Förslag på teleskopstolpar?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Idag har jag prövat att åka så fort jag vågar nerför en slalombacke. Det var skitkul och ska göras om fler gånger!

Även om jag fimpade de tre sista cm på sadelstolpen får jag inte ner den tillräckligt långt. Kapar jag mer får jag ett helsike att trampa till backen. Funderar på en teleskopstolpe, så jag kan skicka upp/ner stolpen mer. Jag har kollat runt på nätshopparna utan att hitta speciellt mycket.

Någon som har några tips på bra stolpar för 27,2-rör?
/Oscar

Titec El Norte Pyro Scoper går ner till 30.0mm. Jag har inte sett mindre.

Kanske enklast att ha en extra sadel på en kort stolpe för att ha i ryggan dem dagar när du vill leka slalom eller DH. Om jag hade samma problem har jag en gammal 27.2 Syncros som är kortare än Linda Bengtzings kjol och en gammal halv gul/halv svart Flite Ti som jag skulle tar med mig.

Tack för svar!

Precis som Daner skriver har jag svårt att trycka ner stolpen då den drar i bakdämparen. Jag skulle behöva en teleskopeffekt på ca 10cm. Funderar i min vildaste fatasi på att:

Kapa och fila upp slits i en 27,2-stolpe med klämma i i toppen. Testa om det går att skicka ner en 26,8 stolpe i den grövre. Vet inte om det funkar och om det blir tillräckligt starkt. Får kanske ta ett stålrör :-(

Tar mig friheten att bumpa denna för nytillkomna, jag behöver verkligen hjälp (vilket blåmärkena i ljumskarna skvallrar om) :-(

Finns det verkligen ingen som har ramlat på ett teleskop för 27,2? Dubbla sadlar+stolpar känns som en bökig utväg.

Eller köp en Biltemasadel och sätt på den korta stolpen, du ska ju ändå inte sitta på den när du dowhnillar.. Inte så mycket iaf... Den röda e riktigt skön

lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta med en extra stolpe bara, och flytta sadeln..
> Så hinner du vila på toppen också!

Ska det verkligen vara på detta viset?

Jag jag kör med I-beam så det är enkelt att skifta sadel, on the fly kan det dock bli lite avancerat...

Tjohoooo!

Jag har hittat ett stolpskrälle:-D
Den kommer från Axiom som verkar ägas av Norco och ska enl siten funka för DH i bottnat läge. Dessutom kommer den i 27,2. Nu återstår att lokalisera någon som säljer den på den här sidan pölen. Tyvärr får jag släppa SDG-sadeln men vad gör man inte för att slippa blåmärken på de ädlare delarna ;)

Inget du imorterar Daner?

pro_telescopic_seat_post_lg.jpg

<http://www.axiomgear.com/components_mountain_posts/pro_telescopic_seat_post.php>

Jo, nu har jag två att kolla upp
Titec
Axiom

Jag mäter ju som ett ars*e! Kontrollmätningen visade något som måste vara 30,9 vilket öppnar nya möjligheter, bla Titec...
Klantskalle (man är)
Oscar

Är också sugen på en teleskopsadelstolpe, pga att jag inte kan sopa ner sadeln i botten utan att sabba bakdämparen. Min cykel har 30,9 mm sadelstolpe så det går ju att få tag på, men jag skulle helst vilja ha setback också.

Finns det 30,9mm teleskopsadelstopar med setback att få tag på?

Obed skrev:
> Kanon, jag har också letat efter dylikt till
> 27,2. Gravitydropper är för dyrt.

Jag vet inte hur jag har kollat men...Obed, har du sett denna? Finns enl CC i 27,2
(Själv ska jag ju som bekant ha en 30,9 :-) Bra pris oxå

<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=139&artnr=TITEC023-272r&limit=000&extra=000&avd=1&varumarke=000&btg=0&visa=91-106&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=>

Fjärdebrunn skrev:
> Jag har hittat ett stolpskrälle:-D
> Den kommer från Axiom som verkar ägas av Norco

Häggs? Tar ju i alla fall hem Norco.

Fjärdebrunn, cyclecomponents hemsida funkar inte för tillfället men Titecs teleskopstolpe finns inte i 27,2 om man kollar på Titecs hemsida så troligtvis har cyclecomponents skrivit fel.

Titec scoper modeller finns i deras El Norte sortiment och kommer i 30.0, 30,9 och 31.6.

De enda någorlunda teleskopisk stolpe som jag tar in är SpeedBall från Maverick, i 30.9 och 31.6. Den har 3" justering, är dyr som fan, ganska tung och för lång för att fungerar för de flesta ramar med interrupted seat tubes, men den funkar bra och kräver ingen extra kablage eller kontrol på styret som Gravity Dropper (kan vara bra eller dåligt, beroende på hur man vill ha det.)

Obed skrev:
> Fjärdebrunn, cyclecomponents hemsida funkar inte
> för tillfället men Titecs teleskopstolpe finns
> inte i 27,2 om man kollar på Titecs hemsida så
> troligtvis har cyclecomponents skrivit fel.

Såg det nu när jag dubbelkollade. CC kanske har skaffat svarv? :-/

Då återstår Axiomstolpen för dig. Jag har mailat Häggs nu ikväll ang den. Annars går det att leta leverantörer på
<http://www.windwave.co.uk/index.html> de verkar sköta importen till england.

Daner, har funderat på Maverick men 3" räcker inte för mig, upp mot 10" är vad jag söker. Jag gillar att sitta riktigt högt när jag ska trampa längre men desto lägre i hammarbybacken

jonzén (fd burner) skrev:
> står inte dimensionen på din nuvarande stolpe?
> brukar stå i nederänden...

Det gjorde den säkert, på den delen som sågades av och slängdes alltså =0

Tillbaka
Topp