Första cykeln - Focus Black Forest 29er ?????

Hedda

Ny medlem
hej
Ska slå till för inköp av ny mtb. Det är 25 år sedan jag köpte cykel sist och alla säljare vill ju givetvis bara sälja "sina" cyklar. Har kollat både på Specialized och Scott i 11.000 kr klassen och var precis på väg att slå till på en Specialized Carve comp 29.
Fick då se att xxl satt ned priset på Focus Black Forest 2.0 från 11.000 till 6.999 kr.
Har svårt att se att det ska vara så stor skillnad på materialet på den jämfört med tex Specialized Carve Comp 29 (Det beror givetvis på att jag har noll koll på material ;-)
.
Har dock inte hört talas om Focus speciellt mycket. Är det nåt att ha?
För min egen del så kommer jag att använda den mest till XC och kan nog tänka mig en cykelvasa nästa år.
Spec på black forest och Specialized nedan.
Vore utmärkt med lite tips så att jag inte går och köper fel cykel.

Hedda

Focus Black Forest 29r 2.0 Terrängcykel 12 (Pris 6.999 kr)

29" terrängcykel från Focus. En allrounder för alla förhållanden i skogen. Kraftig ram och stora fälgar. Rock Shox Recon 100 mm dämpargaffel och Continental Race King däck.

Specifikationer

- Ram: Focus Black Forest aluminium
- Gaffel: Rock Shox Recon Silver TK 100 mm
- Däck: Continental Race King
- Växlar: Shimano XT
- Shifter: Shimano Deore
- Bromsar: Tektro Draco
- Styre: Concept EX
- Styrstam: Concept EX
- Sadelstolpe: Concept EX
- Sadel: Concept

Specialized Carve Comp 29 (Pris 10.999kr)
The base model Carve Comp 29 was designed to cruise fast-rolling singletrack.
With an 80mm-travel RockShox XC32 fork, plus Shimano drivetrain and hydraulic disc brakes, the Carve Comp 29 is a capable and affordable cross-country machine.
•Fully butted, smooth-welded M4SL alloy frame is superlight, stiff, and efficient, with 29er XC geometry, integrated, tapered head tube for front-end stiffness, plus bridge-less seatstays for compliance over bumps
•80mm-travel RockShox XC32 29" fork with lockout, size-specific spring rates, and external rebound/preload adjust for quick, fine-tuning plus tapered alloy steerer for precision handling and light weight
•Light and stiff, double-walled alloy rims for added stiffness; front hub has cartridge bearings and oversized dropout interface for front-end rigidity
•Light and efficient 29" Specialized The Captain Control tires are 2Bliss Ready with aramid bead for fast and predictable speed and control on the trail
•Shimano Alivio crankset with forged alloy arms, Octalink-splined BB interface, and alloy outer ring means greater durability, lighter weight, and better shifting performance
•Shimano hydraulic disc brakes use 180mm front rotor for increased leverage on 29" wheels, while 160mm rear rotor keeps weight low
•Shimano SLX Shadow 9-speed rear derailleur for lightweight, precise shifting, and improved clearance

Det ser ut som du lyckats få bra priser på samtliga cyklar. Jag har själv nyligen köpt en Focus Black Forest 2.0 29er och är nöjd med den.

Vill du spara pengar och kan hitta passande modell så är FOCUS helt ok. Den har bättre framgaffel och högre nivå på växlar jämfört med Specialized.

Till de priser du angett skulle jag ha valt FOCUS-en. Till Cykelvasan kanske jag hade övervägt en mer avancerad cykel med geometrier som är aningen bättre. Jag upplever FOCUS som kort för min del i själva övertuben. 600 mm på Focus och 620 för Specialized i samma ramstorlek.

FOCUS är en av Tysklands största cykelfabrikanter, men de köper nog alla komponenter och sedan monteras de i Tyskland.

Kan inte de där men jag tvekade på en White 29er på XXL pga att man inte kan låsa gaffeln från styret när man står. Det vill man ha tycker vissa (har ett par på jobbet som är med och arrangerar LidaLoop och Hammarby Hill-tävlingarna). Sen vill man nog ha möjlighet att justera gaffeln med att pytsa i eller släppa ut luft. Det blev en SCOTT för 13' lätt begagnad av den anledningen istället för XXL:s White och en SCOTT för 11000.

Har gaffeln möjlighet för poploc kostar det några hundringar att köpa till.
vill du uppgradera till luft framöver finns Reba för under 3k på postorder.

Schwarzwald jawohl!

