Första elcykeln - tips och råd

Soyummy

Medlem
Hej alla! Ny här! Hoppas kunna få lite hjälp av alla kunniga här!
Snart fyller min fru år och jag vill köpa en elcykel till henne. Vet också att det skulle vara oerhört uppskattat.

jag kan i princip inget om varken vanliga cyklar eller elcyklar. Just nu har hon en begagnad vanlig cykel som kanske kostade några tusenlappar. Så uppgraderingen borde bli enorm oavsett :)

Behov/funderingar är som följer nedan.

cykeln kommer till 95 % användas i stadsmiljö, kanske 5 % i parker/bra leder med hårt packade/cykelvänliga leder i skogen.

pendling till jobb/utflykter med barnen så den ska vara bekväm och kunna ha barnvagn kopplat och man ändå ska kunna dra helt okej.
Jobbpendlingen är kanske 2 mil tur och retur.
ska vara en ”damcykel”.
Budgeten är väl kanske mellan 15-17 tusen. Jag hoppas kunna hitta en cykel som är dyrare egentligen men är på rea.

vad ska vi sikta på där pris möter värde på ett väldigt bra vis?
några direkta tips på elcyklar ni sett i dagarna med väldigt förmånliga priser ? Såg några Batavus nämndes i någon tråd.
Några generella saker att tänka när
Man skaffar elcykel som man kanske inte tänker på som total nybörjare ?

tack på förhand!!

Man skaffar elcykel som man kanske inte tänker på som total nybörjare ?

Det avgörande är hur många mil du kommer cykla med den årligen.

De allra billigaste från Biltema och lite andra märken fungerar bra för kanske 200-400 mil om året. Därefter börjar man märka av varför de är billiga. Det är ekrar som lossnar, batteriet som tappar kapacitet snabbt, displayer som slutar fungera, bromsar som slits snabbt, saker som rostar, stöd som går av, ja allehanda kvalitets- och hållbarhetsproblem.

Svårt att dra någon exakt gräns för mil men över 400 mil om året hade jag absolut försökt undvika de allra billigaste. Satsa på en cykel med elsystem från Shimano, Bosch eller Yahama. Det är stora välkända märken med kvalitetskomponenter och reservdelar finns överallt.

Även dessa tillverkare har lite olika motorer där de enklaste skulle jag försöka undvika. Shimano E5000 och Bosch Active Line (ej Active Line+) är instegsmodeller där motorerna är ganska svaga. Det är inte dålig kvalitet på dem men de ger ganska lite hjälp, så testcykla en sådan cykel så kan du bestämma dig om det är okej eller inte. Fördelen med lite hjälp är att batteriet räcker för längre sträckor än med en motor som hjälper mycket.

Om cykeln ska användas varje dag året runt för jobbpendling skulle jag definitiv höja budgeten. Satsa på ett cykel med mittmotor och bra komponenter. Jag cyklar året runt och är nöjd att jag valde en välbyggd cykel. Eftersom du får assistans av en motor kan man vara lite mer komfortabel i sina val än motsvarande vanlig cykel. Jag har bredare och mer punkteringssäkra däck, en mer upprätt sittposition och dämpare fram. Det är bra också om det finns monterade lampor som går på det stora batteriet. Det har inte jag och jag behöver ladda eller byta batterier ganska ofta på framlampan.

Värt att kolla upp är också hur smidigt det är att få delar. Två gånger har jag har sabotage/stöld och varje gång tog det över en månad innan delarna var hos min lokala cykelhandlare. Hade jag vetat detta innan hade jag inte valt detta märke (Giant Explore)

Ska cykel parkeras där det är risk för stöld så får man ha en plan för batteriet. Antingen tar man det med sig eller så får låsanordningen för batteriet vara rejält säkert.

Hej! Tack för era synpunkter! Cykeln kommer nog gå över 400 mil om året men jag tänker att även om den inte gör det så vill jag ha en cykel som håller och Tompot som du nämner så vill jag absolut inte ha en cykel som börjar gå sönder på det viset du beskriver. Det känns bara dumsnålt. En dyrare/bättre cykel som håller länge med tlllgång till bra reservdelar väljer jag hellre alla dagar i veckan.

Gärdeborg, utifrån det du skriver, var hamnar en cykel som Batavus stratos dam 2019?
Barbike säljer den nu för 19.000, prissänkt från 26.000 kr?
Förslag på andra cyklar?
Tack!

Hej! Tack för era synpunkter! Cykeln kommer nog gå över 400 mil om året men jag tänker att även om den inte gör det så vill jag ha en cykel som håller och Tompot som du nämner så vill jag absolut inte ha en cykel som börjar gå sönder på det viset du beskriver. Det känns bara dumsnålt. En dyrare/bättre cykel som håller länge med tlllgång till bra reservdelar väljer jag hellre alla dagar i veckan.

Gärdeborg, utifrån det du skriver, var hamnar en cykel som Batavus stratos dam 2019?
Barbike säljer den nu för 19.000, prissänkt från 26.000 kr?
Förslag på andra cyklar?
Tack!
Den här kanske, https://www.batbike.se/webshop/elcy...bawkbJwbtwHB2gBF_0GVFMBrj4e6wckxoC69MQAvD_BwE.

Yamaha motorn är lite starkare. Att tänka på om du köper en cykel med navväxel, utväxlingsomfånget blir mindre än om du väljer utanpåliggande växlar. Det spelar förmodligen ingen större roll om det är plant, men uppför och utför är det begränsande med litet omfång. Någon på happy fick även problem med ett sjuväxlat Shimano nav. Det höll inte för påfrestningarna, och cykeln byggdes om med utanpåliggande växlar. Annars är pris från 18-22 tkr rimliga för elcyklar med navmotor.

Nu ska jag spela djävulens advokat... ?
Det vimlar ju av såna här trådar och i alla står det "Köp elcykel av välkänt märke med mittmotor", men det kan ju tänkas skjuta över målet, så här kommer några tankar som jag tycker är värda att nämnas:
Det finns trots allt elcyklar med navmotor som inte är av Biltemakvalitet. (Även Batavus har ju sådana)
En elcykel med mittmotor är överlägsen på de flesta sätt, och helt nödvändig för en välväxt karl på >100 kg, men för en nätt kvinna på <60 kg kan det mycket väl fungera med en navmotor. (Bryr man mer om att ta sig fram än om cykelkänslan kanske det till och med fungerar bättre, då man med en mittmotor trots allt måste lägga lite kraft på pedalerna)

Åtminstone häromkring finns gott om (företrädesvis äldre) damer som cyklar omkring på elcyklar med framhjulsmotor och batteri på pakethållaren. Det verkar ju fungera utan synbar ansträngning även i uppförsbackar.
Jag har en kollega som har elcykelpendlat drygt 2 mil tur och retur på en enklare elcykel av dammodell i flera år och han verkar nöjd. Det ska tilläggas att det bara handlar om cykling under sommarhalvåret i hans fall.
Ibland kan Good enough vara just Good enough.

Gäller det cykelpendling året runt eller bara då vädret tillåter?
"Stadstrafik", är det i stort sett tomma cykelbanor i ett mindre samhälle eller är det mitt i Stockholm city? Mycket start och stopp gör att en cykel utan mittmotor kan bli jobbig. Kan man hålla jämn fart spelar det mindre roll.
Finns det såpass branta backar, att en navmotor inte räcker till?
Hur mycket väger din fru? ?

Vad gäller reservdelar så är det inte alls säkert att det går fort att få fram delar bara för att det rör sig om ett välkänt märke. Det tog säkert över en månad innan jag fick mina dropouts till min Batavus, och då rörde det sig inte ens om elcykelspecifika delar.

Nu ska jag spela djävulens advokat... ?
Det vimlar ju av såna här trådar och i alla står det "Köp elcykel av välkänt märke med mittmotor", men det kan ju tänkas skjuta över målet, så här kommer några tankar som jag tycker är värda att nämnas:
Det finns trots allt elcyklar med navmotor som inte är av Biltemakvalitet. (Även Batavus har ju sådana)
En elcykel med mittmotor är överlägsen på de flesta sätt, och helt nödvändig för en välväxt karl på >100 kg, men för en nätt kvinna på <60 kg kan det mycket väl fungera med en navmotor. (Bryr man mer om att ta sig fram än om cykelkänslan kanske det till och med fungerar bättre, då man med en mittmotor trots allt måste lägga lite kraft på pedalerna)

Åtminstone häromkring finns gott om (företrädesvis äldre) damer som cyklar omkring på elcyklar med framhjulsmotor och batteri på pakethållaren. Det verkar ju fungera utan synbar ansträngning även i uppförsbackar.
Jag har en kollega som har elcykelpendlat drygt 2 mil tur och retur på en enklare elcykel av dammodell i flera år och han verkar nöjd. Det ska tilläggas att det bara handlar om cykling under sommarhalvåret i hans fall.
Ibland kan Good enough vara just Good enough.

Gäller det cykelpendling året runt eller bara då vädret tillåter?
"Stadstrafik", är det i stort sett tomma cykelbanor i ett mindre samhälle eller är det mitt i Stockholm city? Mycket start och stopp gör att en cykel utan mittmotor kan bli jobbig. Kan man hålla jämn fart spelar det mindre roll.
Finns det såpass branta backar, att en navmotor inte räcker till?
Hur mycket väger din fru? ?

Vad gäller reservdelar så är det inte alls säkert att det går fort att få fram delar bara för att det rör sig om ett välkänt märke. Det tog säkert över en månad innan jag fick mina dropouts till min Batavus, och då rörde det sig inte ens om elcykelspecifika delar.
Tack för input, jag kommer nog säkert använda den en hel del också även om det är hennes present. Jag är typ 193 och väger runt 97 kg. Min fru är också ganska lång, typ 180 och väger kanske 67 kg.
Det är i Göteborg cykeln ska användas, tänk pendling in till stan och
Tillbaka plus utflykter runtom, när man ska till affären osv.

blir det mer klarare kring behovet kanske? Jag vet vad du menar med sikta för högt. Har själv upplevt det tex när det handlar om teknik(tvkr där man tror ibland något är totalt skit Pga få kunnigas personer väldigt högt ställda krav.

Tack för input, jag kommer nog säkert använda den en hel del också även om det är hennes present. Jag är typ 193 och väger runt 97 kg. Min fru är också ganska lång, typ 180 och väger kanske 67 kg.
Det är i Göteborg cykeln ska användas, tänk pendling in till stan och
Tillbaka plus utflykter runtom, när man ska till affären osv.

blir det mer klarare kring behovet kanske? Jag vet vad du menar med sikta för högt. Har själv upplevt det tex när det handlar om teknik(tvkr där man tror ibland något är totalt skit Pga få kunnigas personer väldigt högt ställda krav.

Du förstod precis vad jag menade. (y)
Och givetvis rekommenderar jag mittmotor i första hand, jag har ju en själv.
Batavus ramar tycker jag är trevliga, särskilt som deras dammodell i storlek L (57 cm) passar mig, som är 188 cm lång, riktigt bra. Det är nästan så att deras herram i storlek XL (61 cm) är lite stor. (Jag får ha sadeln i stort sett i lägsta läget)

Hej alla. Har nu varit inne på en cykelbutik och tittat på och provat lite cyklar.
Testade bla den batavus jag skrev om. Men den är nog inget för min fru eller mig egentligen. För sportig och för hård. Testade en cykel som heter cube town hybrid pro. Och den kändes helt perfekt och väldigt ändamålsenlig. Men den är egentligen lite för dyr, 25.000
Finns det bra alternativ som ni känner till som är ”samma” typ av cykel ?

Hej alla. Har nu varit inne på en cykelbutik och tittat på och provat lite cyklar.
Testade bla den batavus jag skrev om. Men den är nog inget för min fru eller mig egentligen. För sportig och för hård. Testade en cykel som heter cube town hybrid pro. Och den kändes helt perfekt och väldigt ändamålsenlig. Men den är egentligen lite för dyr, 25.000
Finns det bra alternativ som ni känner till som är ”samma” typ av cykel ?

Ja, Batavus Stratos är ju en hybrid med kanske inte så upprätt ställning som en klassisk damcykel. Det finns en annan eljonne från Batavus som nog är lite bättre i så fall och den heter Batavus Harlem. Tyvärr är väl inte den särskilt billig heller.
Det verkar som att damcyklar med upprätt sittställning och komfortabel sadel antingen är lite billigare elcyklar med navmotor eller dyrare med mittmotor. (typ den cube du testade)
Det saknas uppenbarligen en sweet spot i 18k-klassen.

Ja, Batavus Stratos är ju en hybrid med kanske inte så upprätt ställning som en klassisk damcykel. Det finns en annan eljonne från Batavus som nog är lite bättre i så fall och den heter Batavus Harlem. Tyvärr är väl inte den särskilt billig heller.
Det verkar som att damcyklar med upprätt sittställning och komfortabel sadel antingen är lite billigare elcyklar med navmotor eller dyrare med mittmotor. (typ den cube du testade)
Det saknas uppenbarligen en sweet spot i 18k-klassen.

tack! Allt verkar nu stå mellan batavus harlem, cube town hybrid one och cube town hybrid pro. Tack för all hjälp :)

Finemang! Jag tror faktiskt du och din fru kommer att bli nöjda oavsett vad ni väljer! Sadel och sånt går ju alltid att byta om det skulle vara så! ??

Tillbaka
Topp