Första mtb?

911012

Medlem
Första mtb?
Hej, är sugen på att börja åka mtb, skulle vilja ha lite tips på en bra första mtb.
Har tänkt köra mkt stigar i skogen och grusväg, men det blir en del asfalt till och från åxå.
Har bara tänkt köra för att det är roligt och som motion.

Prisklass mellan 6-10 tusen är vad jag hade tänkt mig. Helst ny cykel om de är möjligt för dom pengarna. har kollat lite på nätet och fastnat lite för Scott scale 970, 2013,(http://www.cykelcentrum.se/scott-scale-970-2013-p-4407-c-114.aspx) kan det vara något för mig som nybörjare ? kan tillägga att jag är 21 år, 189 lång.
Tacksam för tips ! :)

Första mtb?
Du beställa på nätet och chansa på att få en hoj som passar, eller så går du in till en handlare och får hjälp att prova ut rätt cykel. Man får mycket mer för pengarna på nätet, men passar den inte så hjälper det inte. Ditt val.

Om du bestämmer dig för att beställa på nätet, så kan en Radon ZR Race 29er 6.0 vara ett alternativ för ditt användningsområde.

Lycka till!

Första mtb?
Okej Tack för dom svaren ! :), någon som har någon erfarenhet av scott cyklar? bra eller dålig?
Vad är det viktigaste att titta på när man bestämmer sig, är en cykel för typ 15k mkt bättre än den för 8k och varför? har ingen erfarenhet... tacksam för alla tips :)

Första mtb?
Kör själv en uppgraderad scott scale 950 i år och är jättenöjd. Scale ramarna är riktigt trevliga att cykla på.

Det som skiljer scale cyklarna i aluminium åt är känslan, precisionen och vikten på övriga komponenter, t. ex växlar, bromsar. Från scale 950 och uppåt har de också en betydligt trevligare framgaffel. Men ramen är densamma.

Första mtb?
Hej och välkommen!

Scottcykeln med XCR gaffel är vettigt prissatt och specad men den står sig absolut slätt mot Canyon eller Radonen för samma pengar. Så är det med det mesta, men ibland vill man ha något annat.

XCR har returdämpning tror jag, det behövs. XCM modellerna har inte det iaf och att köra skog med dem är inte speciellt kul. Jag tror den är jämförbar med RockShox XC28 (f.d. Dart). Den fungerar mao helt OK men det är lägstanivå.

Mät dig själv, kolla Canyons hemsida, läs igenom Canyon-tråden (de har en tråd med kundsupport här på forumet) och köp den billigaste Yellowstone 29er modellen. Alternativt Radon ZR 5.0 på bike-discount.de som har marginellt bättre spec än Canyons men det är inget du kommer störa dig på.
Med 189 cm kan du troligen välja näst största - L på Canyon eller 20" på Radon. Dubbelkolla storleken med oss på forumet innan, det finns flera ägare av båda modellerna och de kan säkert hjälpa dig.

En del handlare hjälper dig att hitta rätt storlek, en del vill bli av med en lagercykel. När jag var nybörjare försökte en handlare här i Gbg sälja på mig en Kona i stl 19". Jag är 197 cm lång... Lite av en chansning det också.

Första mtb?
Precis som nänts är det känslan som skiljer om du går från en instegshoj till värsting.
Det som är viktigt är att man får en bra ram och dämpare till att börja med. Det är de delar som kostar mest pengar att byta.
Det som du först bör fundera på är om du vill ha en heldämpard cykel (dämpare fram och bak) eller cykel med dämpare enbart fram (hardtail)
Heldämpad är bekvämare i skogen fram för allt i nedförslutningar medan en hardtail är oftast lite rappare och lättare uppför.
När du gjort det valet kan du fundera på om du vill ha 26" eller 29". De flesta väljer idag en 29" för de rullar lättare över hinder och ger lite bättre fäste vid uppförsbackar. Men en 26" är billigare i dagsläget både komponenter och komplett cykel. Det gör att om man har en begränsad ekonomi för sin första cykel så kan en 26" vara ett bättre köp.
Olika ramar har olika ergonomi. Som nybörjare är det svårt att veta vad man ska ha då man inte har några preferenser. Det som brukar vara att rekommendera för en nybörjare är en geometri som ger en ganska upprätt sittställning. Det medför att det är enklare att hålla balansen samt att det belastar inte ryggen lika mycket. Många tävlingsåkare har en geometri som gör att man ligger ner fram mot styret. Fördelen med det är att man minskar luftmotståndet. Men för att få ut den effekten måste man vara snabb.
När det kommer till alla andra komponenter som växlar så rekommenderar jag Shimano SLX eller bättre serie dvs XT, XTR. Från Sram X7 eller bättre dvs X9, X0, XX.
Nackdelen med toppserierna som XX eller XTR är oftast att de är gjorda för att vara så lätta som möjligt vilket orsakar lägre hållbarhet.

