Första hoj för pendling, tips?

Boomer

Medlem
Hej! Står inför köpet av en elcykel för pendling i/runt Stockholm med krav på barnstol, typ 1 mil enkel väg. Vi testade ett par modeller i butik och den som kändes "bäst" var följande hoj:

Förstått att det här är ett eget märke hos cykelkraft/cykloteket men det är rätt skralt med recensioner på nätet. Just motorn verkar vara rätt vanlig men har inte landat i om en dämpad framgaffel är värt det (är det?)..

Någon på forumet som har några åsikter och kan komma med synpunkter?

Du måste serva din framgaffel vilket kostar pengar. Jag skulle aldrig betala för en dämpad gaffel om jag skulle cykla på väg.

Sen är det ju en elcykel så allt som vanligtvis är viktigt för cykling är ju av mindre vikt. Du kommer inte att lida av terrängdäck eller monstertung cykel.

Så kändes den bra och du gillar den så är det ju bara att köpa.

Ser ut att vara en trevlig cykel med bra komponenter. Tror det kan vara ett bra köp om man vill ha en ”hybrid” som även går bra på grusväg och finare stigar.

Framdämpare är tveklöst en fördel så snart du lämnar asfalten men är trevligt även på trottoarkanter och andra ojämnheter i stan …

Hur mycket en framdämpare behöver servas beror helt och hållet på hur cykeln används. Körs den hårt i skitig (typ lera och andra blöta och lösa underlag) terräng behöver den servas frekvent. Körs den uteslutande i stan och på torra fasta underlag i måttlig fart, betydligt mindre. Hör med butiken hur de ser på servicebehovet.

Personligen skulle jag tveklöst gå på framdämpare på denna typ av cykel. 👍

/MM

Den cykeln har en fjäder-framgaffel (coil) så den behöver inte servas enligt intervall - den kan du serva när den slutar fungera. Har haft ett flertal coil-gafflar som aldrig servats och en av dem funkar fortfarande efter 15 år. Så behovet av service på den gaffeln är minimalt.

Tillbaka
Topp