Först att cykla hela Kungsleden

oJsan

Aktiv medlem
Några trodde att det skulle vara möjligt, andra tvekade. Nu har John Grundström "cyklat" hela Kungsleden, från Hemavan till Abisko, och bevisat att det faktiskt gick! Även om han faktiskt gick en del... =) Men grattis hur som helst!
Läs artikel på VK: http://www.vk.se/Article.jsp?article=301141

Edit: Skrivfel, tog bort femte ordet som var "inte".

Senast redigerad av en moderator:
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan man tro att det inte e möjligt?!.
>
> Kul och grattis hur som helst:) Säkert en
> kannonresa. Klart avis!

Morsan och farsan mötte honom mellan Ammarnäs och Adolfström (?) i sommras... det var inte så festlig cykling just där...

Stor bedrift tycker jag. Men varför det skulle vara omöjligt förstår inte jag heller.

Timothy skrev:
> Hur många dagar tog det?

Läs artikeln i första inlägget :-)

Grymt! Mot honom :D
Nu cyklade jag iofs enhjuling men scenariot var liknande på förra sommarens enhjulingsutr över 5 dagar i jämtlandsfjällen.. dock så var det lite slöare :)

Det skulle vara väldigt intressant att hitta leder som faktiskt är "cykelbara", klart att mycket går att cykla men i sländig terräng behövs det inte så mycket för att göra det mer eller mindre hopplöst :)

10-50 mil vacker singletrack-led i fjällen sökes!

VO2max skrev:
> mad props till den duden
> Efter att ha gått den sträcvkan så anser jag
> att en trial vore det ultimata

För drygt tio år sedan kunde man på Utemagasinets insändarsida läsa en fråga från en kille som planerade att åka Kungsleden på inlines. Han undrade om hela leden var asfalterad, eller om det var så illa att han kunde råka ut för grusvägssträckor också ...

/s-o

pwahhahaha, tycker mig minnas att jag läst det också. Det var väl i samma veva som det kom terränginlines med stora hjul
Men på den leden är det monstertruckhjul som gäller. Det är knepigt nog att gå tycker jag

Låter halvsegt att bära hojjen så mycket. I Jämtlandsfjällens centrala delar kan man cykla för det mesta. Hela Sörmlandsleden runt vore kul att prova nån gång när man har tid. Undrar hur många dagar det skulle ta, nån här som gjort det kanske?

Lustigt, i slutet av Augusti mötte jag och Malin en kille som hade samma plan. Det var vid Alesjaure-stugorna tror jag, han hade cyklat dit från Abisko samma dag. Lite annan approach, han hade cykelväskor på sin cykel och mat, tält osv. Tyvärr hade pakethållaren pajat så han skulle vända tillbaka till Abisko.

Själva avvek vi från Kungsleden igen chockade över hur mkt människor vi stötte på :)

En släkting var för ett 10-tal år sedan stugvärd i Servestugan (väster om Ammarnäs)

Hon fick per radio reda på att på morgonen hade två tyskar på MTB lämnat Ammarnäs på väg mot stugan.

På kvällen funderade hon vart de blev av.

Jo först kl 3 på morgonen dök de upp, aldrig mer, efter att ha sovit ut vände dom tillbaks.

bengt skrev:
> En släkting var för ett 10-tal år sedan
> stugvärd i Servestugan (väster om Ammarnäs)
>
> Hon fick per radio reda på att på morgonen hade
> två tyskar på MTB lämnat Ammarnäs på väg mot
> stugan.
>
> På kvällen funderade hon vart de blev av.
>
> Jo först kl 3 på morgonen dök de upp, aldrig
> mer, efter att ha sovit ut vände dom tillbaks.

Vi skulle ha sprungit från Hemavan till Ammarnäs i somras, men det blev aldrig av. Tanken var då att reka lite inför ett cykeläventyr i samma spår.

Inte tror jag att det skall ta så lång tid mellan Ammarnäs och Servestugan? Tyskarna måste ha varit kassa.

//Erik

Hur svårt kan det vara?

Mötte en kille nedanför Kebnekajse förra året. Han hade en vanlig cityhybrid med packväskor som vägde 30 kg.

Vissa delar av Kungsleden är väldigt vältrampad av vandrare och går riktigt bra att cykla. Men sen finns det ju andra delar som folk knappt vandrar. Gör man några dagars fjällvandring så brukar man ju föredra de populära delarna avlederna, t.ex. nära ändstationerna. Precis som John skriver så verkar ju området mellan Jäckvik och Kvikkjokk vara rätt besvärligt...
I somras cyklade jag, marran och Jon_F_B mellan Hemavan och Syterstugan och det var inga som helst problem:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1189800/1191961#msg-1191961

Cykla från Kiruna till Rombakksbotten i Norge via Kebnekajse, Tjättskapasset, Riksgränsen och det va nog det häftigaste ja gjort.
Måste dit igen då det är 11 årsen sist, vilken cykling:)helt sjukt brutalt så ni som inte vart där å kört mtb måste åka dit....från Riksgränsen till Norge tex cykla vi rallarvägen till norge 2,5 mil nerför värsta märklin landskapet ojojoj måste dit igen nån som hänger på.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp