Första MTB Specialized Rockhopper Elite

JK777

Medlem
Tjena! Det finns säkert en miljard sådana här frågor redan på forumet men jag väljer att starta en till ialf.
Ska börja köra mtb nu under -2021 och har kikat på en Spec. Rockhopper elite för att kanske komma upp ifrån de lägsta modellerna. Jag har tänkt att köra skog och kust för främst motion.
Jag är runt 174 cm lång och väger runt 70 strecket, har tänkt mig att köra på en ram i storl L med 27,5” hjul om det nu är möjligt...

Vad tror de erfarna på forumet?

//JK

Med din längd hade jag nog satsat på en storlek M, mindre storlekar är lite smidigare och roligare i allmänhet. Är den lite för liten går det att sätta på en styrstam som är några cm längre så är det fixat, men att gå andra hållet är svårare.

Cykeln du länkar är helt ok men finns mycket begagnat och på förlängd mellandagsrea just nu. Kan säkert hitta en liknande hoj för 8000kr utan större problem. Eller bättre komponenter för samma pris.

Den finns väl bara med 29" hjul? Det är ju inget problem, jag tycker att det är en trevligare hjulstorlek än 27.5".

Cykeln kommer att duga utmärkt till att motionscykla på vägar och stigar med. Det finns ett antal grejer som en inbiten mtb-cyklist reagerar på och skulle undvika, men inget gör cykeln ocyklingsbar. För mig uppfyller den två av de viktigaste "kraven" på en billigare mtb - luftgaffel och singelklinga.

Och prova en 29”. 27,5 finns ju snart bara på barncyklar och freeridecyklar m. På en XC cykel kan jag inte se någon fördel med 27,5 om man är 174cm lång.

Stort tack för alla svar forumet lever verkligen upp till sin slogan :)
Ska iväg i detta nu och titta på en SP RH Elite för att uppleva den live. Återkommer efter besöket.

Viktigaste är hur du tänker att använda den. Det är en XC cykel. Till de flesta stig kring Stockholm passar en trail cykel, som är längre, har flackare gaffelvinkel och lite mer slag, bättre.

EDIT: Om man vill ha Specialized är det Fuse till stig och Rockhopper till XC/grus, både helt ok.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp