Första crosscykel

Ones

Ny medlem
Första crosscykel
Hej, skriver detta första inlägg i hopp om att jag ska få lite hjälpt med att välja ut rätt cykel för mig.
Var inställd på en Kona AL men den var helt slutsåld när jag ringde och kolla.
Jag letar efter en crosscykel i prisklassen 7.000-10.000 ungefär, dom där gränserna går ju tänja lite :).
Tränar även kampsport vid sidan om detta och känner att löpning är jävligt tråkigt så skulle vilja cykla istället eftersom det också är skonsammare mot mina knän.

Det jag tänkte använda cykeln till är att först och främst pendla till jobbet (15 km enkel) men även för lite längre sträckor på landsväg typ 15 mil max. Har funderat på en racer med för att jag tänker om det verkligen funkar att cykla så långa sträckor med en cykelcross?

Jag är 194 cm lång och kanske borde testa cykeln jag ska köpa då jag läst att detta är viktigt. Eftersom jag bor i Stockholm så ska det inte vara problem att hitta en cykelaffär att kika på cykeln.

Är dock inte helt uteslutet att jag beställer en från Tyskland t.ex. om priset är rätt.

Tacksam för att hjälp jag kan få eftersom jag är en total novis i detta ämne.

Första crosscykel
Cykelcross fumkar.
Det som skiljer är att däcken är lite grövre, att den är något kilo tyngre/mer rejält byggd och att det är lite lägre utväxling (std).

Första crosscykel
Lite större range på kassetten ofta också så kan upplevas som aningen stora steg när man kör länge på väg. Går delvis lösa med en tätare stegad kassett på lvg hjulen och en 11-32 på crosshjulen.

Första crosscykel
När jag skulle köpa min Kona var den slut i hela Sverige så jag köpte i Tyskland. Sen dess har det blivit nåt tjog till.

Kona Rove AL finns tex på Biker-Boarder. Du kan/bör köpa 59 cm.

http://www.biker-boarder.de/shopwar...AL-2015-Warm-Grey-White-Rennrad-Groesse-59-cm

Den finns även listad på Wiggle och kommer i maj
http://www.wiggle.se/kona-rove-al-2015/#buy-options

Samt på Cyclestore
https://m.cyclestore.co.uk/productDetails.asp?productID=64908&categoryID=39

Jag tycker iofs Bikester borde ha den men det får du kolla själv.

Första crosscykel
När jag ringde till fix my bike här i Stockholm så sa dom att jag skulle ha en 61 och inte 59. Dom hade kollat med Kona med och där sa dom att det inte finns några 61 kvar och kommer inte tillverkas fler för säsongen. Så finns det några andra alternativ isf?

Köper hellre i Sverige då jag kan lägga upp min betalning eller går det att göra i Tyskland med?

Jag har sökt på forumet och kikat en hel del faktiskt, men saken är den att jag tänkte hitta en cykel som passar min längd är ju inte kort direkt och det borde ju vara skillnad på olika cyklar och ergonomi.

Bengt-re: Jag fattade faktiskt noll av det du skrev :) haha! Har som sagt ingen koll på cyklar men tycker det är jävligt kul att utföra själva cyklandet.

Senast ändrad:
Första crosscykel
Aj där var jag fel ute, hade inte koll på storlekarna. Jag trodde faktiskt 59 var största då jag aldrig sett 61 listad nånstans. Min Kona Dew Drop är en 62 för övrigt och jag är 199 men det är väl inte jämförbart i geometri kanske men 61 är nog rätt val, tidigare trådar har indikerat att Rove är liten.

Har inga bra alternativa förslag. Det mesta man hittar i butik tenderar att stanna på typ 58.
Ridley X-Bow, White på XXL Sport brukar dyka upp som förslag. Osäker på storlekar där.

Jag köper på ett kreditkort som har typ 10% ränta vilket slår de flesta avbetalningsupplägg ganska enkelt. Klart värt att ha. Finns bra sajter som jämför villkoren på olika kort.

Första crosscykel
Ones skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, skriver detta första inlägg i hopp om att
> jag ska få lite hjälpt med att välja ut rätt
> cykel för mig.
...
> Jag är 194 cm lång

Kristoffer R skrev:
> Kona Rove AL finns tex på Biker-Boarder. Du
> kan/bör köpa 59 cm.

Långt ifrån säkert
Jag är (lite) kortare än TS och för mig är även en Kona Rove Al i 61(24") för liten, eller åtminstone för kort
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm

Redigerat: Sen, ännu en gång

/Håkan

Senast ändrad:
Första crosscykel
Men om det inte finns något i butik får jag helt enkelt förlita mig på nätet. Vill ju ha en cykel frågan är om jag kan hitta en för runt 10.000 som är bra.
Frågan är bara vad ska man välja i detta hav av cyklar, jag köper hellre något som kostar kanske mer än 10.000 men som kommer prestera bättre.

Jag har ju för avsikt att nästa år kanske köra Vättern, det skulle ju vara jättekul att testa efter att ha cyklat i ett år.

Första crosscykel
Är det mycket väg du ser framför dig så lönar det sig nog med en stadigare vev (än 17mm fyrkantsaxel, dvs 24 eller 30.) och en grupp som är lite tätare (tio/elva -delat och 12-25 - 11-28).
Men det är min personliga åsikt.

(Ett exempel kan vara CrossRip, men då blir det lite dyrare och den är väl inte det mest prisvärda som finns. Men den finns upp till strlk stack/reach 63/41 jfrt Kona 24" stack/reach 63,6/40,5.)

Första crosscykel
Ones skrev:
> Kikade på den här
>
> https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-dive
> rge-elite/
>
> Är onekligen jävligt ful men fått bra
> recensioner. Andra tips på cyklar mottas gärna
> :)

Smak kan ju diskuteras (och jag tycker inte den ser apa ut) men i övrigt borde den passa utmärkt för pendling och lite långturer.

Första crosscykel
Ones skrev:
> Kikade på den här
>
> https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-diverge-elite/
>
> Är onekligen jävligt ful men fått bra
> recensioner. Andra tips på cyklar mottas gärna
> :)

Som emmer är inne på så är ju smaken som baken, själv tycker jag dom är lite tuffa och väntar på leverans av en Diverge för liknande ändamål, 14km enkel pendling, lite längre svängar och Vättern... Men det där gör jag redan idag på hybriden och det fungerar, men förhoppningsvis blir det roligare... :)

Tillbaka
Topp