Första CX Boardman CX Comp lr Focus Mares AX 4.0?

Niclasss

Ny medlem
Hej!

Har sök och läst lite på forumet nu i någon dag och hittat ungefär det jag söker, en cx som jag ska pendla till jobbet med (under 1,5km). Det jag har som krav är skärmar och ljus fram och bak pedaler som man kan få plats med kängor inga spd, hjälm är väl bäst att man köper hos sin lbs så man får en som sitter skönt.
Vilken storlek ska jag ha på ramen är 179cm och ben längden är ca 79cm.
Kommer cyklarna färdigbyggda så man bara behöver montera framhjulet eller måste man bygga dom själv?
Dom jag har hittat som passar min ekonomi är

Boardman CX Comp
http://www.wiggle.co.uk/boardman-cx-comp/

Focus Mares AX 4.0
http://www.fahrrad-lahn.de/a-373/focus-mares-ax-4-0-20-g-tiagra-2012

Cykeln kommer att beställas på söndag kväll.

Väl mött Niclas Svensson

Senast ändrad:
Har en Boardman CX Pro nu som jag är väldans nöjd med och har haft en Focus Mares disc som jag också tyckte var trevlig men snäppet för tung.

Det jag kan ge som feedback på Boardman är att de har frambromsen orignalspecad på höger sida och vi är oftast vana med vänster, bara att välja det vid beställning så monterar de på den sida du vill ha.

Ovanstående ledde till att vajerhöljet för bakbromsen låg mot ramen och gjorde märke, något jag inte upptäckte till en början men avhjälptes med att dra en buntband runt höljena.

Ett litet märke i lacken på kedjestaget hade Wiggle lyckats åstakomma, tänkbart när de monterat/kontrollerat vevlagret vilket verkar va noga när det kommer till BB30.

Om du ska pendla så kort så skulle lätt köpa en billig damcykel istället så slipper man oroa sig för stöld och etc.

Jag har en AX4 som pendlare. Trevlig hoj 10 delad Tiagra funkar utmärkt, det som kan vara irriterande är det korta avståndet mellan pedal och framhjul, vilket gör att man slår i framhjulet med tårna ibland (låga farter). Detta är dels en vanesak som jag har slutat att irritera mig på.

Focusen levereras med skärmar vilket är trevligt på en pendlare. Min cykel behövde jag skruva dit skärmarna, styret samt hjulen, ganska lätt alltså.

Men ska du verkligen köpa en CX för att pendla 1,5km? Felskrivning?

Tack för svaren.

Jag har under 1,5km till jobb ingen felskrivning har börjar bli trött på att gå.
Ska jag köpa en cykel för över 10.000kr så köper jag nog en racer och en mtb. Har inget krav på überbra komponenter och vikten är inget jag bryr mig om.

Grejen är den att jag var först sugen på en racer har två kollegor som har racer och vill kunna ta någon tur med dom men det funkar ju inte så bra på vintern tänkte då köper jag en racer och en mtb men sen såg jag kategorin cx och det kanske kan passa mig.
Fast det kanske är bäst att handla en av varje istället?
Stöld är inget jag oroar mig för.

Någon som sitter inne på någon billig racer?

Väl mött Niclas

CX är nog bäst om du vill klara året med en hoj. Det gör ju inget att det är 1,5 km om du ändå tänker cykla extra vid andra tillfällen. CX gör hyfsat bra racertjänst så då har du ju racer och åretruntpendling klart. Blir du skogstokig senare får du väl komplettera med en mtb.

Har kört både racer mtb men får säga att när jag köpte min cx en ultegra utrustad fokus mares expert slog jag verkligen huvudet på spiken . Nu ett antal år efter känner jag att det var bland det bästa jag gjort, ska bara investera i en uppsättning hjul till för lättare skifta mellan cross o lvg.

Tillbaka
Topp