Försöker byta bromsolja

Healons

Aktiv medlem
Försöker byta bromsolja
Hepp

jag gör något fel. Har en spruta med olja uppe vid handtaget och öppnat luftnippel vid oket samt satt en slang till en påse...

när jag trycker i olja händer inget. Sprutan är helt stum... ska man ha handtaget nere oxå? Försökt att bara pumpa på handtaget men inget händer. På en annan cykel fanns det en låsmutter vid luftnippel men här är det bara en nippel

vet inte vad handtaget/ok heter men sitter på en stumpjumper 2016 och är Shimano.

ska leta youtube ikväll men är lite lat och förlitar mig på happyride ;-)

Försöker byta bromsolja
Typ så ser den ut eller?
Liten blocknyckel fixar biffen.
nippel.PNG

Försöker byta bromsolja
Pp mitt m365 ok så lossade man inte på nippelnu utan en insex skruv på kortsidan av oket, funkar bra att köra olja från hantaget också men se till att luftningsnippeln på oket är högsta punkten på oket

Försöker byta bromsolja
Typ så ser den ut eller?
Liten blocknyckel fixar biffen.
Visa bilaga 483738
Brukar för övrigt inte det allmänna rådet vara att trycka oljan nerifrån oket till handtaget?
Hmm det kanske man ska. Kommer inte ihåg hur jag gjorde sist.
Har för mig att man satte en kopp uppe på handtaget sen pumpade lite
Pp mitt m365 ok så lossade man inte på nippelnu utan en insex skruv på kortsidan av oket, funkar bra att köra olja från hantaget också men se till att luftningsnippeln på oket är högsta punkten på oket
ja jag hittade nu. Luftat o bytt o klart!!!

Försöker byta bromsolja
Finns det instruktionsböcker, vilken nyhet! Då kan vi väl lägga ned forumet då? Tänk vad hjälpsamma människor det finns ;-)
Kanske lät lite tråkigt, men just frågor om bromsarbeten är så återkommande och besvaras ofta med att det inte är några problem så länge man utför arbetet i månsken samtidigt som man strör salt över ena axeln. Husmorsknepen står som spön i backen, samtidigt som det är en av de där grejerna som verkligen fungerar bäst om man håller sig till de enkla steg som tillsammans med några få ord är illustrerade fint i en digital instruktionsbok som hittas superenkelt på nätet.

Lägga ner forumet känns drastiskt. Jag tycker man kan få läsa både instruktionsböcker och forumet parallellt. I rätt ordning..?

Försöker byta bromsolja
Finns det instruktionsböcker, vilken nyhet! Då kan vi väl lägga ned forumet då? Tänk vad hjälpsamma människor det finns ;-)
Alternativet är väl att man slipper frågor som inte är jättespännande
T.ex ifall man måste öppna luftningsnippeln för att få olja genom systemet när man ska lufta bromsen känns som en typisk "följ instruktionerna" fråga.
:)

Försöker byta bromsolja
Läs Shimanos instruktionsbok. Enkelt och hundraprocentigt. Oljebyte är inte svartkonst.
Alltså, inte för att vara sånn och förmodligen inte på en cykelhydraulbroms som jag misstänker alltid är rätt rak i konsutruktionen, men jo, oljebyte kan fan vara svartkonst. :D
Har en motorcykel där man måste vara chaotic good cleric level 22 för att byta bromsvätsan.

Tillbaka
Topp