Första gången: XC

Peccus

Ny medlem
Igår var jag ut för första gången och provade en XC slinga här i skogen med min relativt nya Intersport "Extreme Voltage". Innan var jag övertygad om att jag, prylbög som jag är, bara måste ha hydrauliska bromsar och en ny gaffel istället för min Suntour XCM.

Nu är jag övertygad om att jag behöver kondition och teknik, framförallt teknik.

Växlar fel, växlar som inte hoppar i som de ska, vågar inte ner för as-branta backar, tappar moment i uppförsbackar, växlar mitt i backen. Vingla på brädor i sumpmark när man redan är trött gick sådär, att bara veta hur cykeln beter sig vid olika underlag. Galet mycket backar var det också... Iofs är banan belagd på ett berg, men det kanske de i regel är?

Helt klart psykiskt krävande att kriga på upp för en backe, och sedan när man kommer upp för den och runt böjen ovanför så är det en ny likadan.

Väl på toppen gick det neråt genom stenrös och över rötter och prylar, det var dock askul och ett leende kom snart smygande. :)

Får testa några gånger till och se om tekniken kommer automatiskt, men detta var mitt "first encounter & impressions".

Kul. Försök hitta något sällskap att cykla med då blir det ännu roligare och man lär sig av varandra. Man behöver inga värstingprylar för att ha skoj i skogen så kör vidare ett tag och uppgradera om du fastnar för sporten.

/Johan

Hehe ja det där känner man igen sig i, iaf tekniken =) Men säger en sak:

Kondition(!)

När du fått in den så kommer det bli så mkt roligare. Kommer ihåg förra sommaren/hösten när jag var ute i skogen några gånger bara hur slut jag var pga nerkörd kondition. Var på hälsokontroll under vinterhalvåret och fick 2 i kondition på en 5 gradig skala, 25 bast, 75 kg ej rökare...wtf!¿Så nu har jag tagit tag i det här.

Jag hävdar dock att konditionsträning först och sen blir det både roligare o enklare att träna teknik. Jag cyklade bla till o från jobbet några ggr = 5.5mil tur o retur med min F500 på gatdäck. Nu är det som sagt väldigt mkt roligare med teknisk körning och kan pressa lite utan att halvligga över styret och chippa efter andan efter en spurt =) Kompleterar med gym fast det ger väl inte så fasligt mkt för trampandet, men tror inte det blir till det sämre iaf, bara jag inte blir köttbulle.

MVH

Senast redigerad av en moderator:
Nya som veteraner: Se till att få i er näring & vätska under hela turen.
Jag har ett antal gånger kört slut på förådet och då är de tekniska partierna lagom roliga :)
Allt bara flyter ihop och reaktionstiden blir lång som ett ösregn.

Peccus skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Växlar fel, växlar som inte hoppar i som de ska,
> vågar inte ner för as-branta backar, tappar
> moment i uppförsbackar, växlar mitt i backen.
> Vingla på brädor i sumpmark när man redan är
> trött gick sådär, att bara veta hur cykeln
> beter sig vid olika underlag.

Det är precis det som gör skogscökling kul! Annars kan man ju lika gärna fräsa asfalt.

Cakeman skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är precis det som gör skogscökling kul!
> Annars kan man ju lika gärna fräsa asfalt.

Jajjamen, det var anledning till att jag ville köra just MTB också. Inte för att det ska vara en ren fråga on kondition utan även våghalsighet, känsla, teknik samt bra träning. :) Detta pass lämnade inget att önska i de avseendena utan ställde egentligen bara högre krav på mig som förare.

Ska prova några svängar med lokala cykelklubben så får vi se om man fastnar för det. Att vänta med att uppgradera är nog smart med, svårt att utvärdera förbättringarna om man inte utnyttjar det man redan har... Samtidigt vill jag inte ha så kassa prylar så att det i sig dämpar upplevelsen, men efter igår så ser jag inte det som ett problem. :)

Tillbaka
Topp