Förslag på rätt cykel

Förslag på rätt cykel
Hej alla glada cykel entusiaster. Min arbetsgivare tycker tydligen att jag ska börja cykla igen för vi har fått erbjudande att köpa cykel från bikelease.se. På pappret ser det riktigt bra ut men hur är det i verkligheten? Är det någon som har erfarenhet att handla genom dom?

Min andra fråga gäller vilken cykel jag ska köpa. Sedan tidigare har jag en Nishiki hybrid cykel men efter ett diskbråck har jag aldrig kommit igång igen då jag får ont i ländryggen efter ca 20minuter i sadeln. Jag behöver en cykel med mer upprätt körställning i första hand kommer cykeln användas till pendling men jag saknar också motionsrundorna. Här omkring finns det en del grusvägar men också breda släta stigar som jag vill ge mig ut på.

Jag tror det är en gravel bike jag söker eller kanske en odämpad MTB? Jag har försökt sätta mig in i cykel geometri men det känns övermäktigt med så många variabler. Dom modeller jag tittat på är Merida Silex och Specialized Diverge skulle dom passa mina kriterier?

Kom gärna med förslag på andra modeller med upprätt körställning i prisklassen runt 20 000kr.

Förslag på rätt cykel
Hej! Hm, tycker man ska börja med ryggontet, för det är inte säkert en ny cykel löser det problemet. Om den hybridcykeln kändes rätt då...

Förslag på rätt cykel
Låter som att det är en MTB som du ska ha. Gravel är inte speciellt upprätt om du inte ska labba med extrema vinkelbara styrstammar och dylikt.

Förslag på rätt cykel
Hej! Hm, tycker man ska börja med ryggontet, för det är inte säkert en ny cykel löser det problemet. Om den hybridcykeln kändes rätt då..
Ryggen har blivit bättre men jag måste vara snäll med den så därför tänkte jag byta cykel och jag är verkligen sugen på att ge mig ut i skogen på stigarna.
Dessutom köpte jag den en storlek för liten och det gör den inte bekvämare.
(Den som läser mellan raderna ser att jag bestämt mig för en ny cykel)

Förslag på rätt cykel
Jag tror det är en gravel bike jag söker eller kanske en odämpad MTB? Jag har försökt sätta mig in i cykel geometri men det känns övermäktigt med så många variabler. Dom modeller jag tittat på är Merida Silex och Specialized Diverge skulle dom passa mina kriterier?
Ett tips är att även prova någon cykel med lite längre kedjestag innan du bestämmer dig, de går mjukare. Touringcyklar är populära som pendlare och flera av de som säljs idag klarar tillräckligt breda däck för att cykla lättare stigar. Körställningen är också mera upprätt på dessa.

Senast ändrad:
Förslag på rätt cykel
Det finns ett par trådar om leasing om du söker, men sammanfattningen är att det blir dyrare än att köpa samma cykel på någon av alla de reor som finns. Uspen verkar mest vara ett lån utan kreditprövning.
Tack för sammanfattningen. Jag har svårt att hitta på forumet, har inte begripit mig på upplägget riktigt. När jag väl vet vad jag vill ha ska jag gämföra priser.

Förslag på rätt cykel
Tack för sammanfattningen. Jag har svårt att hitta på forumet, har inte begripit mig på upplägget riktigt. När jag väl vet vad jag vill ha ska jag gämföra priser.
Lättare att söka nu när jag sitter på datorn:

Förslag på rätt cykel
Dags för lite återkoppling på cykelköpet. Efter att ha spenderat lite för mycket tid att tolka geometri tabeller bestämde jag mig för en Bergamott Revox 6 för betydligt lägre pris än jag planerat. När cykeln levererades visade det sig vara CU versionen med shimano cues 1x11 istället för deore 2x10. Först kände jag mig lurad men jag har läst på och tror det blir bra. En anledning till att jag trodde jag skulle betala 20000kr var att jag ville ha 1x drivlina nu fick jag det för 6990kr priset betalar jag på vikten istället. 14kg känns tungt om man jämför med min förra cykel men om jag byter ut hjulen och gaffeln i framtiden får jag ner det en hel del. Just nu är det bara kul att cykla igen.

Förslag på rätt cykel
Kul att du hittat en cykel du gillar! Blev köpet genom bikelease? Hur ser dealen ut i så fall? Tänker det är stor risk att ev förtjänst med leasingupplägget på en så pass billig cykel äts upp av finansbolagets faktura-avgifter mm?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp