Förslag på MTB/Crosscountry sökes

svenh

Ny medlem
Jag funderar på att skaffa ny cykel och ber därför om hjälp och synpunkter.

Jag cykelpendlar idag till/från jobbet (2 mil i vardera riktning) på en racer och tycker att det är riktigt kul. Eftersom jag bor i Skåne, så funkar det vädermässigt en stor del av året. Det är dock några månader på vinterhalvåret som jag inte vågar använda racern pga is och slask. Därför skulle jag vilja ha en vädertålig cykel som jag kan sätta bra vinterdäck på (dubbar?) vid behov.

Eftersom jag bor nära naturen (Genarp) så skulle jag vilja kunna cykla på det nät av stigar som finns där. Cykeln måste alltså klara av "stigkvaliteten" med lite rötter och stenar, men värre terräng än så hade jag inte tänkt mig

Jag vill också kunna sätta en barnstol på den för familjeutflykter.

Ska helst inte kosta över 10000 kr

Min racer köpte jag på Cykelcity, då jag ville vara säker på att få exakta mått på cykeln. Men med en MTB/Crosscountry antar jag att det inte är lika viktigt med måtten och i så fall kan jag tänka mig att handla via internet.

Jag har ett startförslag:
http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=126

Kan den va nå´t?

Mvh,
/Sven

PS Jag vill förmodligen inte köpa begagnat, då jag kan för lite om olika komponenter för att kunna bedöma deras värde.

cube-nature-08.jpg ht=430
Hej

Jag köpte en sådan här från tyskland, fick den i förra veckan, har satt på Nokian w240 dubbdäck och kört 15 mil med den nu, helt perfekt för pendling i snö, is, slask och grus. Klarar även av en runda i skogen utan större problem.

Jag gav 740 euro för den.

mvh fluffen

I mässrapporten, se förstasidan, finns en helstel Felt... Den eller liknande borde passa.
Stel framgaffel gör hojjen lite mer allround tycker jag.

/OL

Tack för alla svar så långt!

Stefan: tack för länkarna, jag har sett den första men inte den andra som också är nyttig!

fluffen: Den ser definitivt bra ut! Är skivbromsar bättre när det är isigt och slaskigt? Kräver de mycket under håll? Är de svåra att underhålla?

OL: Om man tittar på Nishiki-cykeln som jag själv länkade till, så står det att framgaffeln ska gå att låsa. Är inte det bra? Jag antar att det är tänkt att man låser den när man cyklar på plant underlag, men låter den jobba om man kör i guppig terräng? Fungerar det inte i praktiken?

/Sven

Nu är det här min första cykel med skivbromsar så jag vet inte så mycket egentligen, men efter vad jag läste mig till här på happy innan jag köpte cykeln så är hydrauliska skivbromsar de mest underhållsfria och bäst fungerande i olika väglag...

Iallafall, hittills har cykeln gått i snö och regn, plusgrader och minusgrader och bromsarna har tagit superbt hela tiden.

mvh fluffen

Efter att själv ha klämt på en nishikicykel som just kommit in till butiken, måste jag säga att den verkar vettig. Har lite långt överrör, så se till att få storleken rätt om du köpre den bara. Annars kalasfin för den pengen!!

svenh: Dart-gaffeln på Nishikin fungerar säkert hyggligt. Ska du köra mkt o långt i skogen så kan såklart en dämpgaffel vara skönt.
Verkar som cykeln ska gå mkt som vinterpendlare? Då tycker jag det är en fördel med stel gaffel som är lätt och underhållsfri. Dessutom hur kul som helst att köra på stigar med en helstel hoj. Man kan montera bredare däck fram för att ta udden av de värsta stötarna.

DBS skrev:
-------------------------------------------------------
> svenh: Dart-gaffeln på Nishikin fungerar säkert
> hyggligt. Ska du köra mkt o långt i skogen så
> kan såklart en dämpgaffel vara skönt.
> Verkar som cykeln ska gå mkt som vinterpendlare?
> Då tycker jag det är en fördel med stel gaffel
> som är lätt och underhållsfri. Dessutom hur kul
> som helst att köra på stigar med en helstel hoj.
> Man kan montera bredare däck fram för att ta
> udden av de värsta stötarna.

Ja, efter att ha läst på lite om underhåll av dämpgaffel, så tror jag också att det kanske vore smartare med helstel hoj. Kan någon rekommendera något? Jag vet inte var jag ska börja leta. Instegslistan t.ex. har ju bara dämpade.

Dessutom: rekommenderar du skivbromsar?

Rek... Felt-hojjen tidigare i tråden.
Kanske finns nån odämpad Marin (BearValley?), kolla med Cykelnetto.
Eller förresten, nån av Konas modeller där man gör en deal med handlarn att skruva på Kona P2-gaffel (stel). Hör tex med Pedalogerna.

Skivbroms är nog ändå rekommendabelt. Särskilt på vintern tycker jag det är bättre att slippa fälgsvarvar. :)

Ska du använda cykeln mest till pendling så skulle jag gå mer åt crosshållet än åt mtb, men vill du köra i skogen så är ju mtb roligast förstås (men odämpat, hur skoj är det?). Cykeln på bilden finns på fun-corner för 499 euro (riktigt billigt), passar fint för pendling och är stel, ingen höjdare i skogen dock.

mvh fluffen

Bilagor

• 7_3fx-disc-07.jpg
    7_3fx-disc-07.jpg
    22.9 KB · Besök: 24
Ser intressant ut! Om man beställer en cykel via internet, i vilket skick kommer den i allmänhet då? Vad blir man tvungen att montera själv? Brukar det bli många justeringar för att få allt att funka?

Tomas: Bor du i Genarp? Vet du någon cykelmekaniker som man kan lämna en MTB till om man skulle behöva serva/laga något som överstiger ens egen förmåga?

Mvh,
/Sven

DBS: Eftersom du förordar stel gaffel: Jag befarar att jag kommer vilja ha dämpgaffel om jag börjar köra en del i skogen. Kan det inte vara OK med dämpgaffel som man kan låsa när man kör på landsväg?

Den extra vikten bekymrar mig inte så mycket, men "svajar" en "låst" dämpgaffel fortfarande så mycket att det blir mycket jobbigare än en stel gaffel?

Dessutom: kommer en dämpgaffel kräva mycket underhåll även de perioder (vintermånaderna) som jag nästan enbart kör på landsväg?

Mvh,
/Sven

Den cykeln jag fick från fun-corner var utmärkt packad, allt låg i en stor låda med mängder av bubbelplast runt. Jag fick montera hjul, styre, pedaler, sadelstolpe och sadel, det var inga problem, efter en dryg halvtimme var jag ute på första cykelturen...Fick justera växlarna lite innan allt rullade perfekt, men det var inga problem heller...

mvh fluffen

Tillbaka
Topp