Första-hjälpen-kit, vad rekommenderar ni?

Kristoffer R

Aktiv medlem
Vad behöver man?

Tuggar mig genom Rose-katalogen och hittade en sida med lite olika förstahjälpen -kit och insåg att jag har klarat mig lääääänge i skogen utan mer än silvertejp runt pumpen och lite papper i sadelväskan men nån gång lär man väl behöva lappa ihop sig eller någon annan lite mer korrekt.

Nu med barnen på släp vore det ju också skönt med nåt vettigt om olyckan skulle vara framme.

Sökte genom trådarna och det verkar inte ha varit uppe det senaste året även om någon refererar till att ha med det i sin packning. Köpa färdigt (tittade på denna)

1406849_1.jpg

Eller pussla ihop lite lösa grejer från Apoteket?

Jag är lite osäker på om jag borde addera en ny väska till cyklen/ryggfickan även om det kanskve vore smidigt då jag byter mellan cyklar eller om det vore bättre med lite blandat småplock som kunde fyllas på i sadelväskan.

Senast ändrad:
Lite olika beroende på tur. Ibland har jag med mig ett styck försvarets tryckförband, ibland lite papper och en rulle kirurgtejp (bästa tejpen efter silvertejp och eltejp), men oftast inget alls. Men det är nog inte dumt att ha ett litet färdigt kit som lätt kan flyttas mellan ryggfickan/sadelväskan/annan plats.

Jag köpte ett färdigt kit som jag kompletterat vartefter det tagit slut. Var en jäkla tur att jag hade med det då en kamrat mosade näsan mot en spång i Hellas och tömde sig på ganska mycket blod.

Jag har plåster, blodstillande vadd, sårtejp, steri strips(tror jag), kompresser, sax, pincett och lite annat smått och gott.

Finns ju två kategorier första hjälpen, dels omplåstring och sårtvätt och dels akut i-väntan-på-ambulans.

I det första fallet tror jag ett kit som Luthman beskriver ovan funkar klockrent om man har plats att ha med sig det.

I det senare fallet handlar det inte så mycket om vad man har som att man vet precis hur man ska använda det. En sönderriven tröja kan funka i brist på annat.

Jag har alltid ett försvarets första förband i väskan. Vattentätt och stryktåligt. Jag har haft tillräcklig drillning med det för att kunna öppna och använda det även om jag är trött och stressad. Vid mindre akuta grejer funkar det även fint för att skydda sår tills man kommer hem och kan tvätta och plåstra om ordentligt. Lindan som följer med är även lång nog att linda stukningar och liknande.
Tar väldigt lite plats och funkar till det mesta med andra ord.

Sårtvätt, liten kompress med förband, tejp och en nödfilt i folie har jag alltid i kamelrumpan.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns ju två kategorier första hjälpen, dels
> omplåstring och sårtvätt och dels akut
> i-väntan-på-ambulans.
>
> I det första fallet tror jag ett kit som Luthman
> beskriver ovan funkar klockrent om man har plats
> att ha med sig det.
>
> I det senare fallet handlar det inte så mycket
> om vad man har som att man vet precis hur man ska
> använda det. En sönderriven tröja kan funka i
> brist på annat.

+1

Jag tillhör dom som släpar på den senare kategorin. Kanske för att jag har i stort samma som jag har med på vintern och insikten där om att jag kanske måste ta mig/en skadad en bit och/eller vänta länge på hjälp.
Sår-behandling, dvs kompresser, sårtvätt, steristrips...Tejp för div skador och skavsår är också med.
Sen släpar jag även på en samsplint, funkar kanon att spjälka handleder/underarmar med och kanske även en ankel. Aldrig använt den i MTB-sammanhang... För att den ska funka krävs två ordentliga elastiska bindor så det är också med, då kan man ta hand om stukningar..
Sen kompletterar jag med lite smärtstillande...

Edit: Frågan var ju vad som rekomenderas...
Sårbehandling, binda att linda stukning etc med, sporttejp...

Senast ändrad:
Westman skrev:
> Jag har ett färdigt kit i ryggan med kompresser,
> plåster, sax, lite sårtvätt och sånt.

+1

Det beror helt på, med vatten och en rulle kirurgtape (20mm breda) kommer man väldigt långt. Några voltaren kan ockå vara bra om man inte vill avbryta en tur för en stukning eller så.

Som sagts är det mer kunskap som behövs om det är allvarligare, då gäller det att kunna hjärtmassage, ABC och att ha huvudet kallt i väntan på eller i anskaffandet av hjälp.

Nu när jag är pappa kommer såklart det ligga en färdig liten första hjälpen i cykelkärran. Det handlar om psykologi lika mycket som första hjälpen. En vuxen behöver inte ett plåster på getingsticket eller skrapsåret för att inte avbryta strandturen...

Miss Lycka skrev:
> Det verkar farligt att cykla i skogen.

Det är med första hjälpen som med hjälm ungefär... Fast man slipper ha den utanpå huvudet :)

Atlas skrev:
En vuxen behöver inte ett plåster på
> getingsticket eller skrapsåret för att inte
> avbryta strandturen...

Var inte så säker på det!

Humm tack för många bra tips. Minimum är iaf att fixa ett lättare kit så då blir det väska. Nödfilten var ett mycket bra tips.

Jag har inte kompetens att spjäla etc. så det känns lite som överkurs. Men samsplinten tilltalade prylgalningen i mig. :)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70197866/

patrull-forstahjalpen__0119228_PE275453_S4.JPG

patrull-forstahjalpen__0119230_PE275454_S4.JPG

Innehåller: 1 brännskadeförband, 1 tryckförband, 3 sterila sårförband, 2 elastiska bindor, 1 engångsskyddshandskar, 1 självhäftande tejp, 1 andningsduk, 13 plåster, 1 sax, 5 sårtvättare, 3 sårtejp, 4 häftplåster.

119kr för Family-medlem det kan du bli när du är på family-avdelningen om du inte är det redan.

(själv köper jag givetvis ett danskt förstahjälpenkit här på apoteket. Då får man med sprutor och kanyler :)

Senast ändrad:
Tack Atlas, det blev en detour förbi Family-hyllan på IKEA häromdan! Med två barn och ansträngd ekonomi är man såklart Family-medlem redan... :D

happymtb.fr skrev:
> Tegaderm plåstrar ser ut att kunna användas vid
> sår på knäet och armbåge eftersom den är
> flexibelt.
> Är det nån som har provat?
> /E

Japp. Fungerar riktigt bra på att hålla rent och snyggt vid leder.
Skulle inte rekomendera det som första förband då kompresser och annat inte får vara för stora och huden måste vara helt ren för att det ska hålla ordentligt. Däremot är det finfint till hoplappningen när man väl kommit hem.

Tillbaka
Topp