Första gången däckbyte på pendlarhojen, tips mottages

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Hoj på er!

Nu dags att byta iallafall bakdäcket på min Kona Rove AL som är min pendlarhoj.
Pendlar 13 km enkel per dag, mestadels asfalt men lite grus. Idag sitter det Schwalbe Road Plus på hojen.

Jag är ute efter däck med kvalité men är kostnadsmedveten!
Handlar gärna på webben, typ Wiggle,Bikers,Bike-discount etc...

Låt gärna tipsen rulla!

Fråga 2: Byter man inneslangen samtidigt eller hur gör ni?
:)

En rekommendation som brukar hagla tätt är Vittoria Voyager Hyper. Lättrullat och komfortabelt men slitstarkt. Lär vara ett lyft jämfört med Road Plus vad gäller känsla. Förmodligen lite sämre punkaskydd.

Slang byts när den punkat för många gånger och blir svår att laga.

Rattnalle sa:
En rekommendation som brukar hagla tätt är Vittoria Voyager Hyper. Lättrullat och komfortabelt men slitstarkt.
+1
Även i det här rullmotståndstestet (på onaturligt underlag) klarar de sig bra
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/vittoria-voyager-hyper-2016

Rattnalle sa:
Lär vara ett lyft jämfört med Road Plus vad gäller känsla.
De flesta andra däck är ett lyft jmf med Schwalbe Plus-däck,
det är tom så att Schwalbe själva har avrått från sina egna Plus-däck!

Rattnalle sa:
Slang byts när den punkat för många gånger och blir svår att laga.
+1
En lagad slang är dessutom bättre än en helt ny och oprövad slang.

/Håkan

zinkpasta sa:
till hösten har jag dock tänkt ha något med mer grepp och funderar på Schwalbe CX Comp
På fast underlag (vare sig det är betong, asfalt, grus, sand eller jord) gör inte grovt mönster ngn "nytta",
tvärtom ofta tyvärr (pga mindre gummi i marken)
Gummiblandningen kan däremot göra skillnad

Jag har därför bytt till 32mm Conti GP4Season på en av mina cyklar. De mäter (nästan) 35mm på mina OEM hjul med Kinlin XR-31T-fälgar
EuWutq_wwkP-FpTpj_30Talls3FR_NsUVpxM60K-CFYMwPg0igTcfDleP6ikDvBa-_nLXnzLabGGQMOF1WRg0rq4ktxzO18JmbIdCdZgAIiyu0YoDsQyEdSnuAfDo8SxSa9GtFrHHnc_nuFCvQksB6j_GmLI-3rD5PY5Fs_bKFTibi9AOce2fQ5q_aYlCqwbaplVxaUNDm3gotNdsazngYX62X4qZXajlEDI4XlBzlkUApXAK6OedrDgjMmljLMcwu4Gl3UnjqqC5tqRrt74Et1TaTH0D5ko1mDyJzLzfmpsaVOujuXwuOudIWnMGM309xKLT9IqFxSm2aEVe8FkRArPeLNrOMCCoxpJYVM2XGHuIVxOzCf0ZFDlwqQOs4wUizKrLOJf3RyE8OOdjyRd3R_V8Yx-TS2zn5KIeOW_n4m5JWFipNpGdMcmzufaY9budv7x9OD_uUEqofeowB62tfLNtU3wISoVWTJf5kvxdrfdjzEAa8-h43EBPauhkNavIH_18foKrnGBibng_9kk1f-MP7QX6qfeuZtUDsf1GTy686LHDiIdBL5ueNB-E6-kY5y9GnAlS6OcIs0EDxgKOLPflaTEMoV9RTYghJCqFg=w1521-h855-no

(Men jag har Vittoria-däck på en annan cykel)

/Håkan

Jag har varit mycket nöjd med vittorias randonneur-däck. Bra pris, hyggligt rullmotstånd, slitstarka och fenomenalt punkaskydd. Har kört över en trasig flaska, stannat och dragit ut glasbitarna och sedan cyklat vidare.

HåkanC sa:
zinkpasta sa:
till hösten har jag dock tänkt ha något med mer grepp och funderar på Schwalbe CX Comp
På fast underlag (vare sig det är betong, asfalt, grus, sand eller jord) gör inte grovt mönster ngn "nytta",
tvärtom ofta tyvärr (pga mindre gummi i marken)
Gummiblandningen kan däremot göra skillnad

Jag har därför bytt till 32mm Conti GP4Season på en av mina cyklar. De mäter (nästan) 35mm på mina OEM hjul med Kinlin XR-31T-fälgar

(Men jag har Vittoria-däck på en annan cykel)

/Håkan

Vilka är du mest nöjd med och varför?

Bele sa:
Vilka är du mest nöjd med och varför?
Det är för mycket annat, förutom däcken, som skiljer mellan cyklarna för att kunna göra en ärlig jmf.
Olika däck, olika fälgar, olika hjul, olika cyklar och olika användningsområden.
Men båda däcken är bra, men på olika sätt, tex finns GP4Season inte bredare än 32mm.

/Håkan

Tillbaka
Topp