Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Juste det glömde jag.Skivbroms eller fälg?
Första frågan du måste ställa dig är vad din budget är.
Sen vad är användningsområdet, snabba hjul på platten, lätta hjul att klättra med, eller bara allround?
Hur breda däck vill du köra?
Är tubeless viktigt?
Är fälgen hookless eller ej? Vilket kan påverka däckvalet.
Men generellt hade jag letat efter nåt med 21-23 mm innerbredd, lagom högt typ 45-55 fälghöjd, kolla gärna att naven är av vettig kvalitet och förbered dig på att ha en budget på runt 9-12000 kr om du ska köpa nytt.
Finns några på K&S https://happyride.se/annonser/list....&creator=&type=1&year=0&price_from=&price_to=Juste det glömde jag.
Skivbroms
Snabba på platten alt allround
kör 25mm nu men tanken på 28 har slagit mig
tubeless är inte viktigt
hookless är inte viktigt
budget upp till 15000kr
Skall du tävla så bör de vara UCI-godkända, men det kanske de flesta är nuförtiden?Hej!
Letar efter mitt första par kolfiberhjul, vad ska man tänka på?
Tänkt till tävling, vättern och träning.
Vid snabbträningarna med klubben/tävlingskompisarna brukar det kännas bra att ha snabba hjul,Ska man använda de under träning?
Någon följer tråden.Kika på FFWD Ryot 55 med DT240-hubb, brukar poppa upp ett erbjudande på hemsidan om 10% rabatt, då är de nästan i din budget.
23 innerbredd, 30 extern bredd, och mässingnipples.
Frågar för att jag är intresserad och själv slåss med frågan emellanåt - ska du köra gravel med 40-50-fälg eller tänker du landsväg?Senaste moderna snitt är ju lite bredare (24-25mm innerbredd) och 45-60mm profil. Verkar som Roval med flera snart kommer presentera något uppdaterat och att de nuvarande utbudet med "smalare" fälgar blir lite omoderna.
Är lite i valet och kvalet själv om man ska komplettera med ett par och har tittat på ett par från fjärran östern.
Jag har tittat framförallt på wheelsfar.com (samma som Farsports.com) som verkar leverera bra kvalitet med valfria nav. Siktat in mig på deras gravelfälg med DT240 nav med 40-50mm fälg, blir hyggligt lätta även med innerbredd upp till 28mm.
Juste det glömde jag.
Skivbroms
Snabba på platten alt allround
kör 25mm nu men tanken på 28 har slagit mig
tubeless är inte viktigt
hookless är inte viktigt
budget upp till 15000kr
Jag försöker väl hitta ett par lätta gravelfälgar som kan funka med ett par 32mm racerdäck samt 40mm graveldäck. Så skulle jag kunna ha dessa på graveln men även på racern vid behov.Frågar för att jag är intresserad och själv slåss med frågan emellanåt - ska du köra gravel med 40-50-fälg eller tänker du landsväg?
Jag har råkat köpa nya nav och det är ju onekligen tuffare med höga än låga fälgar, men jag har tidigare valt bort det eftersom jag tror att viktstraffet inte lönar sig i aero varken på grusväg eller ens asfalt med racern för min del (snittar sällan över 35 km/h på en runda). Kör 23 mm höga fälgar på gravel (superlågt!) och endast 28 mm höga på landsväg (och superlågt!), men är nöjd i allt väsentligt ändå. Letar kanske lite anledningar att faktiskt bygga nya hjul med högre fälg..![]()
Har också slått till på ett par från Wheelsfar, beställde för två veckor sedan, hoppas hinna få dem innan Vättern.Velat väldigt mycket på det här och varvat internet ett par gånger, men nu är ett par fälgar beställda.