Jag har också tittat på Focus, och jag har mailat xxl om de har den hemma på lager i Örebro men 2 dagar senare så har jag fortfarande inte fått nått svar (vill helst inte ringa då jag är jättehes just nu pga förkylning)
har lite över 20mil fram och tillbaka, så vore bra att veta om den finns hemma innan man åker..

har även tittat på en Merida MTB29, Big Nine TFS 300 som är på närmare håll, och den kostar också 6995:-, har ungefär samma komponenter, men en Sun Tour SR 29 XCM-HLO 100 gaffel, som vad jag förstått inte ska vara så bra?.

Skulle bara berätta att nu står en Focus black forest i köket och väntar på att jag ska ut och cykla på den :-)
Den ser ut som en östtysk på steroider när de står bredvid min Bianchi-racer som är som en utsvält modell i jämförelse haha =)

Grattis andrew! Jag slog också till på Black Foresten och har varit ute på första rundan. Härligt!
Känns som ett mycket bra köp till det priset!Tycker också att den ser rätt aggresiv ut!

Grattis på den!

2494434.jpg

Hedda : Grattis =)

En fråga.. framgaffeln har en guide om lufttryck på sig, beroende på riders wheight.
Ska man fylla på framgaffeln med luft??.
Hur gör man det isåfall?

Sedan hittade jag en plastig sak under den andra gaffeln, med en sköldpadda och hare bredvid.
försökte röra den lite, men det kändes så plastigt så jag var faktiskt lite rädd att den skulle gå sönder!.
Ska man dra ut den lite, eller trycka in den för att ändra?

Jag är 174cm lång, och köpte ramen i small (42,5cm), och jag har höjt sadeln rätt mycket
för att få den bra. Nu ser jag dock att det står en märkning >-----< min insert 31.6 350.
Antar att jag har sadelröret är för högt upp då?.
Antar att 31.6 är omkretsen på röret, och 350 är längden? antar att jag får köpa ett längre sadelrör ? =)

Orkade inte cykla så långt då med tanke på förkylningen.
Dock var den betydligt rappare än Meridan, dock satt man lite mer upprätt på Meridan! :-)

Framgaffeln ska du pumpa med luft, kräver speciell pump till det.

Plastiga saken ställer du rebound med, alltså hur snabbt du vill att gaffeln ska återgå. Kan hålla med om att den känns plastig.

Hur långt över markeringen har du sadelröret? Jag gissar att det är samma rör till alla storlekar på FOCUS BF 2.0 29er och att det gör skillnad om du väger 120 kg eller 75 kg, de har säkert dimensionerat den utifrån 120kg och om du väger på den lägre skalan kan du nog gå upp lite högre än min insert nivån. Men ligger du 40 mm över så ska du nog skaffa nytt sadelrör.

Ok, ska åka till min lbs idag och se om de har en sådan pump!.

Jag har den ca 1cm ifrån sträcket, så jag antar att det är ganska safe då jag väger på rätt sidan om 80kg än så länge iaf =)

märkte dock idag att de som skruvat ihop cykeln nog inte visste vad de gjorde riktigt.
alla överfall var ihopdragna på ena sidan, och andra sidan hade ett glapp på ca 5-6mm..
så jag har nog skruvat på varenda skriv på cykeln nu på morgonen.

Nu har xxl höjt priset till 8499 kr! Alla vi som köpte för 6999 kan således vara mycket nöjda ;-).
Ser även att de lagt till Focus Black Forest 4.0 i utbudet till samma pris, dvs 8499. Men det är väl en 26tums tror jag. Efter att ha cyklat 29er i en vecka kändes det som att cykla på sonens barncykel när jag gick tillbaka och testade min gamla 26tums mtb!!!!!
"Once you go 29er, nothing will feel finer";-)

Första gången någonsin jag har haft tur med pris på något :-)

Verkar vara en riktigt blickfångare cykeln, trodde först jag cyklade med gylfen nere eller något!. Måste vara de stora hjulen!

Jag har också köpt mig en focus, har nu höjt styret lite och nu när man håller in frambromsen och försöker rulla cykeln fram och tillbaks så glappar den i styrlagret. HUR GÖRA? Känns ju sådär när styret känns löst!!!

SURT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har också köpt mig en focus, har nu höjt
> styret lite och nu när man håller in frambromsen
> och försöker rulla cykeln fram och tillbaks så
> glappar den i styrlagret. HUR GÖRA? Känns ju
> sådär när styret känns löst!!!

En bild hade nog hjälpt oss hjälpa dig!

Finns ofta ett glapp i gaffeln som kan misstas för styrlagerglapp. För att vara säker brukar jag hålla in frambromsen, vrida styret 90* och placera den andra handen runt styrlagret. Sedan vickar jag fram och tillbaka.

För att justera styrlagret släpper du på styrstammen, spänner lagret med insexen som går ned i styrröret och avslutar med att spänna styrstammen igen. Testa igen och justera vid behov.

Edit: Pucktvåa!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp