Första riktiga cykel (Allroad/gravel/endurance)

Hermanaxt

Medlem
Hej!
Hängde med en släkting på lite cykling under semestern (fick låna någon Specialized landsvägscykel) och fick lite blodad tand!
Så nu är det dags för att skaffa en egen cykel!

Är grymt sugen på en Canyon Endurace Allroad! https://www.canyon.com/sv-se/landsv...s/endurace/allroad/endurace-allroad/4164.html

Men ekonomiskt känns det smartare att köpa begagnat dock tycker jag att det är en riktigt djungel på begagnatmarknaden.

Jag är hyfsat normallång (182cm) och har för avsikt att cykla några rundor i vecka (kanske 10mil/vecka till en början) och uppskattar att det kommer att vara mycket landsväg men jag är även intresserad av en del grusväg, så en Allroad eller gravel känns som en bra start! Hastighet spelar inte så stor roll som komfort i mitt fall!

Så har någon tips på vilka cyklar jag ska leta efter eller har en cykel som ni vill sälja så hör av er! Hade helst inte velat lägga mer än 5000-10000kr annars kan jag lika gärna köpa en nya Canyon. (Bor i Skåne men besöker Stockholm med jämna mellanrum)

Eller är det lika bra att löpa en ny Canyon direkt?

Väl mött,
Herman

Klart du kan köpa begagnat. Man får ju kanske vara beredd på att byta däck, kedja och kassett så det blir ju nästan ett par tusen extra direkt. Rimligt pris är väl halva nypriset och sen får man väl anpassa vad man vill betala extra för service.

Sen är det ju inte jätteskoj att cykla grus med 35mm men det går. De leder som vi cyklar i mellansverige har ju ofta rätt knöliga gruspartier. Jag har gått upp till 50mm och nu börjar det bli så dämpat att man inte tappar känseln i händerna.

Tillbaka
Topp