Första mtb

Anette

Ny medlem
Första mtb
Hej! Jag ska köpa min första mtb och har planerat att betala kring 7000.-, gärna mindre. När jag surfat runt förstår jag att man inte får några fantastiska cyklar i denna prisklass, men tänkte att jag kanske kunde få hjälp att hitta den bättre av dem. Jag avslutar mina studier nästa år, och kan då köpa en värre mtb om intresset fortfarande finns.
De cyklar jag hittills tittat på är dessa:
https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3206
http://www.lannasport.se/sv/article...ale-730?kb=1&gclid=CMSw6Y7d9r4CFcTDcgod-bAATA
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain/sport/4_series/4300/#
http://www.wiggle.se/kona-mahuna-29er-2013/

Om någon som förstår sig på detta har tid och lust att tipsa mig om hur man ska resonera, vilken som är den bästa cykeln av dessa, om de billigare är tillräckligt bra i jämförelse med de dyrare (att det blir värt pengarna man sparar) eller liknande skulle jag vara mycket mycket tacksam! Eller om någon vill tipsa om något bättre i prisklassen :)
Hälsningar Anette

Första mtb
Jag rekommenderar White från XXL.

Varför? Det går att känna på grejerna. Försäljarna på cykelavdelningarna är cyklister som är trevliga och går att prata med (erfarenhet från Uppsala och Kungens kurva). Det går att när som helst lämna in den och få den servad och få växlarna justerade.. Detta gratis och för evigt...

Bra utrustning på från början (bättre än de andra du specat). Inte det värsta men tillräckligt bra för att grejorna ska hålla länge.

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terrangcykel/white-xc-275-lite-ane-terrangcykel-dam/p/1095671_1_style

Första mtb
Hur lång är du? Kanske passar den Radon som Jenny W har. Om den finns kvar. Ny ram, hyfsade prylar på, välvillig ägare som gärna promotar tjejer, kanske nån liten mektabbe kvar till din vän också :-)

Med välvillig menar jag att gärna se till att få in mer tjejer och hjälpa till för att det skall ske. Den ekonomiska biten finns det nog inget utrymme att vara välvillig på även om tanken nog skulle finnas.

Första mtb
Jag kan bara hålla med tidigare tips. Möjligheten att prova innan och att ha någon att komma tillbaka till med frågor är värt mycket när man köper sin första MTB.

Skulle själv kunna överväga en White om jag behöver en MTB.

Lycka till.

Första mtb
Tack för era svar, ursäkta att mitt dröjde. Jag har tittat på XXL's White, men det klickar inte. Tycker den är lite dyr också. Är kär i den canyon jag specat tidigare, jag har förstått att det är bra utrustning på den med tanke på priset och jag tycker den är väldigt snygg, därav min eventuella acceptans för priset.
Vill helst veta vilken som är den bästa cykeln om man bortser från allt det praktiska med att kunna gå tillbaka med frågor, fix osv (Ska jag ändå räkna in detta så är det värt att veta att det finns återförsäljare för scott, trek samt kona där jag bor). Jag vill finna den mest prisvärda cykeln och tycker att 8000.- blir lite saftigt, ska jag lägga så mycket vill jag älska ALLT med cykeln :)
Återförsäljare för scott, trek samt kona finns häromkring förövrigt.

Hasse#7, jag är 165cm lång. Har hon cykeln på annons här på happymtb.org?

Återigen tack!

Första mtb
Kan inte nog poängtera vikten av att köpa lokalt om det är din första cykel. (Möjlighet till provcykling vilket är ett måste..provcykla mycket! + hjälp med service/inställningar etc.).

Senast ändrad:
Första mtb
...måste också lägga till följande: Snåla icke!

Du ska leva med cykeln ett tag, så backa inte för att lägga ett par tusen extra på en bra cykel med lätt tillgänglig service lokalt. Det kan faktiskt vara skillnaden mellan en cykel du använder och en som blir stående. Spara hellre någon månad extra om ekonomiskt utrymme saknas nu.

Första mtb
Jag har lite inställningen att jag ska köpa en så bra cykel som möjligt för så lite pengar som möjligt i år, då jag nu är student. Håller intresset i sig kommer jag definitivt köpa en bättre cykel, och detta förmodligen redan nästa sommar/höst. Det är anledningen till varför jag är lite dumsnål nu.