Nu hinner jag inte skriva mer. Hopas det är till någon hjälp.

Första mtb?
Som tidigare påpekats är det ingen garanti att man får rätt ram storlek när man går till en handlare. Mitt första mtb köp (cykelhandlare) slutade med att jag fick en alldeles för stor ram. Säljaren lurade på mig en 20" som troligtvis stått och samlat damm på lagret ett tag. Det hela slutade med att jag 2mån senare köpte ny cykel i storlek 17,5 och därefter har alla mina ramar varit i storlek 17-18".

Fyll i dina mått på internet så får du ut ungefär vilken storlek du ska ha. Eftersom du är ganska lång tror jag att du kommer känna dig mer hemma på en 29a än en 26a. Canyon och Radon är bra cyklar och skulle du i framtiden vilja uppgradera dem kommer det inte kosta en förmögenhet (till skillnad mot scott!).

Senast ändrad:
Första mtb?
mood skrev:
-------------------------------------------------------
> Som tidigare påpekats är det ingen garanti att
> man får rätt ram storlek när man går till en
> handlare. Mitt första mtb köp (cykelhandlare)
> slutade med att jag fick en alldeles för stor
> ram. Säljaren lurade på mig en 20" som
> troligtvis stått och samlat damm på lagret ett
> tag. Det hela slutade med att jag 2mån senare
> köpte ny cykel i storlek 17,5 och därefter har
> alla mina ramar varit i storlek 17-18".
>
> Fyll i dina mått på internet så får du ut
> ungefär vilken storlek du ska ha. Eftersom du är
> ganska lång tror jag att du kommer känna dig mer
> hemma på en 29a än en 26a. Canyon och Radon är
> bra cyklar och skulle du i framtiden vilja
> uppgradera dem kommer det inte kosta en
> förmögenhet (till skillnad mot scott!).

Sanning med modifikation?
Beror väl helt på hur han tänkt uppgradera?

Att byta hela växelgruppen till xtr eller byta framgaffel och hjul kostar precis lika mycket vilken cykel du än gör det på.

Första mtb?
Jag skulle rekommendera följande för dig nybörjare 911012 med den budget du har:

29" HT i en storlek Large eller motsvarande.

För motion, roligt och ny cykel för under 10000sek är inga som helst problem. Dock bör du dra av ca 2000 kr för hjälm, samt SPD skor & pedaler.

Den viktigaste komponenten att lägga pengarna på på en budgethoj är gaffeln. Eftersom växlarna består av massa separata små komponenter är det enkelt att uppgradera dem allteftersom de slits ut. Du bör dock välja 9-10 delad bakväxel för att kunna uppgradera, 8-delat fungerar jättebra men är lite frånsprunget.

Jag har tillbringat mitt liv i "lingonserien" med mtb-cyklar som kostar 3500-6000kr och skulle rekommendera att du försöker hitta något som har en Shimano växelgrupp. Det gör inget om det är en mix av grupplöst, Alivio/Deore, det är absolut tillräckligt. Dock bör du välja en med 9 eller 10 delad bakväxel. Fördelen med en sådan mot mix av grejer från andra tillverkare som Suntour, Truvativ mfl är att det blir lite lättare att köpa reservdelar. T.ex. ägnade jag nån månad i höstas åt att vänta på en Truvativ-vevarm av en utgången standard. Sånt är trist! Shimano finns överallt även hos lbs.

Försök hitta något som har en Rock Shox luftgaffel. RST/Suntour i all ära, men samma tänk gäller där som med växlarna. En mainstream pryl är lätt att få delar till, lätt att serva, alla känner till dem. Rock Shox 'Recon Silver', därefter kommer 'Reba'. XC28,30,32 är stålfjädergafflar som fungerar OK men det är stor skillnad i vikt och justerbarhet. Skillnaden är att det blir dyrt att uppgradera gaffel - en lös Recon går väl på kring 2500:-.

Som en liten jämförelse:
Scott Scale 970 kostar ca 7000 kr.
Modellen över, 960 kostar 12000:- med en Rock Shox XC32 gaffel.
Både Canyon Yellowstone och Radon ZR Race bjuder på bättre spec än 960:an, båda har Deore/SLX (/XT) mix och luftgaffel för ett pris som är under 8000:- med frakt och dämparpump.
Så du betalar 40-50% extra för att få sämre grejer.

Första mtb?
Tack till alla som tagit sig tid att hjälpa :)
Har fått mycket att tänka på nu inför mitt kommande köp.. en riktigt djungel det här, och alla har olika åsikter..
Kommer jag som nybörjare verkligen märka skillnad på alla detaljer? menar, de är ju min första cykel.

Inte många verkar tycka att man ska nöja sig med en nybörjar hojj, utan satsa på en bättre direkt, är det verkligen avgörande för en nybörjare som mig vilken framgaffel man har, osv, olika namn och uppgraderingar säger mig inte mycket då jag inte har någon erfanenhet av mtb ännu :)
Är bara sugen på en skaplig första hojj för att komma igång...

Första mtb?
911012 skrev:

> Kommer jag som nybörjare verkligen märka
> skillnad på alla detaljer? menar, de är ju min
> första cykel.

JA! Annars sitter du där jag sitter nu; med en hygglig cykel som har blivit en hobby, fritidsintresse och motionsredskap. Och jag önskar att jag köpt tyskt från början. Jag känner mig smått räjpad efter att ha köpt min Scott hos en vanlig cykelhandlare.

Uppgraderingen har börjat men avstannat. Det känns helt enkelt dumt att sminka en gris.

/G

Första mtb?
Cerb - Nja, du har inte allt lika stort behov att byta gaffel om du börjat med Canyon ist för Scott. I stort sett alla delar på Canyon är bättre än på Scott i samma prisklass så behovet att uppgradera är mycket mindre (iaf i början).

Kristoffer R - Bra sammanfattat! Håller med dig till fullo gällande nybörjar cyklar.

911012 - Ja, du kommer helt klart känna skillnaden! Du känner ofta mycket större skillnad mellan de billiga cyklarna än man gör med de dyra. och skulle du inte gilla cykling så får du nog tillbaka mer pengar vid en eventuell försäljning av en Canyon än om du kör på Scott (pga bättre komponenter).

Om man inte är sponsrad (eller lyckats få till en sjukt bra deal med LBS) så ser jag ingen anledning till att inte köpa Canyon eller Radon. Som Kristoffer R förklarade det så får man mycket mer cykel för pengarna!

Senast ändrad:
Första mtb?
mood skrev:
> Cerb - Nja, du har inte allt lika stort behov att
> byta gaffel om du börjat med Canyon ist för
> Scott. I stort sett alla delar på Canyon är
> bättre än på Scott i samma prisklass så
> behovet att uppgradera är mycket mindre (iaf i
> början).
>
> Kristoffer R - Bra sammanfattat! Håller med dig
> till fullo gällande nybörjar cyklar.
>
> 911012 - Ja, du kommer helt klart känna
> skillnaden! Du känner ofta mycket större
> skillnad mellan de billiga cyklarna än man gör
> med de dyra. och skulle du inte gilla cykling så
> får du nog tillbaka mer pengar vid en eventuell
> försäljning av en Canyon än om du kör på
> Scott (pga bättre komponenter).
>
> Om man inte är sponsrad (eller lyckats få till
> en sjukt bra deal med LBS) så ser jag ingen
> anledning till att inte köpa Canyon eller Radon.
> Som Kristoffer R förklarade det så får man
> mycket mer cykel för pengarna!

Då kan jag hjälpa dig genom att lista ett par anledningar.

1. Enklare att få hjälp med alla de fösta inställningarna tex sadelhöjd, kapning av styrrör etc. (I princip alla handlare gör detta gratis när du köpt en ny hoj och tror inte en nybörjare har kunskaperna att göra detta själv. Tänker främst på styrrör här)

2. Betydligt enklare/smidigare att lösa problem och garantiärenden.

3. Man slipper va så tråkigt mainstream. Nu kanske inte just scott är väldigt omainstream men det är iaf ett roligare märke med betydligt mer själ.

