Förslag på heldämpad 40-60000

mrex3m

Medlem
En tjejkompis funderar på en ny heldämpad hoj och kanske på Cannondale men vill även ha förslag på andra märken.
Vad rekommenderar ni?

Runt 40.000-60.000kr. ?
Längd: 159cm
Innerbenlängd: 73cm
Det skall vara 29"

Roligast med knixiga skogsstigar, men transportsträckor på grusvägar ingår ju alltid.

Med den budgeten finns det en del att välja på ?

Men om det är mer trail än bikepark eller typisk Enduro så behöver man kanske inte bli för extrem. Kanske en Specialized Stumpjumper EVO, men personligen tycker jag att dom är lite åt det dyra hållet. Men gillar cykeln.

Annat alternativ är Orbea Occam M10 eller M30. Men förslagsvis med biffigare 36mm 150mm gaffeln Där för man en riktigt kul cykel för "rimlig" peng

Knixiga skogsstigar kan man tolka på många sätt och med den budgeten så kan man ju få in någon variant av varenda ram som finns. Är nog bra om det går att få någon mer beskrivning om vilken träng hon kommer köra mest.

Med den ingången kan det bli vad som helst känns det som, en vital punkt i dagsläget är när vill hon cykla. Nu eller om 6-12mån? Det blir ju lite avgörande i sammanhanget då många har väldigt långa leveranstider om det ens finns några leveranstider att tillgå.

Gillar hon Cannondale har ju dom Habit womens 140/130 som är lagom trail för de flesta :)

För den pengen kan ju lite fokus läggas på cykelns vikt, skönt och roligt för en mindre person med en lättare hoj.
Jag letade beg. hoj åt en kompis med ungefär samma mått för ett tag sen och det var på gränsen till omöjligt att hitta en med så lågt överrör så det gick att stå över. Slutade med en Trek Fuel Ex i Xs.

För den pengen kan ju lite fokus läggas på cykelns vikt, skönt och roligt för en mindre person med en lättare hoj.
Jag letade beg. hoj åt en kompis med ungefär samma mått för ett tag sen och det var på gränsen till omöjligt att hitta en med så lågt överrör så det gick att stå över. Slutade med en Trek Fuel Ex i Xs.
Fuel EX är 27,5” i stl XS och S.

Fuel EX är 27,5” i stl XS och S.
Tidigare modeller finns XS med 29" och nu finns S i båda och 29" har standover på 70,7cm vilket jag tycker är på gränsen. Fördelen på de små Trek är ju böjda övverröret. I andra storlekar/benlängder skulle jag titta bredare och andra modeller.
Screenshot_20201102-172219_Chrome.jpg

Tidigare modeller finns XS med 29" och nu finns S i båda och 29" har standover på 70,7cm vilket jag tycker är på gränsen. Fördelen på de små Trek är ju böjda övverröret. I andra storlekar/benlängder skulle jag titta bredare och andra modeller.Visa bilaga 451266
Sorry, hade missat att S fortfarande finns i 29.

Orbea Occam som nämnts tidigare i tråden är nog på gränsen, den har 710 mm standover i S.

Ingen fara.
2-3 cm från grenen är på gränsen, varje gång det stannas och marken är 2-3cm lägre slås det i, aj aj.
Ska man ha en cykel med 29” och +140 mm i fjädring med vettiga komponenter så blir det nog jäkligt svårt att komma särskilt mycket under 710 mm.

Skönt att man slipper det problemet ?

Canyon Spectral CF WMN i XS ligger på 713mm i standover

Bilagor

• 830C11EC-BFD9-4519-AA52-C340D8AF0886.png
    830C11EC-BFD9-4519-AA52-C340D8AF0886.png
    141.1 KB · Besök: 174
Var tvungen att kolla, Spec Epic Evo som kom upp ovan, 77,9 cm i standover, lika bra att hoppa över sadelstolpen och sätta sadeln direkt på ramen...
Sen är det ju inte en överväldigande spec för 50k+...

Juliana Joplin en Santa Cruz anpassad för kvinnor. Kommer nog vara väldigt bra i storlek för någon som är 159 och vill ha 29”.

XS har 668 mm standover.

Senast ändrad:
Om man har upp emot 60k att lägga så BÖR alltid Yeti vara med på listan.
Själv skulle jag gått på en Propain Tyee CF eller Hugine CF (den sistnämnda ev. för stor då den bara säljs som 29"), modell efter hur mycket slaglängd som önskas, beroende på hur TS vill utveckla sin cykling i skogen.
Alt. gå på en Nukeproof Reactor som bör kunna ses som ett mellanting av Propain cyklarna. Dock går Nukeproof inte att designa själv, så därav Propain som första alternativ...

Varför dessa val? Jo för att dom går att köpa/bygga relativt lätta och TS kommer att ha lite budget kvar att dra på något spännande cykeläventyr!

Jag skulle starkt överväga denna:
Varför? Så jävla cool.

Jag skulle starkt överväga denna:
Varför? Så jävla cool.
Riktigt häftig men blir den inte lite för stor för TS’s kompis.

Om man skall lägga de pengarna så kanske man borde ha ett hum själv om vad man vill ha? Det är inte så att din "tjejkompis" vill ha en instegscykel ?

Anyhow. Alu Giant Trance är mycket stig cykel för pengarna men den ligger ~5k under 40k. Finns säkert en Liv variant också.

Om TS med knix menar cykla så fort som möjligt på stigar med stenar och rötter bör väl vilken XC/DC modell som helst fungera. Om TS med knix menar att ha så roligt som möjligt bland stockar och sten bör väl en lätt, smidig 27,5” med låg standover vara det roligaste typ en SC 5010.

Om man har upp emot 60k att lägga så BÖR alltid Yeti vara med på listan.
Själv skulle jag gått på en Propain Tyee CF eller Hugine CF (den sistnämnda ev. för stor då den bara säljs som 29"), modell efter hur mycket slaglängd som önskas, beroende på hur TS vill utveckla sin cykling i skogen.
Alt. gå på en Nukeproof Reactor som bör kunna ses som ett mellanting av Propain cyklarna. Dock går Nukeproof inte att designa själv, så därav Propain som första alternativ...

Varför dessa val? Jo för att dom går att köpa/bygga relativt lätta och TS kommer att ha lite budget kvar att dra på något spännande cykeläventyr!
Propain tillverkar bara ramar i medium och större för 29". Alla small har 27,5"

Tips
Evil Following
Specialiced epic evo
Nukeproof reactor
YT Izzo

med den budgeten någon kolfiber variant :)
Ta en titt ovan i tråden, minsta Evo:n är 5 cm högre än TS kompis grenmått...
Kanske de andra funkar bättre?

Intressant att bli rekommenderad allt från XC till (nästan) DH, på Happy är vi aldrig subjektiva...?

Tillbaka
Topp