Förslag på cross?

Razorman

Ny medlem
Förslag på cross?
Tjena!

Jag är nu mäkta sugen på att skaffa mig en cross, men den jag verkligen vill ha (en KHS CX-100) verkar inte gå att få tag på...
Så min fråga är: har ni några förslag på alternativ?

Jag tror min budget toppar på 12000:-, men fluktar ändå lite på Focus Mares Cross (13000:- vad jag hört)

Utbudet på crossar verkar lite begränsat dock...
De jag hört talas om hittills är:
Surly
Airborne
Kona
Ridley (lite över budget)
Eddy Merckx

Snälla? Någon? Vill ut o känna vinden rusa förbi i vår...

/Kang

Förslag på cross?
Giant har cross med, iaf har Micke S en.
2danger vet jag har crossar med och Felt har iaf en modell.
Det blir till 99% en Surly för mig.

Senast redigerad av en moderator:
Förslag på cross?
Jubelero:
Vill gärna kunna få tag i den i Sverige.
Det enda jag sett av Redline conquest är några företag som säljer dem på ebay.com
Var fick du tag i din? Och vad kosta den?

Förslag på cross?
Kona hoss e en jävligt go enligt mig å min kompis som har den han har inte haft någea problem med den än bra bromsar å om man inte tycker att det räcker med dirtjam comp gaffel å hays sole bromsar så kan du ju ta hoss delux med dirtjam pro gaffel hays 9 och shimano lx växlar i stället för deore:D

Förslag på cross?
Hej.
Tycker en rekommendation av Focus Mares Cross är på "sin plats". Har ännu inte hört nå´t negativt från användare av den.
VÄLKOMNA till Skövde Söndagen den 28 maj. På www.billingeracet.se finns nu kartor på 81 km´s banan och ungdomsbanorna.

Förslag på cross?
Köpte min obetydligt begagnad på Ebay. Det var ett par år sedan dock

Landade väl runt 10 papp allt som allt, men då var dollarn mycket starkare och jag var en jävla idiot när jag tullade in den på Landvetter. Ärlighet varar inte längst alltid.
Den trötte tullgubben hade inte reagerat vad jag än skrivit i tulldeklarationen.

Var lätt värt pengarna iallafall. HAr haft mycket skoj på den.

Förslag på cross?
Ummm, det var Cross - inte Hoss

kenan skrev:
-------------------------------------------------------
> Kona hoss e en jävligt go enligt mig å min kompis
> som har den han har inte haft någea problem med
> den än bra bromsar å om man inte tycker att det
> räcker med dirtjam comp gaffel å hays sole bromsar
> så kan du ju ta hoss delux med dirtjam pro gaffel
> hays 9 och shimano lx växlar i stället för deore:D

Förslag på cross?
Kolla om du inte kan handla KHS:en någon annanstans än i Sverige. Jag ville också ha en sån men valet föll till sist på Planet-X Kaffenback då den Svenske importören av KHS inte kunde få tag i crossen.

Planet-X har ju åxå en trevlig renodlad cross om du kan tänka dig att importera eller köpa av Häggs. <http://www.planet-x-bikes.com/road/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=158&MMN_position=355:355>

/Mats

Förslag på cross?
En sån här? (Vet ej vad den kostar, kanske är alldeles för dyr)

CrossOscarTvhjul.JPG

Förslag på cross?
Jake the Snake har jag klämt på några gånger, fast kanske lite över budget.
Men bara "Jake" ligger väl under 10k. 06an är i mysko brun metallic.
Finns Major Jake ram-set med skivbromsfästen oxå om vi ska mycket över budget.
/M

Bilagor

• 2K6_JAKESNAKE_650.jpg
    2K6_JAKESNAKE_650.jpg
    52.7 KB · Besök: 55
Förslag på cross?
Liten kapning bara.... Är det samma hjul som på en räser eller är det specialcrosshjul?
Jag tänkte ju bygga mig en cross och har väl koll på allt annat än just det.

Förslag på cross?
Specialcrosshjul används inte. Man använder ett vanligt landsvägshjul som man tycker har tillräcklig styrka map var man kommer att cykla någonstans och hur mycket man väger. Proffsen kör ofta Ksyrium och Zipp t.ex.

/Kevin

Förslag på cross?
Ted_B skrev:
> En sån här? (Vet ej vad den kostar, kanske är
> alldeles för dyr)
>
>
CrossOscarTvhjul.JPG

Ehum... Denna matt svarta Trek X0 1 i denna är Min egenbyggda hoj med:

Gaffel: 4ZA Zornyc
Tävlingshjul: Bontrager Race X Lite Carbon Areo
Träningshjul: Bontrager Select
Växelsystem: Shimano Ultegra
Vevparti: Bontrager Race Cross 46/38
Sadel: Fi´zi:k Arione
Sadelstolpe: Bontrager Carbon
Styre: Bontrager Race X Lite
Stystam: Bontrager Race X Lite
Bromsar: Avid Shorty 4 cantilevers
Däck: Continental eller Bontrager

Pris med Bontrager select hjul kostar den ca 25.000:- med Carbon hjulen + ca 15.000:-

Men den finns betydligt billigare i denna versionen: http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.php?bikeid=1494000&f=9
Runt 12.000:- och den finns att beställa hos alla handlare som är återförsäljare för Duells.

Angående hjulen så går det att köra CX med vanliga LVG hjul. Proffsen i t.ex. Belgien körde länge med högprofil LVG hjul, för att de var styva och inte gick sönder så lätt.
Nuförtiden kör de dock med speciella Cyclocross hjul (som är lite starkare än LVG hjul) Zipp och 4ZA är några av de populäraste Crosshjulstillverkarna

Det finns en hel del fina crosshojjar att titta på här: http://www.cyclocross.se/Cyclocrossar.html

Så nu vet ni det =)
/Oscar

Förslag på cross?
Finns det någon "regel" som säger att man ska ha samma strl på en cross som man har på lvg, eller ska crossen vara xx" mindre/större??
Jag har ju en ramstrl på 58cm på min räser och undrar då om jag ska ha en 58cm's ram på min cross?

Förslag på cross?
Det är ganska vanligt att crossen är lite mindre än motsvarande lvg-hoj. Sadeln bör sitta på samma ställe i förhållande till vevpartiet, men man kan ha två, tre centimeter kortare avstånd till styret eftersom aerodynamiken inte är lika viktig och man kör i mer teknisk terräng. Eller så sätter man bara styret på samma avstånd fast ett par centimeter högre, för att få mer kontroll.

En del tillverkare har så konstiga geometrier så det går inte säga att man alltid ska välja en storlek mindre ram. Men om du kan välja en mindre ram utan att behöva använda en jättelång styrstam så hade jag nog själv valt det. Själv kör jag en 56cm TREK5200 och är sugen på en 54cm (eller t.om. 52cm) Surly Cross-check. Nackdelen med liten ram är att "head tube length" ofta blir lite kortare än man önskar, kan bli många spacers alltså.

Förslag på cross?
Okidoki.... Då ska jag nog kolla på en 56cm's Crosscheck... Synd att bike-components inte har den i grön. Men en svart får väl duga då.
Ska kolla med jomper med hur stor ram han har på sin.

Förslag på cross?
-Dan-Dryer skrev:Ehum... Denna matt svarta Trek X0 1 i denna är Min egenbyggda hoj med....-

Jag skulle kanske för ordningens skull skrivit var jag fått bilden ifrån, sorry.

Jag sökte efter den mycket snygga bild på en X0 som en tjej postade för ett tag sedan men hittade den inte, någon som kommer ihåg och kan hitta den?

Dan-Dryers cykel är ordentligt påkostad, men hur prisvärd är den i originalspec då?
Treks hemsida verkar inte funka just nu så jag hittar inte någon specning på den.

Snygg är den iallafall.

Förslag på cross?
Kelvinized skrev:
> Cyclecomponents har den i grönt, mycket snyggare!

Jag vet.. Tyvärr så är den 500:- dyrare där än på bike-components..

Edit: jag ljög... en femhundring var det

Förslag på cross?
Ted_B skrev:
> Jag sökte efter den mycket snygga bild på en X0
> som en tjej postade för ett tag sedan men hittade
> den inte, någon som kommer ihåg och kan hitta
> den?

Elemäntär trådarkeologi: http://happymtb.org/forum/read.php/1/299777
Kom ihåg att det blev snack om antalet spacers så det var bara att söka på "trek cross spacers" :-)

/Johan

Förslag på cross?
Ted_B skrev:
> -Dan-Dryer skrev:Ehum... Denna matt svarta Trek X0
> 1 i denna är Min egenbyggda hoj med....-
>
> Jag skulle kanske för ordningens skull skrivit var
> jag fått bilden ifrån, sorry.
>
> Jag sökte efter den mycket snygga bild på en X0
> som en tjej postade för ett tag sedan men hittade
> den inte, någon som kommer ihåg och kan hitta
> den?
>
> Dan-Dryers cykel är ordentligt påkostad, men hur
> prisvärd är den i originalspec då?
> Treks hemsida verkar inte funka just nu så jag
> hittar inte någon specning på den.
>
> Snygg är den iallafall.

Nä ja e inte bitter =) Det gör inget att du inte valde att säga var du fått bilden ifrån.

Min XO är både Snyggare och mer påkostad än Sofias XO (som återfinns ovan) ;)
Jag tycker ju givetvis att min cykel är den snyggaste som finns=)

Och i orginal utförande är XO en mycket prisvärd och lätt cross, mot sina konkurrenter i samma prisklass. Den har dessutom sådandäringa extra brömshandtag ala mtb på också. Sedan att det är en Trek förhöjer ju värdet och helheten lite också ;)
adressen till trek är kort och gott http://www2.trekbikes.com/ jag kan ha länkat fel i mitt tidigare inlägg.

Om ni inte orkar ta er dit så är XO 1 utrustad med detta:

Frameset
Sizes: 50, 52, 54, 56, 58cm
Frame: Alpha SL Aluminum
Fork: Kinesis X-Lite Aluminum

Wheels
Wheels: Bontrager Select
Tires: Bontrager Jones CX, 700x32c

Drivetrain
Shifters: Shimano 105 STI, 9 speed
Front: Derailleur Shimano 105
Rear: Derailleur Shimano 105
Crank: Bontrager Race Cross 46/38
Cassette: SRAM PG950 12-26, 9 speed
Pedals: n/a

Components
Saddle: Bontrager Select
Seat: Post Bontrager Select
Handlebars: Bontrager Race CX, 25.4mm
Stem: Bontrager Select, 10 degree, 25.4mm
Headset: Aheadset Slimstak w/semi-cartridge bearings, sealed
Brakeset: Avid Shorty 4 cantilevers w/Shimano 105 STI levers

[edit]:

Äsch, jag lägger in bilden också, så slipper ni ta er till treks hemsida =)

xo1_blackanodized.jpg

Förslag på cross?
Någon som vet var man kan köpa Redline Conquest i sverige (om alls) och vad priset ligger i för härad? Samma fråga för K2 Enemy.

Finns säkert fler crosscyklar med skivbromsfäste så bomba på med info! =)

Conquest.jpg

enemy_lg.jpg

Förslag på cross?
bigmollo skrev:
> Ciclin ser grumt prisvärd ut. Det kommer stå en
> sån i mitt förråd nästa vinter. :)
> /J

Ciclin är nice
Men den ska inte stå i förrådet , den ska köras

112602.jpg ht=725

112603.jpg ht=544

112605.jpg ht=725

ha det
Jan

Förslag på cross?
Jag bläddrade i Orbeas katalog och såg att de har en crossram med skivfäste. Heter Mud som komplett cykel och Terra som ram. Lösram inkl. gaffel går på 3605 spänn.

Förslag på cross?
Årets Mares cross kostar 12 600 kr. Ramen är visst uppgraderad och man lär också ha åtgärdat problem kring vevlagret. Den är suverän att åka på, om man bortser från canti-bromsarna. Men dom är ju som dom är.

Förslag på cross?
Jag köpte en Planet X Uncle John för nån månad sedan. Ska snart byggas ihop, väntar bara på Avids mekbromsar.

Edit: Har ingen lust att vänta på Avidbromsar. Mina rådgivare har gett mig ett annat förslag som ska bli mycket intressant.

Förslag på cross?
Du tyckte inte att cykeln var tillräckligt röd redan innan alltså? Jag ska väl inte säga nåt iochförsig, tänkte ha röd styrlinda och röda däck..
Själv är jag kluven till froglegs. jag tycker inte att det är ett problem att ha händerna i bocken, när det behövs bromsas så brukar man samtidigt vilja ha bra kontroll och då vill jag ha händerna så brett ifrån varandra som möjligt och tyngden långt ner

Det finns en jättebra sak med froglegs (som egentligen inte har med cx att göra).. Men jag kan inte förstå varför folk har det på tävlingar.

Tillbaka
Topp