten som sådan eller hur du bär den som spelar roll?

Jag resonerar lite så här:
Om man har en cykel man inte är överdrivet rädd om (ställer den ifrån sig) så är det förmodligen inte en cykel där ett kg extra spelar nån som helst roll? Då tycker jag att man kan montera på en låshållare och ha ett tungt lås ändå?

Men du kanske vill slippa ökad totalvikt?

Lite beroende på hur bromsskivorna ser ut (och om man har sådana) så kan ett hänglås genom skivan innanför oket göra att man måste bära iväg med hela cykeln som ett paket - och två små hänglås väger ju inte mycket.
typ: http://www.bikehacks.com/.a/6a0120a7ed5f9d970b01538ea0c4ec970b-pi

Sen vet jag inte om det är till så stor lycka att bli av med allt på en gång, men risken är ju stor att vittnen minns någon som bär på en cykel :-) och man blir ju inte av med bara hjulen :-)

BOFH skrev:
> Men du kanske vill slippa ökad totalvikt?

Ja, det är totalvikten som jag bryr mig om. Tanken är främst att använda den vid flerdagars cykelturer. Och oavsett om jag har en lätt eller tung cykel då så vill jag hellst inte ha ett för tungt lås. Då jag cyklade till holland på räser så hade jag 2mm vajerlås, men skulle egentligen gärna haft något bättre.

Emmer, det var smart att sätta hänglåset innanför bromsoket! Det tipset kommer verkligen till användning!

Ska man sätta hänglås sådär föreslår jag att de målas chockrosa eller varselgula först. Cykeln riskerar ju att bli ganska skadad om någon klipper vajern och sedan försöker cykla iväg med vurpa som följd.

Rattnalle skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bordo (och Bordo lite) kan du sk*ta i ändå.
> Jag
> > har haft fyra st sådana som inte klara sex
> > månader i stockholm vintertid. Har nu lärt
> mig
> > läxan. Låscylindrarna och de roterande
> skivorna
> > blir kajko. Funkar vare sig med olja, grafit
> eller
> > besvärjelser.
>
> Mitt har hållit för en vinter i Gbg. Har de
> gjort om konstruktionen på något vis tro?

Jag tror att det är GBG som är lite "mindre" heöt enkelt.

jag kan rekommendera att ha med sig en pincett eller något annat litet att pilla med då jag har fler än en gång råkat ut för att dom pillar in saker in i låset (där nyckeln ska sitta) förmodligen i hopp om att man inte ska kunna få in nyckeln och således inte kunna låsa upp och cykla iväg, sen kommer dom tillbaka och klipper det..

Fliken skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bordo (och Bordo lite) kan du sk*ta i ändå.
> > Jag
> > > har haft fyra st sådana som inte klara sex
> > > månader i stockholm vintertid. Har nu lärt
> > mig
> > > läxan. Låscylindrarna och de roterande
> > skivorna
> > > blir kajko. Funkar vare sig med olja, grafit
> > eller
> > > besvärjelser.
> >
> > Mitt har hållit för en vinter i Gbg. Har de
> > gjort om konstruktionen på något vis tro?
>
> Jag tror att det är GBG som är lite "mindre"
> heöt enkelt.

Just när det gäller rost brukar det snarare vara extra allt med extra topping. Annars är det klart mindre.

Loddez skrev:
> Beställde ett sånt här lås häromdagen:
> http://www.aliexpress.com/snapshot/6537934147.html
> ?orderId=66216396922182
> Starkare än vajerlås, smidigare än kabellås.
> Annars kan jag rekommendera hänglås, inte så
> behändigt att låsa tyvärr, men annars smidigt.

Jag har ett lås som liknar den, riktigt smidigt. Men vad menar du gör det låset starkare än andra vajerlås? Den där vajern är kanske 2,5-3mm tjock, Den här är 10mm tjock. Är låset starkare?

Och vad är skillnaden mellan ett vajerlås och ett kabellås? Är inte det samma sak?

Edit: Ah, nu kom jag på att du ju jämförde med ett sånt här lås. Ja, då är det du länkade till bättre, men jag vill ha ett lite säkrare än så.

Bilagor

• minilaas.jpg
    minilaas.jpg
    20.3 KB · Besök: 74
Senast ändrad:
milnik skrev:
> Lidl säljer ett lås denna vecka för 199kr. Det
> är vikbart och kommer med ett fodral man kan
> montera på flaskhållarskruvarna eller någon
> annanstans på ramen.
> Jag köpte ett idag, så kan recensera den om nån
> månad.

Jag kände på den igår, jag hade glömt vågen hemma men den kändes bra tung. Kan du väga ditt? Nogrannhet är inte alls viktigt utan vilken hushållsvåg som hellst går bra.

silverman834 skrev:
> milnik skrev:
> -----
> > Lidl säljer ett lås denna vecka för 199kr.
> Det
> > är vikbart och kommer med ett fodral man kan
> > montera på flaskhållarskruvarna eller någon
> > annanstans på ramen.
> > Jag köpte ett idag, så kan recensera den om
> nån
> > månad.
>
> Jag kände på den igår, jag hade glömt vågen
> hemma men den kändes bra tung. Kan du väga ditt?
> Nogrannhet är inte alls viktigt utan vilken
> hushållsvåg som hellst går bra.

Jag har ingen köksvåg (säger en del om mina matlagningsskills kanske) men ska se om jag kan skramla fram en. Det är inget lätt lås i alla fall. Den sitter på min pendlarhoj och bekvämligheten av att ha någonstans att förvara den på ramen fick vara prio.

Jag kör med ett skidlås, exakt samma modell av PacSafe som Silverman 834 la upp bild på. Hindrar ingen som har verktyg(krävs nog inte så tunga grejer) eller god vilja men perfekt om man bara vill smita in och köpa en banan på pressbyrån t.ex.

Palmy är jättelätt men inte särskilt säker,duger bra till "spring in på Konsum o handla" eller "sitter o dricker kaffe o nästan ser cykeln" skulle aldrig lämna cykel t ex på natten ute med en Palmy.
Det här har jag backat o ser fram emot: https://www.kickstarter.com/project...-flexible-and-super-secure-bike?ref=discovery

Jag var den som tog Hiplock till Sverige och fick skit i alla butiker där jag försökte sälja den för att dn var inte godkänd av försäkringsbolaget. Efter nästan två år kamp (då jag sålde via Bavabici) till såna som insåg att den var ett riktigt bra lås ändå) kom Shimano Nordic och erbjöd Hiplok att ta över. Med dem marginaler de har var det ingen match att hosta upp 30 laxar o få den godkänd. Jag tycker fortfarande att Hiplok är bäst och låser mina cyklar med den. Använder dock Palmy för snabb o lätt användning i vissa sammanhang.

Har även haft o testat Abus Futura mini och Kryptonite och deras största begränsning är ju storleken. Med Hiplok låser man riktigt bra både bakhjul o ramen nästan till vilken pelare/rack som helst.

Tillbaka
Topp