Första MTB-loppet, vad tänka på?

Vann en startplats till Ålborg MTB Marathon i Danmark som går resan nästa lördag. Aldrig kört ett lopp innan, och är inte direkt förberedd. Inte heller i toppform just nu, men har en bra grundkondition. Distansen är 55 km.

Men vad ska man tänka på? Verktyg att ta med? Cykla med ryggsäck, gör folk det på tävlingar? Energibars? Vilket tempo ska man gå ut i?

Värt att notera är att det inte är bästa tiden jag jagar, utan snarare en trevlig upplevelse :)

Tacksam för svar!

Roligt att du vunnit en startplats.

Mina tankar inför ett lopp:
Har du inte kört 55km innan så prova en runda på ca 40km iaf, så vet du hur det känns med distansen. Det hinner du nu i helgen.
Verktyg är väl det vanliga, slang (om du använder det), pump, multiverktyg, kedjebrytare, quicklink, bakväxelöra (i prioritetsordning).
Ryggsäck eller inte är en smaksak, man får med allt man behöver i ryggfickor och flaskställ (slang mm. kan tejpas fast på ramen).
Kolla vilken sportdryck och "mat" du får i depåerna om du har känslig mage, alternativt kan du ha med dig all dricka och "mat" själv.
Gå inte ut för hårt=lockas inte med i en för snabb klunga. Hellre pigg på slutet så att man kan hålla fart då.

Bonustips:
Ge cykeln rikligt med kärlek dan innan, tvätt, genomgång så att allt funkar och inget knakar mm. det ökar dessutom cykelsuget att putsa på den ;-)
Lägg upp kläder och övrig utrustning så att du ser att allt kommer med på den stora dagen.
Ta med mat att äta före och efter loppet, så slipper du leta efter det efter målgång.
Buntband/eltejp/gaffatejp med i ryggficka/ryggsäck för quickfix längs vägen.

Viktigast av allt: Njut och ha roligt.

Lycka till!

Instämmer med Jons punkter, se till att ha roligt. Det är det viktigaste!

En sak du inte ska göra är att ändra en massa på cykeln kvällen innan. Ny drivlina, sadel eller nya däck är exempel på sånt som du måste provcykla innan start. Har själv bytt däck kvällen innan CV och halvvägs in i loppet fått konstatera att jag inte lyckats få dem täta.

Slang skall du ha med oavsett om du kör slanglöst eller inte. Det är inte säkert att vätskan tätar och att då stå och göra slut på CO2 är bara idiotiskt.

Ta inte på dig för mycket - vanligt fel. Ha påse vid målgång med typ tröja så du inte blir kall efter. Äta behöver du inte på så kort lopp tycker jag. Sportdryck i Camelbak + vatten i flaska på ram. Kanske någon gel med koffein. Se över cykeln. Jag har flera gånger häpnat över skicket på de cyklar vissa använder sig av på liknande övningar. Priset togs nog vid cykelvasan ett år när en cyklist fick punktering på sin cykel då den stod på flaket och skulle köras upp till Sälen... fick hjälpa honom att byta vid macken/cykelbutiken i Sälen. Behöver jag tillägga att det inte var lockpriser på däcken i den butiken.... hans däck var fö helt slut...

"bra grundkondition", en klassiker.... :-)

trailmig sa:
Jimel sa:
trailmig sa:
Äta bör man absolut vid 55km också beroende på hur snabbt loppet är. Minst 1-2 gel i timmen.

Beror väl lite på ambitionen kan jag tycka, brukar ha en eller två gels med mig på lopp och äta något i depåerna.

Ambitionen är väl alltid att vinna? Varför kör man annars lopp?

Man kan friskriva sig från att vinna. Det har TS gjort och slipper därför vinna denna gång. Övriga som inte friskrivit sig måste såklart vinna allihop.

Nja, lite skeptisk till att trycka så mycket koncentrerat socker/koffein utöver en redan sportdrycksfull mage.. det finns en gräns för hur mycket som kan tas upp. Min mage gillar det iallafall inte. Men, det är säkert individuellt. Var o en är salig på sitt. 2gel i timmen, Enervit blir iallafall glada... :-)

trailmig sa:
Äta bör man absolut vid 55km också beroende på hur snabbt loppet är. Minst 1-2 gel i timmen.

trailmig sa:
Jimel sa:
trailmig sa:

Beror väl lite på ambitionen kan jag tycka, brukar ha en eller två gels med mig på lopp och äta något i depåerna.

Ambitionen är väl alltid att vinna? Varför kör man annars lopp?

Tyckte det stod ha roligt högre upp, jag har aldrig ambitionen att vinna.

Oj, vad många svar som trillat in här! :)
Nej, har som sagt ingen ambition att vinna, är anmäld i sista startgruppen ;)
Gör det som en kul grej istället då jag aldrig cyklat loppet om jag inte hade vunnit startplatsen.

Kanske ska ge er lite kontext till situationen: Är 16 år och har cyklat sen förra säsongen då SM gick här i Värnamo. Cyklar mest för skojs skull då jag egentligen är löpare/orienterare. Cykeln är ju inte heller något att skryta med, köpte ny förra säsongen (Crescent Kile 29") för att komma undan så billigt som möjligt. Men har klarat rejäla dropp på SM-banan så kan inte klaga på den :)

/Gustav

En sak, om det är en "tight" bana, inte mycket öppna grusvägar, som kommer det gå fort som själva fan i början, det är svårt att köra om senare. Du väljer själv hur du gör där. Men, bilder på google visar inte tätskog direkt, så det går nog att köra om, dras inte med i galen tempot i början då, hitta ditt eget, så du kommer in i det utan att ha surat ner musklerna. Hitta rytmen och känslan innan du gasar.

Tillbaka
Topp