Första tävling..?

Daniel Nstrom

Ny medlem
Första tävling..?
Kanske är en jättedum fråga, men här kommer den.

Hur går man tillväga om man vill börja träna lite hårdare och kanske testa sig själv genom att köra ett lopp med fulldämpare(en camber så behöver inte nödvändigtvis vara jättestökigt) helt utan erfarenhet av tävlingar och utan vänner som tävlar? Bara att tuta och köra? Vet jag är lite sent ute i år men blir väl till nästa då.. :)

Första tävling..?
Gå med i en klubb och hitta folk att träna med

Börja testa motionslopp kanske?

Annars köp licens så är du redo. Går inte fixa licens utan att vara medlem i en klubb.

Sen bara köra!

Första tävling..?
kör några motionsloop eller lokala (svart)race i år.
om det ger mersmak skaffa licens från en cykelklubb nästa år.
tuta o kör

Första tävling..?
Daniel Nstrom sa:
Kanske är en jättedum fråga, men här kommer den.

Hur går man tillväga om man vill börja träna lite hårdare och kanske testa sig själv genom att köra ett lopp med fulldämpare(en camber så behöver inte nödvändigtvis vara jättestökigt) helt utan erfarenhet av tävlingar och utan vänner som tävlar? Bara att tuta och köra? Vet jag är lite sent ute i år men blir väl till nästa då.. :)

Vad är det för typ av lopp du vill köra? Med en Camber kan man ju köra riktigt stökig terräng om man vill. Men annars är det väl bara anmäla sig till närmaste motionslopp i XC någon stans. Vet ju iofs inte var du bor men, ett tips på ett bra lokalt race är Smeracet i Eskilstuna som går av stapeln den 18e September i år. Både lätt åkt och lite trixigare på den andra loopen. Annars tycker jag även att MTB-Adventure i Södertälje 15e Oktober är ett bra nybörjar race. Lätt åkt och inte så mycket stök o bök.

Första tävling..?
cykeln begränsar sällan, anmäl dig och kör! Vilket lopp går till helgen? Det är kul att köra lopp (ju minde lopp desto roligare tycker jag)!

Första tävling..?
Och vill man vara med de stora grabbarna så finns det ofta öppna "motionärsheat" (för kleti och pleti och mej) i anslutning till lite med prestigefyllda tävlingar.

Första tävling..?
Gå med i klubb. Köp licens. Starta i tävling.
Det värsta som kan hända är att man blir sist, men någon skall ju bli det. Händer mig hela tiden. :)

Första tävling..?
Varför krångla till det?

Anmäl dig till valfritt lopp. Välj den minst testosteronstinna sträckan och starta långt bak. Sen är det bara att cykla på.

I mitt fall blev det motionsgruppen på 40 km sträckan på Mörksuggejakten i Rättvik för två år sen. Startade dock bland de första och blev snabbt omcyklad av flera stycken vilket gjorde att jag rycktes med och höll lite för högt tempo i början. Det straffade sig i slutet då jag fick kramp några gånger. Därför tror jag det är bättre att starta långt bak de första loppen så man blir van att cykla med andra.

Tycker man sen att det var tillräckligt kul, kan man ju anmäla sig till nåt till lopp och så småningom gå med i nån klubb kanske...

Första tävling..?
Ska man vara med i en klubb så gör man det ju för att cykla med andra. Det finns alldeles för många cykelklubbar ute i landet som inte bedriver nån träningsverksamhet alls. Se till att du joinar en stor klubb som lockar folk till träing. Jag vet att tex gbgs största cykelklubb lockar typ 5-6 seniorer till mtbträning. Det är inte större än så. Det kanske inte alltid är folk man gillar o cykla med. Jag tycker egentligen att det här med cykelklubb o många fall är överskattad. Mitt tips är att hitta nåt stort gäng, via facebook, happy lr nån stor klubb med stor motionärsverksamget på mtb.

Första tävling..?
Jag tror det blir vad man gör det till. Själv köpte jag mig en instegs MTB förra året för 8995:-, och körde två lokala lopp på hösten förra året, och tyckte att det här var ju kul. Vart så biten att jag nu i år har kört alla lopp i Långloppscuppen. Har även köpt mig en 40.000:- hoj i vintras. Har tränat på ganska bra ett år, och är jätte nöjd med t,ex en 23 plats i Engelbrektsturen 70km av 360 st i Motionsklassen. Så det blir nog vad man gör det till. Är själv en gammal gubbe på 45 år och har som mål att köra i Herrar 40 om två år, och tänker nog mig att testa Sportklassen nästa år 2017. Och där skulle jag hamnat på en 40e plats av 95 st om jag kört sportklassen i år. Så det går tydligen att komma i ganska bra form på bara ett år på cykel, har inte kört någon konditionsidrott innan så man hade ju helt kass flås i början. Men skam den som ger sig.

Anmäl dig nu till första bästa lopp, så ses vi på alla deltävlingar nästa år i Långloppscupen 2017, hehe!! ;-)

Första tävling..?
hm sa:
Bengt-re sa:
Kör lida 24h. Lugnt tempo och trevlig stämmning. Kör så långt du orkar i valfritt tempo!

http://www.lida24h.se/[/quot

perfekt prova på tävling , bara köra 24timmar i sträck på stig.
eller inte...

Man måste inte köra 24h om man inte orkar. Och man kan ju vila, äta och göra lite vad man vill under loppet. Och dessutom öva på att köra i mörker under sansade former. Och man slipper sinnesrubbad klungkörning ala CV.

Bra också att man inte måste bryta för lite mekaniskt strul - man hinner ju laga och ge sig ut igen!

Senast ändrad:
Första tävling..?
Bengt-re sa:
hm sa:
Bengt-re sa:
Kör lida 24h. Lugnt tempo och trevlig stämmning. Kör så långt du orkar i valfritt tempo!

http://www.lida24h.se/[/quot

perfekt prova på tävling , bara köra 24timmar i sträck på stig.
eller inte...

Man måste inte köra 24h om man inte orkar. Och man kan ju vila, äta och göra lite vad man vill under loppet. Och dessutom öva på att köra i mörker under sansade former. Och man slipper sinnesrubbad klungkörning ala CV.

Bra också att man inte måste bryta för lite mekaniskt strul - man hinner ju laga och ge sig ut igen!

låter mer som än happyride än tävling isf med den inställningen..

Första tävling..?
Även axa sport club är en gratisförening som det bara är att maila och bli medlem. Smidigt sätt att komma undan det konstiga kravet på vara med i klubb. Vilket för övrigt oxå är fånigt att det krävs nån påhittad licens för att få tävla. Jämför med längdåkning tex, där behövs det ingen licens. Bara o tuta o köra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp