Förslag på racerram i titan

Manurhin2

Aktiv medlem
Funderar på att bygga en glassarcykel mest för att jag kan och gillar att skruva .
Jag har racer , cross och mtb som fyller alla egentliga behov så egenskaperna är egentligen inte jätteviktiga .
Tanken är en (relativt) billig lätt ,lagom slopad ram som går att bygga färdig under 8 kg utan alltför svindyra grejer .

Har Happy koll på vad som finns på marknaden ?
Begagnat skulle eventuellt fungera men i sånt fall i extremt fint skick .

Vore tacksam för hjälp .

M

Tack
Litespeed har jag koll på och stuket på en sådan skivram är presis det jag söker , hittar jag en begagnad så funkar det kanske . Är betydligt dyrare än mitt kolfiberramset på nyttoracern . Otroligt snygg dock , intern kabeldragning mm

Dreggel
t1sldisc-icon_f7e4ef74-64b2-4750-b517-a67a3675496a_1200x.png

Ser ju ut som Ribbles CGR Ti, men det kostar väl ungefär sammalikaprecislikamycket oxå.
(Dolans ADX är ju lite billigare men kanske inte lika snygg här och var. Fast ful som Plantkryssets vrak är den ju inte.)

jojje.p sa:
Gillar inte märket egentligen men speciellt dyra är de inte https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/road-bikes/spitfire
Fruktansvärt billiga skulle jag säga , nästan ramen på köpet om man köper komplett cykel .
Tyvärr blir det lite Biltema för mig när det kluddas med dekor osv , svetsarna ser dock ( på alla bilder jag sett ) helt ok ut jämfört med likvärdiga titanramar från Kina.
Extremt fult med framåtsvängd gaffel som kompletta cyklarna , helt ok med den raka som på ramsetet enligt min mening .

Du vill väl ha en exklusiv raket? Då minskar urvalet markant. Jag hade köpt en begagnad Merlin, Litespeed eller Lemond. De ser man inte så ofta. Jag går ned i källaren och ser min.

Miss Lycka 2.0 sa:
Du vill väl ha en exklusiv raket? Då minskar urvalet markant. Jag hade köpt en begagnad Merlin, Litespeed eller Lemond. De ser man inte så ofta. Jag går ned i källaren och ser min.

Jag skulle vilja ha en Merlin eller Moots. Eller en Liten present, brukar cykla bredvid en på Mälaren Runt. Tyvärr har motorn ont i ryggen så jag tappade både nöjet av honom och cykeln förra året. Krya Uffe!

Leta på ebay och andra K&S-sidor. Det fodras en envishet för att hitta något. Robin Williams dödsbo hade ett antal fina cyklar på auktion. Han var en finsmakare i cykelvärlden.

Miss Lycka 2.0 sa:
Leta på ebay och andra K&S-sidor. Det fodras en envishet för att hitta något. Robin Williams dödsbo hade ett antal fina cyklar på auktion. Han var en finsmakare i cykelvärlden.

Ja , det verkar som att ebay är vägen framåt .
Litespeed vore mumma .

Tack alla såhär långt .

Som förtydligande
Gillar framförallt borstad titan och svart ihop , cleant .

Fin eller fulram ( läs litespeed eller biltema ) har egentligen ingen betydelse , lite överdrivet .
En clean ram avsedd för skivor , lite slopad , utan jätteloggor eller dekor och skit , svart rak kolfibergaffel .
Gärna där man kan påverka själv , ex få vajerstop integrerat i ramen för inv vajer .

Vad som däremot är otänkbart är en ram där inte svetsaren begriper att svetsarna är en del av skönheten , kvalitet är ett måste och prisvärt är såklart att föredra .
Skulle jag få hem en ram som bara är 100 ggr finare än dom från Peru skulle jag bli helt tokig .

Kanske dröjer innan köp , ingen aning .
Hittills har jag dock aldrig orkat stå emot när cykelplaneringen tagit fart i tanken .

Om ni skulle råka hitta något i källaren så föredrar jag strl 56+

M

Senast ändrad:
Hehe , var tvungen att köpa Etapgrupp från R2 idag eftersom ebaysäljaren visade sig vara bluff .
Om gruppen från Litauen skulle dyka upp också blir det en Jävlar fart på ramletande ?

Jilster sa:
Mitt råd är att passa dig för Triton. Har en vän som väntat i 6 år på sin ram. Kan nog säga att det är kört....tyvärr

Manurhin2 sa:

Om det stämmer med 5 år och 60% handpenning så är det tokkört , om 5 år kanske jag håller på med knyppling .
Om den ökande orderingången mm stämmer och dom fortfarande vill jobba i nuvarande skala så lär dessutom priserna justeras uppåt , otroligt fina cyklar dock .

Lynskey går att köpa direkt från lev i US of A. Blir ibland billigare trots skatt på usa varor. De har rejäl snurr på sin tillverkning och har ofta kampanjer. Snabb och schysst service! Kan rek!

Jilster sa:
Lynskey går att köpa direkt från lev i US of A. Blir ibland billigare trots skatt på usa varor. De har rejäl snurr på sin tillverkning och har ofta kampanjer. Snabb och schysst service! Kan rek!

Jag har bara köpt gaffel ifrån Lynskey och det gick helt problemfritt. Visst tog leveransen lång tid, men inte tokdyrt och väl packat.

Tillbaka
Topp