Förslag på växelreglage

Mi

Medlem
Förslag på växelreglage
Hej! Jag är nybörjare i cykelvärlden och behöver hjälp med en fråga. Har en halvfärdig cykel med följande mixade drivlina:
KASSETT: Shimano 10 vxl
VEV: Shimano 105 (5800) 52 - 36, 11 sp
FRAMVÄXEL: Shimano Ultegra 2 vxl
BAKVÄXEL: Shimano 105 (5700) 10 vxl
Frågan är om detta kommer funka ihop och isåfall vilka växelreglage jag ska ha på ett rakt styre?
Har funderat på Shimano SL 4700? SL M6000?
Mvh
Michael

Förslag på växelreglage
Fr.o.m. 10 delat är shimanos mtb och lvg grejjer inte kompatibla så sl m6000 går bort. 10 delade tiagra använder samma cable pull som 11 delat och är därför inte kompatibel med äldre 10 delade grejjer, så sl4700 går bort.

Förslag på växelreglage
11 delat vevparti ska gå bra med 10 delad kedja säger en snab googling.

Sen värt kolla om kassetten och bakväxeln lirar. Shimanos lvg växlar med lång cage tar 32 kuggar som största på bakväxeln. Vad har du?

Vet du något mer om framväxeln?

Förslag på växelreglage
lite OT men kan va bra ifall nån söker tråden i liknande syfte
men tiagra 4600 serien är ett litet får i ulvakläder 4600 finns i två versioner gamla 4600 innefattar sl-4600 st-4600 med växelvajarna som går ut framme på reglaget o rd-4600 med silverfärgad brygga dessa är kompatibla med äldre 10 delat MEN nyare st-4600 med internt dragna växelvajrar samt rd-4600 med gråeloxerad brygga drar samma vajer som tiagra 4700 och är inte kompatibla med äldre 10 delat och inte kompatibel med sl-4600

lärde mej detta den hårda vägen efter ha bråkat med en kunds cykel i evigheter, ink pratat med shimanos kundtjänst, kollat cross charts, kliat skallen så ja blev flintis, till slut hitta ja på google nån tysk eller va de rysk tjomme på nätet som haft samma problematik o klurat ut de är skillnader på tiagra 4600 o tiagra 4600 och mycke riktigt så va de

Förslag på växelreglage
Kollade en gång till på det där med bakväxel och kassett, och det verkar så att om du har RD5701 GS (mid cage) så är den speccad för 32 som största på kassetten. Annars är det 30 eller 28 som gäller på dom andra. Officiellt alltså.

Förslag på växelreglage
Jag tror du har rätt men i min okunskap försöker jag se FD-9000 ihop med ett vänsterreglage typ SL RS700 som en separat ö i förhållande till bakväxeln. Är jag helt fel ute?

Tillbaka
Topp