Förslag på Tjänstecykel

Aron

Inventarie
Förslag på Tjänstecykel
Jag söker förslag på en lämplig ”kontorscykel”. Den ska användas för lokala kundbesök, med ca 5 km radie, hos ett av våra regionkontor. Personalen som kom med initiativet hade siktat in sig på en Kronan. Men jag tänker att det borde finnas roligare alternativ, både att cykla och att se på.

Jag har ingen koll på ”standardcyklar” så här behöver jag er hjälp.

Kravspec:

• Lätt att ställa in för olika användare. (Jag misstänker dock starkt att brukarna i detta fall till 99 % kommer att bestå av kvinnor. Därför behöver inte inställningsmöjligheterna täcka hela längdspannet)
• Kräva minimalt med service. Risken är annars stor att den blir stående
• Möjlighet att märka upp med företagslogotype
• Snygg och uppseendeväckande design. Den ska ju synas på stan. (Gärna röd, då rött ingår i loggan)
• Cykelkorg att lägga handväskan i
• Fundering: Pedaler och klackar, hur kombineras det bäst?
• Prislapp max 5.000 kr

Senast redigerad av en moderator:
Förslag på Tjänstecykel
> Det låter som om du skulle ha en omlackad clearchannel-hoj (alvedon)

+ 1

cykel_funktion.jpg ht=400

> • Lätt att ställa in för olika användare. Ja.
> • Kräva minimalt med service. Ja.
> • Möjlighet att märka upp med företagslogotype. Ja.
> • Snygg och uppseendeväckande design. Snygg nja, uppseendeväckande ja.
> • Cykelkorg att lägga handväskan i. Ja.

:-)

Förslag på Tjänstecykel
Jag skulle kollat lite på danskarna.

biomega har väldigt smakfulla hojar som ska kräva minimalt med underhåll. De har ju kapslade drivlinor mm:
http://www.biomega.dk/biomega.aspx
biomega.jpg ht=341

Sen har du ju danska Viva som brukar ligga rätt bra till i pris med e bred palett av snygga hojar för vardagsbruk:
http://www.vivacykler.dk/bikes_2009.html

t.ex.
bellissimomixte.jpg ht=450

Viva.jpg ht=474

Här är en annan kul länk jag hittade:
http://www.copenhagencyclechic.com/ Där finns tom. en sektion om bicycles and high heels ;-)

Det röda och logotypen fixar du enkelt genom dekorfolie. T.ex. Dekorfilm.se är duktiga på att foliera bilar mm. så de kan säkert fixa en smakfull design till ert företag.
Jag ser redan framför mig en vit mixtehoj med röd dekorfilm med logotyp mm.

Fan jag borde få betalt för det här ;-)

Överlag skulle jag satsat på skivbromsar och SS eller möjligtvis någon form av internväxlar som Shimano Alfine.

Dock kommer er fräscha kontorshoj bli snodd snabbare än snabbast :)

Förslag på Tjänstecykel
Ser för fanken till att personalen går en kurs i hur man låser en cykel. Majoriteten av alla hojar man ser på stan är ju helt idiotiskt låsta. I vintras såg jag en Skeppshult modell dyr i cykelförrådet, låst med ett bygellås endast genom ett par ekrar i framhjulet. Den var borta efter två veckor.

Förslag på Tjänstecykel
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Personalen som kom med initiativet
> hade siktat in sig på en Kronan.

Lustigt nog brukar folk bli gladare av att få som dom vill än att få vad de behöver eller borde vilja. Men jag hade nog inte heller kunnat hålla tassarna i styr :-)

Glitchs förslag var ju ruskigt najs. Blev omkörd av sådan där kardanhoj igår. Det är ju smutt.

Förslag på Tjänstecykel
Johan T skrev:
> Lustigt nog brukar folk bli gladare av att få som
> dom vill än att få vad de behöver eller borde
> vilja. Men jag hade nog inte heller kunnat hålla
> tassarna i styr :-)

Jag låter dem naturligtvis välja själva. De får tre bilder. Två med cyklar jag valt ut och en på en mycket smutsig och rostig Kronan... ;D

Förslag på Tjänstecykel
Stora tabben vid inlöp av "kontorscykel" var för mej att en "vanlig" cykel i regel inte har och kan ej i efterhand ordnas till med sadelstolpsklamma. Ingen orkar justera sadeln mha verktyg, utan tar då bilen istället....

Förslag på Tjänstecykel
Idrottens hus har cyklar för utlåning till personalärenden. Dessa är "vanliga" cyklar men med snabbklämma för sadel och justerbar styrstam. Funkar alldeles utmärkt.

Kronanhojar är så jävla värdelösa, fråga Elite hotellet nedanför Norvelo.

Förslag på Tjänstecykel
jag fick samma fråga från ett lokalkontor som också hade tänkt Kronan, kontentan av mitt råd var "inte Kronan". Gissa vad det blev...

Till egna kontoret har vi två Skeppshult Populär extrautrustade av lokala cykelsäljaren med snabblås för sadelstolpen utan extra kostnad. Många av Skeppshults mellanmodeller (Natur mm) är otroligt tunga och tråkiga men den billigaste är faktiskt helt ok om än inte inspirerande att cykla på. Håller helt ok för vinter och slask också./J :)

Förslag på Tjänstecykel
Framförallt: köp av en lokal handlare som fixar servicen, förslagsvis på vintern. Det är en myt att cyklar inte behöver service.

Förslag på Tjänstecykel
Skeppshult V har vi sålts som tjänstecyklar sista året, med box bak med företagslogga på och pakethållare fram för lite extra last om det inte passar i boxen. Hemtjänsten har vi sålt ett antal Skeppshult Nova till, nu klara dom sig med en årlig service och någon lagning av punka ibland.

Förslag på Tjänstecykel
+1 på skeppshul V, innehåller cykelglädje, lite som Hedvig med näsan och helge och postcykeln. Nova tror jag är riktigt trög och tråkig, testa att cykla upp för en backe innan köp./J :)

Förslag på Tjänstecykel
Glitch är ju helt på banan med plastfolie & kardandrift, för dyrt dock?

Å V-cykeln är ju kalas med dom olika utrustningsöjligheterna.

Vad gäller head turn så är det väl något liknande som gäller?

51myshTkZvL._SL500_.jpg ht=381

8997.png ht=459

(där får man leta korg)

Lycka till!

Förslag på Tjänstecykel
fekstrand skrev:
> På mitt företag har vi köpt en sån här:
>
> http://www.nishiki.se/Racer/Competition_Carbon
>
> Rullar mellan övernattningslägenheten och
> kontoret vid tjänsteresor.
>
> Kan tilläggas att jag både är arbetare,VD och
> ekonomichef i bolaget så det var lätt att klubba
> igenom den investeringen...

OK

Om jag förstår dig rätt nu så skulle jag, som enskild företagare, kunna köpa mig en riktigt fräsig hoj, kalla den tjänstecykel, och ta upp kostnaden i firman?

Jag känner att en helt ny värld håller på att öppna sig...

Förslag på Tjänstecykel
Var inne på ilikebike för första gången igår och såg ett par fina grejer. Vet inget om pris och folk har säkert redan tipsat om dem. Har i ärlighetens namn för en gångs skull inte lusläst tråden.

Men coola hojjar.

Förslag på Tjänstecykel
Butch skrev:
> fekstrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På mitt företag har vi köpt en sån här:
> >
> > http://www.nishiki.se/Racer/Competition_Carbon
> >
> > Rullar mellan övernattningslägenheten och
> > kontoret vid tjänsteresor.
> >
> > Kan tilläggas att jag både är arbetare,VD
> och
> > ekonomichef i bolaget så det var lätt att
> klubba
> > igenom den investeringen...
>
> OK
>
> Om jag förstår dig rätt nu så skulle jag, som
> enskild företagare, kunna köpa mig en riktigt
> fräsig hoj, kalla den tjänstecykel, och ta upp
> kostnaden i firman?
>
> Jag känner att en helt ny värld håller på att
> öppna sig...

Ingen som kan bekräfta eller dementera?

Har en STOR hög med kvitton på cyklar och div delar som jag mer än gärna skulle vilja kasta in i bokföringen.

Förslag på Tjänstecykel
Det enklaste är nog att ringa skatteverket och fråga. Jag tror dock inte att det är något större problem eftersom du skulle få köpa en bil om du ville det. Det "svåra" är ju att det är företagets cykel, så vid en eventuell försäljning så måste du (väl?) sälja med moms och deklarera denna.

Förslag på Tjänstecykel
mzi skrev:
> Det "svåra" är ju att det är företagets cykel, så

Just det, cykeln och tillbehör m m är företagets.

Och ev privat användning av cykeln m m är väl då en förmån som ska redovisas i deklarationen?
Vilket kan leda till förmånsbeskattning?

Precis som om du använder en företagsbil för privat bruk?

Jag vet inte, jag gissar och försöker tänka som en nitisk skatteverksanställd.

Är det någon som vet eller har bättre gissningar?

/Fedde

Förslag på Tjänstecykel
mzi skrev:
> Det enklaste är nog att ringa skatteverket och
> fråga.

Natürlich. Det ska göras. Det hade också varit kul om fekstrand hade velat utveckla sin tolkning av begreppet tjänstecykel. Bara tanken på att låta firman äga cykeln och ta kostnaden för alla tillbehör är ju svindlande. Många tusenlappar att spara i så fall.

Efter en snabb googling hittade jag följande konversation med Skatteverket:

Frågan:

Hej,

Jag är i behov av en cykel i mitt företag för att kunna posta paket och
brev då jag saknar bil.

Har jag rätt att ta upp en cykel som en kostnad i företaget. Självklart ska
den inte användas privat.

Tack på förhand

Dan

Och så svaret från Skatteverket:

Hej, Dan!

Enligt den allmänna huvudregeln i 18 kap. IL krävs att ett inventarium
skall vara anskaffat för stadigvarande bruk i en näringsverksamhet för att
det skall kunna tas upp som en kostnad i företaget. (Stadigvarande
nyttjande av maskiner och inventarier förutsätter normalt en aktiv
näringsidkare som bedriver näring med en någorlunda stor omfattning.)
Jag ser inga ”skattemässiga” hinder för avdrag i din näringsverksamhet om
du skaffar en cykel för att kunna posta företagets paket och brev.

Med vänliga hälsningar
XXXXXXXXXXXXX
Skatteverket, Servicejouren

Plötsligt känner jag ett enormt behov att sluta maila helt och hållet till förmån för det hederliga brevet.

Förslag på Tjänstecykel
Jag rekommenderade initiativtagaren en Skepshult V. Det tog en liten stunds övertalning innan hon köpte upplägget. En Kronancykel verkar ju ofta utgöra normen för hur en cykel ska se ut.

Det blev till slut en Skeppshult V och idag fick jag ett samtal från henne där hon var så glad över den nya cykeln. Den var så snygg och så rolig att cykla på att hon nu vill ha en egen att använda privat.

Tack för hjälpen Happy!

Förslag på Tjänstecykel
Fråga om V: Är det någonting som hindrar vatten från att rinna in i pakethållarfästena och sen ligga och skvalpa i knäcken i mitten? När fästena är i bruk, vill säga?

Förslag på Tjänstecykel
Jaha så var det en till som kastade pengar i sjön. Om hon tycker den är rolig att cykla på så beror det nog mer på att hon aldrig cyklat. Sätt henne på en riktig cykel och inte på en hög ihopsvetsade stålbalkar så skulle hon verkligen få uppleva vad roligt på en cykel kan vara.

Träffade en granne på vägen hem idag som drömmande sa att en sån cykel som jag har (räser) skulle hon också vilja ha. Hon tyckte om att cykla men tyckte också att det var jobbigt att cykla mellan vällingby och brommaplan. Ja det är väl klart, tyckte jag, när du kör på ett sånt där gammalt ök! Då blev hon lite förnärmad för att jag påpekade att det är jobbigt att cykla på en säkert 15 år gammal och lika tung oväxlad damcykel med 26" hjul och ballongdäck. Sicket folk, som Roy säger.

Förslag på Tjänstecykel
fedde skrev:

> Och ev privat användning av cykeln m m är väl
> då en förmån som ska redovisas i
> deklarationen?

Om du använder en privat cykel för resor till och från arbetet medges väl ett årligt avdrag om 250 kr? Det signalerar väl rätt väl skattemyndighetens syn på cykelns bruksvärde. Mitt förslag är att du helt sonika lägger på 21 kr per månad i förmånsvärde för "firmacykel".

Förslag på Tjänstecykel
Du får göra avdraget om resor till och från arbetet överstiger 8000:- (tror jag det var) men jag håller med dig om din beräkning. Även om jag tror du har fel. Du ska räkna vad en rimlig hyra skulle vara för cykeln och skatta på det. Säg att cykeln kostar 30k och har en förväntad livslängd på 5 år och slitdelar kostar 2k per år. Då borde skatten bli (30/5)+2k + vinst = skattesats x (8k + vinst). Säg att du vill göra 10% i vinst och bor i Stockholm och tjänar under brytpunkten för statlig skatt då kommer du behöva betala ungefär 0,3 x 8,8k = 2640 kr per år i förmån för cykeln.

Så tror jag att det är i alla fall.

Förslag på Tjänstecykel
Så vill skattemyndigheten att du ska göra. Det vill säga, när det är till din fördel är en cykel värd 250 kr per år, och när det är til lderas fördel är den värd... Vad det kostar.

Vänd deras torra avdragsvärdering av cykelns bruksvärde mot dom och gör avdrag på 21 kr per månad och invänta revisionen...

Förslag på Tjänstecykel
Android skrev:
> Fråga om V: Är det någonting som hindrar vatten
> från att rinna in i pakethållarfästena och sen
> ligga och skvalpa i knäcken i mitten? När
> fästena är i bruk, vill säga?

Pakethållarna sitter rätt tajt i ramen men skulle det komma in vatten rinner det ut ur dräneringshålet i vevhuset.

Tillbaka
Topp