Farsports/WheelsFar verkar ha ett stort utbud av fälgar som de inte visar på sin sida av någon anledning. Men efter ett par mail och tips på Weightweenies så beställde jag:
Option 4
Model: 50/34GH-L26-HL-700C (50mm depth 34mm external 26mm internal)
Rim finish: UD Matte
Hub spec :DT180EXP straight pull 24H/24H 12*100/12*142 Central lock 36T
Freehub: Shimano 11s
Sapim Spokes:Cx-ray spokes,black
Sapim Sils Nipples: Black Alloy
Weight :1370g/set/+/-30g
Smidig betalning med Paypal och bra bemötande av supporten, hoppas nu leverans och produkten håller samma klass.
2 x 4 mm tjocka fälgväggar alltså. Låter väldigt tjockt. Brukar inte skillnaden mellan inner- och ytterbredd ligga på runt 5 mm?(50mm depth 34mm external 26mm internal)
Kan rekommendera. Nöjd med mina 50mm höga hjul, men hade valt DT350 för att spara några kronor. Knappt någon skillnad i vikt mot 240 nu och ratchet i båda.Senaste moderna snitt är ju lite bredare (24-25mm innerbredd) och 45-60mm profil. Verkar som Roval med flera snart kommer presentera något uppdaterat och att de nuvarande utbudet med "smalare" fälgar blir lite omoderna.
Är lite i valet och kvalet själv om man ska komplettera med ett par och har tittat på ett par från fjärran östern.
Jag har tittat framförallt på wheelsfar.com (samma som Farsports.com) som verkar leverera bra kvalitet med valfria nav. Siktat in mig på deras gravelfälg med DT240 nav med 40-50mm fälg, blir hyggligt lätta även med innerbredd upp till 28mm.
peak-torque.com
Wheelsfar mäter den externa bredden vid ”hooken”, iaf för deras Hyper-hjul. De är 30mm breda men mäter 31.7mm vid den bredaste punkten.Det varierar. Extern bredd kan ibland syfta på bredaste punkten på fälgen och inte yttre bredd vid hooken. På modernare fälgar så är bredaste punkten på fälgen ungefär mitt på fälgen. 8mm skillnad kan vara en outlier (beroende på hur man mäter) men 6-7mm är inte ovanligt längre.
Beställde med 180-nav och det är draget 13.645kr på kortet. Paypal betalningen 1394$US.Har också slått till på ett par från Wheelsfar, beställde för två veckor sedan, hoppas hinna få dem innan Vättern.
Vad fick du betala?
Beställt ett par Hyper 50mm (30/24) hooked med DT350 54t och mässingsnipples för 9,100 kr med tull och frakt.
Mina ska väga 1435g/set/+/-30.
Vad har du tänkt köra för däckbredd? Den modell som du har beställt verkar inte finnas på hemsidan, men sett de omnämnas på Weightweenies-forumet. Spännande med såpass breda fälgar.
Riktigt bra pris med 180-nav!Beställde med 180-nav och det är draget 13.645kr på kortet. Paypal betalningen 1394$US.
Kommer köra GP5000 iaf, men är i valet och kvalet på 30 eller 32. 32 blir nog ett bättre bekvämare hjul men av det jag läst kommer 30mm passa bättre och ev se lite sleakare ut!
Är man riktigt trendkänslig kör jag 32 fram och 30 bak. Men jag har några veckor på mig att fundera på det där innan fälgarna kommer.Riktigt bra pris med 180-nav!
Uppdatera gärna tråden när du monterat däcken! Hittat väldigt lite info om såpass breda hjul, och vilka mått som GP5000 30/32-däck får på den fälgbredden.
Kanske blir ett par sådana hjul vid nästa uppgradering (om de får plats i ramen dvs)![]()
Är man riktigt trendkänslig kör jag 32 fram och 30 bak. Men jag har några veckor på mig att fundera på det där innan fälgarna kommer.
Man skiter i aero och kör så brett som får plats.Inte tvärtom? Man brukar väl köra smalare fram än bak pga. aero eller är det nya rön nu?
Ah, hooken som snor 1,2 mm.
Yes jag har inte djupdykt, men typ breda fram ska visst vara aero och sen bak verkar rätt valfritt.Inte tvärtom? Man brukar väl köra smalare fram än bak pga. aero eller är det nya rön nu?