Första mtb (merida)

razz

Ny medlem
Första mtb (merida)
Hej

Har börjat titta på mtb blir min första mtb. Har tittat på en Merida Matts 60 D då denna ligger i rätt prisklass för mig.

Specs finns på: http://www.merida.se/matts-60-d.151181.no.html

Det jag har reagerat på är gaffeln, när jag googlade lite så fick den inte så bra betyg. Men vad anser ni om denna cykel och gaffeln. Funkar detta som första cykel?

Tacksam för seriösa svar.

Första mtb (merida)
Vad det än är så får du mer bang for the buck om du köper en Radon från bike-discount.de , finsmakarna vill däremot att du köper en canyon. Happy-råd nr 1 :D

Första mtb (merida)
Den funkar bra som första cykel. Gilan är ju en riktig dämpargaffel i motsatts till den elastomergaffel jag fick med när jag köpte min Merida 500d 2007. Även om du kanske vill byta den om du fastnar för skogscykling lika hårt som jag gjorde när jag började. I övrigt är cykeln en ok xc hoj. Ha roligt i skogen och oroa dig inte för cykeln !

Första mtb (merida)
Till att börja med, rularn ditt svar är ej seriöst. Titta på Svajes svar.

Tack för svaret Svaje blir nog denna cykel då har jag verkstad nära också och det känns tryggt.

Första mtb (merida)
Semi-offtopic inlägg från mig här, men vad är det som gör rularns inlägg oseriöst? Jag tycker det var ett korrekt konstaterande och det kan nog också klassas som ett ganska bra råd eller iaf vägledning om vad man mer kan kolla på...?

Första mtb (merida)
Vilket jävla skitsnack razz.

rularn har helt rätt. Merida suger.. köp tyskt för helvete..

Jag har aldrig förstått 'bra att ha verkstaden nära mentaliteten' vad kan dom hjälpa dig med som du inte får råd av oss och du klarar själv.

Första mtb (merida)
Asså rularn har ju rätt. Du får mer (mest) för pengarna om du köper en radon. Vad är det för skitsnack med det?

Sedan kan man ju diskutera om man ska köpa från tyskland första gången. Men jag ser inget problem med det bara man hittar rätt storlek.

Första mtb (merida)
Hahaah, vilken skön tråd och användare.
Razz har två poster, först en ny tråd sedan säger han åt rularn som har helt rätt.

Läs lite mer, kom underfund med hur happy funkar och sedan kan du smäda folk bäst du vill. Men inte redan i andra posten! Var är ödmjukheten? :)

Köp du din Merida om du vill ha nära till verkstaden. Annars; tyskt.

Första mtb (merida)
Då vill jag be om ursäkt till rularn och till alla andra som blev irriterade på mitt svar. Förstog inte vad han menade när jag läste det men gör det nu.

Har kollat på länken som mir skickade och det ser bra ut. Dock har jag lite problem med ramstorlek. Har varit i cykel affär och där var det först tal om 18" ram sedan gick han upp till 20" jag är ca 175 lång.

Första mtb (merida)
razz skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kollat på länken som mir skickade och det
> ser bra ut. Dock har jag lite problem med
> ramstorlek. Har varit i cykel affär och där var
> det först tal om 18" ram sedan gick han upp till
> 20" jag är ca 175 lång.

20" låter definitivt onödigt stort om du och cykeln har normala proportioner. Tyvärr kan man, i min erfarenhet, inte alltid lita på att personal i cykelbutik vet vad de pratar om (men många gör det förstås).

Jag är 187 lång och kör på en 17,5-tummare och en 20-tummare. Den större är nästan onödigt stor tycker jag. Till viss del är det ju en smaksak förstås.

/Johan

Första mtb (merida)
Enligt deras sida ska jag ha 18" ram. Någon som har beställt från www.bike-discount.de och vet ungefär hur lång tid det tar att få cykeln levererad?

Första mtb (merida)
razz skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt deras sida ska jag ha 18" ram. Någon som
> har beställt från www.bike-discount.de och vet
> ungefär hur lång tid det tar att få cykeln
> levererad?

Räkna 2 veckor så är snabbare leverans en bonus:)

Första mtb (merida)
Det här är happymtb, om du ber om köpråd måste du köpa en tysk cykel.
Adolf_Hitler_in_Yugoslavia_crop2.JPG ht=379

Bra jobbat happy, med tanke på razz andra inlägg trodde jag att det skulle krävas typ tre sidors övertalning.

Första mtb (merida)
Min första och andra MTB är Merida man den andra var ljus år bättre än den första trots det är den, från 2007, men komponenterna är från i år :
trivs jätte bra med den men kanske att den skulle vart en 18" än en 20" men det är bagateller :)

Tillbaka
Topp