Första racer - begagnad eller budget?

Tack alla! :)

Hade inte provat cykeln förrän precis nyss ikväll, efter att barnen lagt sig. Testade några kilometer, men tycker att det rasslar ganska rejält från dreven (eller kassetten). Är det normalt? Killen i butiken sa att han justerade växlarna och bromsarna.

Hade inte provat cykeln förrän precis nyss ikväll, efter att barnen lagt sig. Testade några kilometer, men tycker att det rasslar ganska rejält från dreven (eller kassetten). Är det normalt? Killen i butiken sa att han justerade växlarna och bromsarna.
Nej, det ska inte rassla. I alla fall inte speciellt mycket.

Jag har en sådan cykel sedan ett år tillbaka. En prisvärd och bra cykel, tycker jag (såklart finns det mycket bättre cyklar men för mig som är en nybörjare passar den bra). Min cykel rasslar inte. Jag tycker att du kan gå tillbaka till butiken och be att få cykeln justerad. Och så tror jag att du har fri underhållsservice en gång per år och det är inte så dumt!
Grattis!

Lyft cykeln och trampa med handen så ser du nog vad det är dom är fel. Eller så skiter du i vilket och kör tillbaka till affären.

Om man inte vet att "trimlägena" finns är det lätt att missa dom. Min första racer rasslade också i vissa växlar, min LBS förklarade det sen för mig.

Vet dock inte riktigt hur man förklarar, om det nu är det.

Så här lät det från kvällsturen.

Sådär kan det låta om du kör på
Så här lät det från kvällsturen.

Låg du på största drevet både fram och bak.
Isåfall kan du peta försiktig på knappen för framväxeln så känner du att det finns ett till läge innan den växlar ner på lilla drevet.
Det är trimmet för att slippa rassel när kedjelinjen är sned.

Det är förmodligen inte detta som är problemet men jag hade lite rassel på en cykel och det visade sig vara växel/bromsvajer som låg och slog mot varandra framför styret. Fixades med en uppsnittad öronpropp och ett varv eltejp.

Skitsnack! Garantin upphör inte vid ett ägarbyte.
...och så kommer vi tillbaks till verkligheten. Att reklamera en 6 månader gammal cykel är aldrig ett problem. Att nyttja de utökade garantierna som vissa tillverkare ger är förenat med villkor. Jag skrev att trots att jag inte alltid uppfyllt alla villkor så har reklamationen ändå gått igenom baserat på att jag haft ett kvitto (deras rutiner går sällan längre). Men testa du att gå till en handlare med en fem år gammal ram utan kvitto och se om du lyckas.

Skitsnack! Garantin upphör inte vid ett ägarbyte.
Absolut att det kan vara så. Garanti är frivilligt och det är tillverkaren/säljaren som dikterar villkoren. De kan villkora att det bara gäller orginalköparen. Reklamationsrätten (lagstadgad) gäller inte begagnade varor och det är otydligt lagmässigt om man som andrahandsköpare övertar reklamationsrättet mot orginalsäljaren.

Tillbaka
Topp