Första mtb
Förstår! Men betänk att fel/dålig cykel = tristare, blir stående = inget varaktigt intresse eller ny bättre cykel. ;-)

Dock inga dåliga cyklar du listat vad jag såg. Men köp lokalt om du inte är bombsäker på vad du ska ha (och testat identisk cykel på ngt vis).

Första mtb
Du behöver inte vara rädd att köpa online, det är eg bara storleken som kan vara knepig att få rätt. Du kan ju posta här när du är redo att trycka köp och stämma av om det verkar vettigt.
Det är ingen garanti (JennyW hade behövt ett nummer större på Radonen t.ex.) men det blir förhoppningsvis inte katastrof iaf.

Canyon har svensktalande kundtjänst och egen tråd här på happy dessutom så man blir ju inte strandad.

En gammal happy-sanning är att "köpa den snyggaste cykeln" - nog så viktigt.

Första mtb
Anette skrev:
-------------------------------------------------------
> Foxis: Det har du rätt i!
> Globalistic: Tack för tipset! Har du köpt
> därifrån?

Jupp!

Kollegan köpte beone 29er å är mycket nöjd. Snygg cykel till bra pris!

Första mtb
Gällande BeOne finns det lite bilder och info här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2423804/2426847

Jag är väldigt nöjd med min Comp 29er såhär långt (har dock inget annat att jämföra med). Kollade runt en del innan jag beställde och kom fram till att det verkade vara den bästa i den prisklassen (jag ville dock ha lockout på styret vilket begränsade sökandet lite). Tycker även den är snygg vilket är nog så viktigt!
Förutom att man ej kan spåra paketet när det lämnar England (trots att det är Schenker som levererar i Sverige) så gick det utmärkt att handla från Merlin. Snabb leverans med. Enda negativa är väl att man inte kan titta och prova först.

Senast ändrad:
Första mtb
Första mtb
Anette skrev:
> Är de några viktiga skillnader eller
> kvalitetsmässiga aspekter som jag bör vara
> medveten om?

Treken har rockshocksgaffel som är enkel men som faktiskt fungerar, scott har suntourgaffel - undvik!

Första mtb
Tack för tipsen. Har nu cyklat på några fler cyklar och kommit fram till att jag inte vill ha 29" på hjulen. Så där försvann trek cykeln ur mitt urval. Och som Ubu skriver har jag hört på flera ställen nu att man ska ha rockshoxgaffel..
Nu funderar jag på om detta kan vara nåt?
http://www.nishiki.se/kollektion/mountainbike/blaze-650b275

Jag vill hitta min cykel nu! :) Vad är för och nackdelar med denna? Är det ett pålitligt märke?

Senast ändrad:
Första mtb
Jag skulle säga canyonen! Så vida leveranstid är överkomlig (tänk på att leveranstider även kan bli någon vecka längre än vad dom säger). Har själv en canyon och är sjukt nöjd!

Prisvärd så det heter duga, har haft den inne hos några cykelhandlare för lite växeljustering och fått kommentaren att canyon är otroligt mycket cykel för pengarna.

Första mtb
Jag ska ha storlek S, så de två canyon jag var intresserad av är slutsålda. Skulle beställt på en gång men jag ville inte vänta så länge på leveransen.. Nästa cykel kanske blir en canyon :)
Det var ju lika på treken, 27,5 på minsta storleken, men där ska jag ha 17" så då får jag 29 ändå.

Första mtb
Cube är väsentligt bättre specad. Luftgaffel isf fjäder, 10-delat t.ex. isf 9-delat och därtill flera steg upp rakt igenom på växelkomponenterna. Givet val om pengarna är samma.

Första mtb
Anette skrev:

> Är scott contessa 710 mycket bättre specad än
> cube? Är den väl värd sina lite drygt 1000:-
> till?

svårt att tro det, cube har betydligt mindre "betala-för-märket"-faktor

Första mtb
PerFormance skrev:
> Anette skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Är scott contessa 710 mycket bättre specad
> än
> > cube? Är den väl värd sina lite drygt 1000:-
> > till?
>
> svårt att tro det, cube har betydligt mindre
> "betala-för-märket"-faktor

De ser jämbördiga ut. Scotten har nåt steg bättre bromsar, Cuben har nåt steg bättre framväxel men det är mest detaljer. Båda är definitivt bra nog att ta ut i skogen.

Det är mer vilken du gillar bäst, om du kan testa i butik med allt (om!) vad det innebär av service etc.

Tillbaka
Topp