Första pedalerna + skor

Första pedalerna + skor
Tjena!
Jag har nu cyklat en hel del med min trek x caliber 8, känner att jag vill ta nästa steg och då uppgradera till stb pedaler + skor.

Kör mest längre stigsträckor (typ 10-40km), har kollat en del på shimanos pedaler och skor. Har ni några tips på bra pedaler och skor? Eller vad ska jag leta efter som ”nybörjare” på pedaler?

Första pedalerna + skor
Största skillnaden mellan shimanos SPD-pedaler är vikt. SLX eller XT brukar vara mest prisvärt. Köp ett par skor som sitter bra på fötterna och är snygga. Där kan du dock ha i åtanke att skorna är mer eller mindre välventilerade beroende på tänkt säsong. Ett par luftiga sommarskor kan bli lite kalla i höstrusket.

Första pedalerna + skor
Jag skulle också tänka ett steg längre än att välja utseende efter bara snygga, ljusa färger blir snart lortiga i skogen. Om du är känslig under fötterna kan det vara värt att köpa en lite bättre sko med styvare sula annars funkar det mesta till några mils cykling.

M

Första pedalerna + skor
Håller med Aron om att det är värt att tänka på vilken säsong man tänker cykla (och kanske i vilken ände av sverige man bor) när man väljer skor. Nu närmar vi oss höst / vinter och då blir det kallt om fötterna i skor för sommarbruk. Till nöds går det att köra med sko-överdrag på vintern men det är meckigt och inte riktigt lika bra som ett par riktiga vinterskor.

Första pedalerna + skor
Vissa av Shimanos modeller finns i wide version, dvs. alla storlekar i två versioner: vanlig eller bred. Jag har ett par xc701 i wide och supersköna. Kostar lite dock... Bästa är väl som vanligt att försöka testa.
Instämmer att vettig första pedal kan vara M520.
AM-modellerna är också bredare. Jag kan ha dem men inte Shimanos andra skor.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp