Första långloppet

skummet

Ny medlem
Första långloppet
Har alltid åkt kortare MTB-banor ganska nära till hem eller bil men har varit sugen på att anmäla mig till något långlopp och har nu gjort det. Har några frågor som nån kanske kan hjälpa mig med:
Funkar det med flaska på ramen som jag alltid haft?
Vilken pump är bäst? Finns det hjälp att få därute om nåt skulle krångla?

Första långloppet
Förutsatt att du har haft flaska på cykeln tidigare och brötet på långloppet motsvarar det bröt du brukar cykla hemmavid.

Jag har C02 och två behållare samt en helt vanlig minipump.

Om det går att få hjälp beror nog på banläggningen och när det strular samt vilket lopp såklart. Men i värsta fall får du knata lite tills du hittar en funktionär.

Första långloppet
Ang minipumpar så föredrar i alla fall jag inte super mini pumpar. Utan den får gärna vara normal till lite större. Tycker det är så jävla jobbigt med en pump som är riktigt liten.

Första långloppet
Hur korta brukar turerna vara?

Du bör ju ha lite vana att trampa 4-5mil i alla fall. Helst 6-7mil.

Vila veckan före så du är utvilad och återhämtad inför dagen D.

Hjälp kan du inte räkna med om det är 6km till nästa kontroll.

Medtag slang däckverktyg i plast som du redan har antar jag och en pump som inte är för liten så du får ont i armen att pumpa däcket. Köp så stor som du kan få med. Min är runt 25cm o är nerstoppad i fickan på camelbaken. Prova en gång hemma så vet du.
Kedjelås och kedjeverktyg kan vara bra att ha.

Första långloppet
Hade ungefär samma förutsättningar.. Cyklar några ggr i veckan, 1-2 mil per gång. Nu cyklade jag 40 km slingan på mörksuggejakten och efter ca 30 km kom kramperna. Som värst hade jag kramp på 4 ställen samtidigt. Framsida lår och vaderna på bägge benen. Konditionsmässigt tror jag att jag hade klarat betydligt längre men musklerna sa ifrån. Tror det mest betodde på att jag inte belastat musklerna så långa stunder tidigare. Dessutom var det riktigt varmt så jag svettades nog en del också... Sikta på att sköta dig själv så ta med dig vad som behövs. Hittar du en hjälpbenägen funktionär så är det bonus. Jag hade vattenflaska på ramen men har efter suggan gått över till vattenpåse i ryggan. Så mycket bättre! Behåll flaskan på ramen men häll sportdryck i den...

Första långloppet
Brukar åka MTB-bana ca 1-2 mil. Var uppe på 3,5 mil för en vecka sedan, då med lite mer långloppskaraktär.
Måste nog trampa 6-7 mil på lite grusvägar.
Ryggsäck har jag aldrig använt. Kom gärna med råd då jag måste köpa en.

Första långloppet
Köpte en Evoc FR Enduro för nån månad sen och jag ångrar mig inte. Hade den på mörksuggan och den satt inte i vägen... Hade den löst spänd i midjan dock

Första långloppet
Du behöver inte ryggsäck eller annan väska för långlopp. Vätska i en eller två cykelflaskor på ramen, fylls på vid behov i depåer. Slang, minipump (eller CO2-pump), kedjelås och miniverktyg i bakfickorna. Fyll upp med en (i förväg) delad bar och några gel/liquids.

Klart!

Första långloppet
skummet skrev:
-------------------------------------------------------
> Brukar åka MTB-bana ca 1-2 mil. Var uppe på 3,5
> mil för en vecka sedan, då med lite mer
> långloppskaraktär.
> Måste nog trampa 6-7 mil på lite grusvägar.
> Ryggsäck har jag aldrig använt. Kom gärna med
> råd då jag måste köpa en.

Camelbak Rogue tycker jag är en perfekt långloppsrygga, rymmer vatten och verktyg men inte så mycket mer. Har en större också till turer som kräver ombyte och liknande, men de flesta turer så tycker jag Roguen känns bäst då den är så liten och smidig att den knappt känns på ryggen.

http://shop.camelbak.com/rogue/d/50302_c_1100_cl_4887

Första långloppet
Mest som förvaring för verktyg, slang och vatten. Jag tycker det är skönt att inte behöva stanna på lopp + att slippa risken att tappa flaskor. Man ser många tappade flaskor på loppen, men inga tappade ryggsäckar. Tycker också verktygsförvaringen är smidigare än sadelväska eller ryggficka. Men det är väl en smaksak, som så mycket annat.

Första långloppet
Rogue funkar kalas tycker jag. Man behöver inte stanna med vatten och gel med sig. Sen kanske det är coolare att tejpa fast slang m.m. på ramen men det är rätt smidigt med liten rygga. Inget ryggskydd. Inga skydd på långlopp utom hjälm.

Första långloppet
Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Du behöver inte ryggsäck eller annan väska för
> långlopp. Vätska i en eller två cykelflaskor
> på ramen, fylls på vid behov i depåer. Slang,
> minipump (eller CO2-pump), kedjelås och
> miniverktyg i bakfickorna. Fyll upp med en (i
> förväg) delad bar och några gel/liquids.
>
> Klart!

Använd Specialized Ribcage, så tappar du aldrig flaskor. Har du två flaskor om du kör HT så lär du inte behöva stanna och fylla på, och ofta klarar du dig med en stor flaska också. Hemligheten är att ta en (eller om du är riktigt törstig, två) muggar dryck i farten vid depåerna. Jag kör en flaska sportdryck på cykeln och greppar vatten i farten. Resten av prylarna stoppar du i fickorna.

Tillbaka
Topp