Första dagen som cykelpendlare. Ekerö c - Kista

Olieri

Medlem
Hallå!

Jag cyklade idag för första gången till jobbet - jag har till jobbet 4.2 mil enkel väg, detta verkade på tok för mycket för mig. Sagt och gjort så lånade jag brorsans cyclocross och petade in den i bilen. Tog bilen ungefär halvvägs så jag bara behövde cykla 2.3 mil enkel väg.

Det tog mig 1h 29min att komma fram, med en medelhastighet på ca 17km/h (känns som det finns rum för förbättring!). Det var dock inte liiika jobbigt som jag trodde från början, men vi får väl se hur det känns när jag kommer hem, känns som det var mest uppförsbacke till jobbet dock så det kanske blir lättare på vägen hem! :). Mitt dåliga lokalsinne visade sig i sitt esse dock, jag körde fel både till höger och vänster - det blir nog till att köpa någon telefonhållare till cykeln.
Finns det någon som kan rekommendera nån bra modell? eller är det bara att gå till Clas Olsson och köpa första bästa?

Finns det fler som pendlar till Ekerö? Någon som vill mötas upp på vägen dit eller hem?
Eller finns det någon som kan rekommendera en bra rutt att ta till Kista från Ekerö c.

Så för att konkludera:
Det var skitkul att cykla!
Jag räknade även ihop att jag sparar 77kr per dag att cykla halva vägen istället för att ta bilen, det blir alltså ca 1600 kr/mån! Jäkligt bra motivation enligt mig!

Det var nog allt för mig idag!
//Oliver

Jag är rätt ny på cykelfronten, vad menar du med brompton? Det ser ut som hopfällbara cyklar när jag googlar på det.

Brompton är en väldigt bra hopfällbar cykel för den som vill kombinera olika transporter. Tex cykla hela vägen när solen skiner men åka kollektivt med cykeln när det är åska hagel och drivis. Jag gissar att bästa vägen är nånstans vid Sumpan, Hallonbergen och Ursvik. Jag är ganska säker på att vi haft trådar om detta.

Tack för förklaringen Hasse,

Men det är inte aktuellt för min del - jag har inte möjlighet att åka kommunalt då jag dels bor skitlångt bort och börjar rätt tidigt på morgnarna! ?

nu vet jag inte hur långt ut du bor, men exempelvis tar du brommien till närmsta buss som faktiskt går, tar med den på bussen till exempelvis brommaplan. där börjar cykelturen en sträcka upp till kista där du i rusningstrafik lätt slår både kommunalt och bil. du kommer snart i form och kan gradvis öka sträckorna du cyklar, och hoja förbi de trötta som cyklar för långt på sina cx ; )

förstås kan den tas i bilen ungefär som du redan gjort med din lånecykel, men två vinster med brommien är möjligheten till spontana extraresor kommunalt eller med kollegors bilar.

och möjligheten till stöldfri förvaring under ditt skrivbord. i kista skulle jag inte lämna en uppstyrd cykel ute under arbetsdagen.

En billig telefonlösning som inte skitar ner cockpit är att köpa ett träningsarmband/telefonhållare, korta ner det och komplettera med extra självhäftande kardborre där det behövs. Fästes sedan runt styrstammen, sätt i telefonen först bara. Bra cyklat!

Edit: bild utan telefon i hållaren.
F4586DD4-A1F9-416F-8F81-5BE304FFD385.jpeg

Senast ändrad:
Är inte vägen som Google föreslår ganska trevlig; från Nockebybron stryka längs Judarskogen, genom villaområden, minimera rakorna runt Bromma, titta på hästarna vid Solvalla och sen ta sig genom Rissne upp till Kista. Vid Rissne är det nog dock bättre att ta vänstersvängen mellan tunneln från Solvalla till Rissne gård. Personligen tycker jag inte om att cykla brevid en stor, trafikerad, stressig väg utan trixar hellre lite på otrafikerade vägar.
1580994163984.png

Är inte vägen som Google föreslår ganska trevlig; från Nockebybron stryka längs Judarskogen, genom villaområden, minimera rakorna runt Bromma, titta på hästarna vid Solvalla och sen ta sig genom Rissne upp till Kista. Vid Rissne är det nog dock bättre att ta vänstersvängen mellan tunneln från Solvalla till Rissne gård. Personligen tycker jag inte om att cykla brevid en stor, trafikerad, stressig väg utan trixar hellre lite på otrafikerade vägar.Visa bilaga 401635
Verkar bra!

Är inte vägen som Google föreslår ganska trevlig; från Nockebybron stryka längs Judarskogen, genom villaområden, minimera rakorna runt Bromma, titta på hästarna vid Solvalla och sen ta sig genom Rissne upp till Kista. Vid Rissne är det nog dock bättre att ta vänstersvängen mellan tunneln från Solvalla till Rissne gård. Personligen tycker jag inte om att cykla brevid en stor, trafikerad, stressig väg utan trixar hellre lite på otrafikerade vägar.Visa bilaga 401635
Jag cyklar till Kista via Gamla Bromstensvägen och tycker att det är bättre att följa den tills den tar slut och sedan cykla i ytterkanten av Rissne (förbi Rissne gård) än att passera Solvalla och kanske bli stående vid Järnvägen. Rissne är för övrigt lite bökigt att ta sig förbi för tillfället, många vägarbeten.
1580995237943.png

Ett av nöjerna i början är väl att försöka hitta några bra vägar att cykla. En blandning av google-förslag, kartstudier och att cykla runt lite & testa. Sen brukar det bli några olika bra alternativ som man kan växla imellan.
Ja, skitkul att cykla !

Tack för alla svar och input!
Ni kanske har rätt med att det bara tar en liten stund med att lära sig rutten - Jag var vid Bankhus90 och snurrade i morse i Rissne. Förvirringen var total!

Men förhoppningsvis hittar jag en bättre rutt på vägen hem - tänkte försöka köra mellan Rinkeby-Tensta och köra över Bromsten hem.

Hoppas på att kunna hålla en bättre medelhastighet!

trixet på kartornas rutter över rissne byter du nog snart mot en mera västlig väg, från spiralbron över ulvsundaleden rakt norrut genom ett nybyggt kvarter och rundande vänster vid en idrottsplats upp förbi bankhus 90.

annars om du kommer åkt öster om bromma flygplats och sedan åkt järnvägsgatan från bällsta kan det vara värt att åka över rissne centrum, sedan rakt norrut. tristare väg men förmodligen snabbare.

alternativet spångavägen mot spånga centrum, norrut mellan rinkeby-tensta över järvafältet tål att provas. trevlig rutt.

det är en del utgifter i början, men

the quality remains long after the price is forgotten.

Yeah right.....pendlar man regelbundet sliter man ut grejerna rätt snabbt och sen har vi det där med säsonger. Att få ihop en bra garderob för året runt pendling är en rejäl slant.

Var det någon som nämnde n+1? Jag tyckte precis jag hörde att någon behövde fler cyklar för att klara alla scenarior av ett tänkt behov.

Yeah right.....pendlar man regelbundet sliter man ut grejerna rätt snabbt och sen har vi det där med säsonger. Att få ihop en bra garderob för året runt pendling är en rejäl slant.

ekonomin är kanske inte huvudorsak till cykelpendlande här på happyride?

men om man har stänkskydd på framskärmen sparas mycket när det gäller drivlinan. någon kedja och bakdrev om året, några däck. fyra år sedan kassettbyte, förstås utan (usch) 11t, fast den cykeln används knappt på vintern. kanske något par handskar. köpte en 7mesh resistance regnjacka för något år sedan. använder civla kläder. får laga hål i byxfickorna ibland.

pendlar året runt 2x20 km på brompton, fördelar pendlingsslitaget på tre cyklar. köpt något dyra lampor och några par spd-skor. så startupkostnaden fanns där. löpande kostnader tycker jag är ändå sparsamma.

Din besparing äts snart upp av kostnaden för underhåll och kläder och cykeluppgraderingar ;-)

Jo, men nog är det klart mycket roligare att spendera pengar på sånt i stället för bensin (eller busskort).
Hade också en föreställning om att jag kommer spara massa pengar när jag började pendla till jobbet för 5 år sen i stället för att åka buss, 1000 kr/månaden. 5 år senare med 5 cyklar och en garderob som är mer full av cykelkläder än andra kläder (för att inte tala om skorna) rikare, så är jag grovt på minus. Ångrar dock inget ;)

Tillbaka
Topp