Första mtb?
Lutar åt att åka till lokala cykelhandlaren, som du säger så får man mer hjälp. Synd att dom i stort sett bara säljer scott då...
Har scott dåligt rykte inom mtb? eller är det bara att man kan få en lika bra annan cykel för mindre pengar ?

Första mtb?
911012 skrev:
> Lutar åt att åka till lokala cykelhandlaren, som
> du säger så får man mer hjälp. Synd att dom i
> stort sett bara säljer scott då...
> Har scott dåligt rykte inom mtb? eller är det
> bara att man kan få en lika bra annan cykel för
> mindre pengar ?

Scott har jättefint rykte och deras ramar är i absolut toppklass. Det vissa har lite svårt för är hur mycket du får betala för märket. Scott är ganska dyra sett till vilka komponenter du får (växlar, gaffel etc) om man jämför med "fultyskarna" (Canyon, Radon m.fl.)

Första mtb?
911012 skrev:
> Tack till alla som tagit sig tid att hjälpa :)
> Har fått mycket att tänka på nu inför mitt
> kommande köp.. en riktigt djungel det här, och
> alla har olika åsikter..
> Kommer jag som nybörjare verkligen märka
> skillnad på alla detaljer? menar, de är ju min
> första cykel.
>
> Inte många verkar tycka att man ska nöja sig med
> en nybörjar hojj, utan satsa på en bättre
> direkt, är det verkligen avgörande för en
> nybörjare som mig vilken framgaffel man har, osv,
> olika namn och uppgraderingar säger mig inte
> mycket då jag inte har någon erfanenhet av mtb
> ännu :)
> Är bara sugen på en skaplig första hojj för
> att komma igång...

Att köpa något som är sämre än motsvarande Canyon Yellowstone 5.0/5.9 (6999kr) anser jag vara att kasta pengarna i sjön. Då kan man lika gärna köpa en beggad hoj på Blocket för en tusing eller två och bli lika glad.
Men när man ändå lägger så pass mycket pengar är ju steget inte så lång till en Canyon Grand Canyon AL 6.0 (8759kr) eller en Yellowstone 6.9 (9629kr). Då får man bättre gaffel och framför allt bättre hjul. En sak som kan vara värd att tänka på är att effekten av tyngre (billigare) hjul blir större på en 29". Se så, bränn nu alla pengarna på en Yellowstone i "Radar" färgsättningen :)

P.S.
Du får inte med några pedaler när du handlar från Canyon, de flesta brukar så småningom vilja ha pedaler där man sätter fast skon i pedalen, lite som en slalombindning. Det kan du skippa i början tycker jag, det räcker med ett par billiga platta pedaler från Biltema för en 50-lapp. I början är det viktigaste att det är lätt och enkelt att komma ut och cykla :)

Första mtb?
Canyon låter helt klart intressant, hur är det med reservdelar och service till dom, är det lätt tillgängligt? :) tänkte främst på om det finns reservdelar i sverige, annars kan de vara lång väntan om man ska få skickat från tyskland?

Första mtb?
Det är standardkomponenter på alla cyklar, det enda som skiljer är ramen så även fast du köper cykeln från tyskland så kan du lämna in den till din lokale LBS och låta han fixa den ifall den går sönder.

Första mtb?
okej :) trodde det var olika komponenter från märke till märke, då någon tidigare skrev att det var extremt mkt dyrare att "uppdatera" en scott cykel med lite nya delar, till skillnad från tillexempel canyon som var mycket billigare på allt ?! Kan alltså samma framgaffel passa både på en scott och en canyon?

Första mtb?
Jag tror jag var lite otydlig:

En cykeltillverkare konstruerar i princip bara ramar, och sätter sedan dit en mix av egna och köpta komponenter.

Ett sätt att spara pengar för tillverkaren är att mixa massa komponenter och bara lägga pengarna på det som "syns". Typiskt kan det stå "Deore-växlar" men när man granskar specen noga är det vild blandning av grejer från massa olika tillverkare eller grupper, till gränsen för lurendrejeri skulle jag säga.

Shimano Deore är namnet på en hel "komponentgrupp" dvs: Nav, bromsar, växelhandtag, bak&framväxel, kedja, vevparti, kassett etc. "Full deore" eller "Rak serie / rak grupp /ren grupp" betyder alltså att allt är från gruppen.

Vanligen byts saker som inte "syns" ut mot andra från en lägre grupp eller andra tillverkare men som ändå passar ihop. Main-stream märken som gör detta är i princip alla, inkluderande Scott. Kona och Specialized är kanske annars de som är "värst" tycker jag. Dock brukar Specialized ha egna versioner av budgetgafflarna som är bättre avstämda vilket jag tycker bör premieras

Köper du en "fultysk" får du vanligen en komplett grupp utan alltför många kompromisser, och i de fall man växlar ut grejer brukar det vara en vettig uppgradering, typiskt bakväxeln.

Sen är det upp till dig själv om man vill betala för märket och för att alla led med grossister, återförsäljare skall få sin del av kakan och samtidigt få en lite sämre cykel på vägen.

Den enda reservdel som är lämplig att köpa för det är ram-unikt är ett extra växelöra, men den frågan får du på Canyons hemsida när du lägger beställningen.

cerb - varför skulle en nybörjare behöva kapa styrröret? Ställa sadelhöjden klarar vem som helst att få rätt inom 2-3 cm med ett måttband, likaså styret. Annars är det bara att haka på en happyride och fråga så får man det löst på 2 röda sekunder.

Första mtb?
Kristoffer R skrev:
> Jag tror jag var lite otydlig:
>
> En cykeltillverkare konstruerar i princip bara
> ramar, och sätter sedan dit en mix av egna och
> köpta komponenter.
>
> Ett sätt att spara pengar för tillverkaren är
> att mixa massa komponenter och bara lägga
> pengarna på det som "syns". Typiskt kan det stå
> "Deore-växlar" men när man granskar specen noga
> är det vild blandning av grejer från massa olika
> tillverkare eller grupper, till gränsen för
> lurendrejeri skulle jag säga.
>
> Shimano Deore är namnet på en hel
> "komponentgrupp" dvs: Nav, bromsar, växelhandtag,
> bak&framväxel, kedja, vevparti, kassett etc.
> "Full deore" eller "Rak serie / rak grupp /ren
> grupp" betyder alltså att allt är från gruppen.
>
>
> Vanligen byts saker som inte "syns" ut mot andra
> från en lägre grupp eller andra tillverkare men
> som ändå passar ihop. Main-stream märken som
> gör detta är i princip alla, inkluderande Scott.
> Kona och Specialized är kanske annars de som är
> "värst" tycker jag. Dock brukar Specialized ha
> egna versioner av budgetgafflarna som är bättre
> avstämda vilket jag tycker bör premieras
>
> Köper du en "fultysk" får du vanligen en
> komplett grupp utan alltför många kompromisser,
> och i de fall man växlar ut grejer brukar det
> vara en vettig uppgradering, typiskt bakväxeln.
>
> Sen är det upp till dig själv om man vill betala
> för märket och för att alla led med grossister,
> återförsäljare skall få sin del av kakan och
> samtidigt få en lite sämre cykel på vägen.
>
> Den enda reservdel som är lämplig att köpa för
> det är ram-unikt är ett extra växelöra, men
> den frågan får du på Canyons hemsida när du
> lägger beställningen.
>
> cerb - varför skulle en nybörjare behöva kapa
> styrröret? Ställa sadelhöjden klarar vem som
> helst att få rätt inom 2-3 cm med ett måttband,
> likaså styret. Annars är det bara att haka på
> en happyride och fråga så får man det löst på
> 2 röda sekunder.

För att styrröret är för långt för de allra flesta pga att gafflarna har nästintill okapade rör vid leverans för att kunna passa alla. Att ha 3cm distanser på styrstammen är verken snyggt eller speciellt bra ur säkerhetssyn.

Första mtb?
Jag tror diskussionen börjar kantra lite. Med ramstorlekar som matchar mina 197 cm behöver jag aldrig kapa styrrör, med 189 är det tveksamt om det behövs.

Det handlar i slutänden om hur man är funtad. Är man livrädd för eller oduglig på att meka eller rädd för att få problem med garantier så får man bege sig till handlaren, men då också vara beredd på att betala för det.

Vill man ha mest för pengarna är det internet som gäller.

Av det tjugotal cykelhandlare i Göteborg jag besökte då jag köpte min första mtb var det bara två som gav vettiga råd visade det sig till slut. Så litar du på din handlare och är medveten om att du betalar för hjälpen, köp för all del där!

Deore-grejerna kommer hålla länge, men XCR-gaffeln kommer du antagligen vilja byta ut efter ett tag, runt 2500:- får du lägga då.

Specen här, priset 7000:- inkl frakt hem till din dörr:
http://www.evanscycles.com/products/scott/scale-970-2013-mountain-bike-ec042327#features

Se till att få provcykla lite olika cyklar hos handlaren om du köper där.

Första mtb?
Med ramstorlekar som passar mina 182cm så har jag fått kapa styrröret på alla cyklar jag haft.
Kör då lvg och xc där man sitter mer aggressivt.

Förvisso gör jag detta själv, men tror säkert många nybörjare känner sig osäkra på detta.

Du måste haft väldigt dåliga lbser.
Råd och service jag får hos min lbs (öster cykel) är otroligt bra.

Första mtb?
Om jag hade Öster cykel som LBS, skulle jag hålla med Cerb! Men nu bor vi ju inte alla i Jönköping. Tyvärr?

Jag har flera riktigt dåliga erfarenheter av cykelhandlare. Och bara några riktigt bra.

Vilken stad bor du i 911012? Du kan säkert få hjälp att hitta din närmaste vettiga LBS!

Första mtb?
Borlänge, så det som finns här i stan är cykelcentrum, (www.cykelcentrum.se) annars är det dåligt med cykelaffärer vad jag vet.. men vad jag har hört ska dom vara vettiga

Första mtb?
Som första mtb skulle jag definitivt köpa på nätet efter de varma rekomendationerna och råden du fått här. Gå till lbs nästa gång om du vill (kommer du troligen inte men ändå..)och lägg pengarna hos honom om du vill uppdatera till ny cykel, skillnaden är att du kommer troligen vet mer vad du vill ha och se till att du får en cykel som passar dig (men jag är lite skeptisk till lbs:er, när jag bodde i gbg fanns det flera bra men nu har jag inga bra i närheten). Du kommer då att få hosta upp åtskilliga 1000-lappar för att få något som liknar det du beställer från tyskens land.

Det är inte raketforskning att köpa eller laga cykel. Om något går åt helvete med din postordercykel så kommer din lbs gladeligen hjälpa dig att laga den mot betalning (som han skulle gjort även om du köpte hojjen där från början!).

Rätt storlek kommer du att få med happys hjälp. Här finns mycket mer erfarenhet än du finner i de flesta cykelaffärer (och mer gött tjöt också för den delen..).

Första mtb?
Hej!
Jag tillhör också nybörjarna, testade i höstas med min sons gamla 26" MTB och bestämdemig för att skaffa en ny cyckel. Läste en del bl.a. här och det resulterade i att jag köpte en Merida Big Nine TFS XT edition 29", och jag har inte ångrat mig.
Jag hade vägarna förbi med bilen strax efter jul så jag hämtade upp den i butiken, man jag hade inte tvekat att beställa på nätet
Jag köpte det hos S-TEC Sports i Tyskland, suverän service, betalate i svenska kronor ca: 9600, den kostar i Sverige ca: 15000.
Lycka till med cyckelköpet.
http://www.s-tec-sports.de/html/s-tec-sports.html

MVH
//Leif

Första mtb?
Har insett att man får mer för pengarna hos canyon än hos scott, så är lite (mycket) sugen på en yellowstone, någon som vet vad frakten blir, såg att det var ca 450-500 kr + tull, hur mkt blir de i tullavgift ?!
Någon som har erfarenhet av att beställa därifrån? :)

Första mtb?
Ingen tull inom EU. Ingen växlingsavgift heller eftersom de tar betalt i SEK. (Annars inte ovanligt med 1,5-2%). Titta igenom "Den Officiella Canyon-tråden" som startades av Canyons representant för två år sen. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1345402 där finns 54 sidor inlägg....

Slutpriset du bör få blir på detta:
Cykel
Låda
Frakt
Extra växelöra till rabatterat pris (meningen med växelörat är att om du kraschar bakväxeln mot något offras den lilla metallbiten, den går av eller böjs istället för att ramen skadas.
Dämparpump

Första mtb?
911012 skrev:
> Okej, någon som har beställt därifrån? är det
> bra service om de skulle "hända något", tex
> skadad cykel vid leverans osv?

Kolla lite i tråden som Kristoffer R länkade till ovan: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1345402

Men JA, det finns rätt många här på forumet som beställt från Canyon.

Första mtb?
Jag säger det igen - läs i den 54 (femtiofyra) sidor långa tråden jag länkade till ovan där folk frågar Canyons representant om allt möjligt så får du någon slags bild ...

Sen kan du titta i "visa-din-Canyon" tråden också som började 2007.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/748581

Och till sist under "butiker" med 23 inlägg där det verkar ha funkat riktigt kass med kundsupporten fram till ca 2009 men därefter tagit sig.
http://happymtb.org/forum/butiker/reviews.php?s=123&cat=&hide=0

Första mtb?
Lite kul med diskussionen om lokala cykelhandlaren VS beställa via nätet.
Våra cykelhandalre i stan är super bra och ha att göra med.
Hjälpsamma och kunniga. Men tyvärr motiverar inte det att betala flera tusen extra och ibland till och med få sämre prylar än vad som du beställer på nätet.
Ex jag var inne i en butik och kolla på Specialized stumpjumper comp carbon 29er. Den kostar i basutbud 26 tkr. En fin cykel som är säkert riktigt bra. Det slutade med att jag köpte en Canyon CF SLX 29er för ca 18 tkr. En cykel som enligt spec ser bättre ut än vad Specialized cykel gör.
8 tkr i skillnad. Vad skulle kunna motivera till att jag valt Specialized cykeln istället. Servicen?
Svar nej... Finns ingen annan leverantör som är så tillmötesgående som Canyon som till och med har en tråd här på forumet och svara på alla frågor som de kan svara på.
Tyvärr måste jag säga att de lokala cykelhandlarna blir utkonkurrerade mot de tyska och engelska webbutikerna. Något som jag personligen tycker är mycket tråkigt.
Prisskillnaderna är för stora. Sedan är det givet vis så att vissa märken är dyrare än andra men i slutändan är det känslan när du sitter på din cykel som är det viktiga.
Det finns inget som säger att man inte kan ta sin importcykel till den lokala cykelaffären för att få hjälp.
Någon nämnde att de fick hjälp med att kapa styrröret. För 8 tkr som är skillnaden i mitt fall kan jag få min framgaffel styckad i många delar innan jag kommer upp i det beloppet.
Sedan tror jag att de som börjar med denna sport även meckar själv. Gör man inte det blir man inte långlivad med detta intresse.

Första mtb?
Jag har bara gott att säga om cykelcentrum!
När jag har handlat där har dom aldrig försökt att sälja på mig nåt dyrare, snarare tvärtom!
Kika gärna på Focus cyklar också, är väldigt nöjd med mina!
Men framför allt: köp den cykeln du fastnar för! Blir roligast att cykla då! :-)

Första mtb?
LBSer har en framtid men det är inte som försäljare av cyklar, de ska satsa på duktiga mekaniker som kan fixa alla cyklar, dämpare mm och serva dem. Jag tror att vi kommer se olika abonnnemangssytem mm. Klart de kan och kommer att fortsätta sälja alla cyklar, men ska de tjäna pengar på oss som kan lite mer än den som "bara ska ha en cykel", så måste de rikta in sig på bra verkstäder. Men det är bara vad jag tror.

Första mtb?
Var till lokala cykelaffären idag och fick jätte bra hjälp av trevlig personal, valde efter provcykling en scott aspect 930 för 7000 kr. Vill tacka alla som tipsat om olika saker, även om det slutade med en lite enklare modell kändes cykeln jätte bra är jag hel nöjd. :)

Första mtb?
Tackar :) Imorn ska jag hämta den! Det blev en 29" storlek L, känndes rätt även om den enligt storleksguiden är lite för liten... men xl känndes alldelens för klumpig så hoppas jag gjort rätt val nu..

Första mtb?
Cerb skrev:
> tex sadelhöjd, kapning av
> styrrör etc. (I princip alla handlare gör detta
> gratis när du köpt en ny hoj och tror inte en
> nybörjare har kunskaperna att göra detta själv.

Skrattar så jag gråter.

Första mtb?
911012 skrev:
> vad menar du svalgis?

Jag tror han inbillar sig att en nybörjare klarar att kapa ett styrrör på rätt sätt och har verktygen hemma till att göra detta.

Även om det är en tämligen lätt operation så har jag själv en handfull polare som aldrig ens skulle få för sig att själva kapa sina styrrör.

Man måste ta hänsyn till att inte alla har samma ork, vilja eller tid att göra all mek själva.

Tillbaka
Topp