Förslag på prisvärt hjulpar önskas.

JojjeM

Aktiv medlem
Hej Happy,

I väntan på att min cykel ska dö tänkte jag uppgradera den med skivbromsar. Steg ett blir att hitta ett prisvärt hjulpar med skivnav (6-bult helst).

Är inte intresserad av vare sig anorektiska ww-grejor eller atombombssäkra DH-pryttlar utan helt enkelt schyssta mellanmjölkshjul med betoning på bra pris (typ under 1500:- för paret).

Lutar just nu åt XT-nav och mavicfälgar från CRC men tar gärna emot fler förslag. Begagnat är ett annat alternativ så PM:a gärna om du är i säljartagen.

Har sett paket med hjul och bromsar men kommer inte ihåg var. Tyskland? Prisvärt?

TPF
/Johan

XT-nav och Mavic 717 kör jag på... extremt prisvärt för XC iaf. Sen valfria DT-ekrar så äre bara att slänga sig ut i singletracken =)

Håller med Rock med Mavic Crossride som nästan är samma hjul som Crossland, lite billigare, lite lättare och gjorda för vanlig däck och slang. Väldigt fina hjul enligt mig för det priset.

Tack för synpunkter (och köperbjudande) så långt. Crossride seglar upp som en het kandidat. Några tips om var man kan hitta dessa till bra pris innan jag kollar runt på den vanliga högen nätbutiker?

/Johan

Ålrajt.

Nu står det mellan Crossride eller XT+XM321. Båda alternativen hamnar under 1500.

Några synpunkter innan jag singlar slant?

/Johan

P.S: Blir nog BB7:or på bromsfronten. Verkar robusta och omtyckta.

Det är betydligt lättare att få tag i helt normala ekrar till t.ex. ett XT/XM321-hjul än onormala platta till Mavic om/när de går av.

Jidetoft skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte mina Crossride för 139€ hos
> bike-discount.de. Har inte hunnit hårdtesta dem än
> men hittils mycket nöjd!

Får man fråga vad frakten gick på för ett par hjul från bike-discount.de??

Tror det blir 15€ för dig.
Jag köpte lite mer grejer så det blev någon "emballeringskostnad" på 10€ pga skrymmande gods.
Totalt 25€ för mig i frakt men då var det som sagt en hel del andra grejer. (Hjul, vevparti, 3 däck, växlar och reglage, sadelstolpe, styrstam, 3 kedjor, kassett, verktyg)

Se där... det där med standardkomponenter hade jag inte tänkt på. Tack *micke* och Fjärdebrunn för den synpunkten.

/Johan

Standardkomponenter javisst, men naven på CrossRide är enligt mina undersökningar (har båda) bättre på CrossRide.

Mavic 321-fälgen är något bredare än CrossRidefälgen.

Pewe: nu ska vi inte komma och förstöra när jag (nästan) bestämt mig :)

Tror bestämt det kallas I-landsproblem.

Den något bredare 321-fälgen såg jag som ett plus då jag prioriterar robusthet. men det är klart att det hjälper ju inte om XT-naven ger upp.

/Johan

Äh, jag kör XT och X221 bak på HT:n och det har med en riktning/uppsträckning gått en dryg säsong av skogsåka och pendling. Tickar så fint:-)
/Oscar

kristian skrev:
> någon som vet bredden på CrossRide / Crossland
> fälgar?

Crossride:
24mm utvändigt, 18mm invändigt (mätt med linjal, ej skjutmått)

Jag har illrat runt på graniten/streeten i 1,5 år med mina Crossland och igår kom första strulet: bakaxeln gängade upp sig i axeln. Bara att dra åt. Hjulen är fortfarande raka och fina trots fyrtioårskrisig tokkörning och Duke XC-mördande. Ärligt talat är jag lite förvånad att dom håller som dom gör, och har lagt undan lite till nya hjul när dom dör. Lite tråkigt är det att dom håller så bra, för jag hade gärna köpt något nytt till hojen.

:)

edit: stavning...

Senast redigerad av en moderator:
Jag hade samma funderingar angående XT-nav och mavic fälgar eller crossland
valde senare för att slippa allt krångel med XT-lagren, inte hört någon med samma problem på crossland.

Rekommenderar crossland/crossride hjulen, funkar skitbra.

Amenvafan, just när jag bestämt mig för XT+717. Nu blir jag ju tveksam igen. Nåväl, ingen brådska eftersom det fortfarande är komplett ocyklingsbart i Umeåskogarna och lär så vara några veckor.

/Johan

"Krångel med XT-lagren" gäller väl framförallt 750 varianten och inte 760 , eller?!

Senast redigerad av en moderator:
För att avsluta tråden ordentligt (alltför många trådar saknar upplösning vilket kan vara irriterande när man söker) så kan jag meddela att det blev ett par svarta Crossride. Mest för att det fanns ett prisvärt paket tillsammans med bromsar från S-tec. Om inte pengar hade varit så högprioriterat hade jag nog velat ha liite bredare fälgar utan fälgbromsyta men, men.

Har inte hårdtestat med verkar fungera prima.

/Johan

kristian skrev:
> någon som vet bredden på CrossRide / Crossland
> fälgar?

enligt Mavic 19 mm invändigt

Får man fråga vad den primära skillnaden mellan Crossride och Crossland, förutom att crossride är enbart för skivbromsar? Verkar som samma fälgar osv.

Crossland = UST däck
Crossride = Vanliga slangdäck.Finns för skivbroms + v-broms och en ren skivbromsvariant -07

/Ulf

Tillbaka
Topp