Första tråden... Racer eller Cross...

Jerico

Ny medlem
Tjena!

Ledsen på förhand för eventuella nybörjarmisstag.

Sjukt svårt att bestämma mig. Ska köpa nytt, får kosta mellan ca 15-22k.
Cykeln ska användas för pendling från och till jobb. Men det är en en ganska bra bit. 4.8mil tur och retur. Vägen är asfalterad hela vägen med varierad "kvalité" Finns dock en sträcka som är lite längre med grus som jag tänker mig till vintern.

Jag är novis vad gäller cykling men inte vad gäller träning. Cyklar sträckan i dagsläget på en elcykel men känner att det är ganska tråkigt även om det är en "bra" elhoj.

Har varit runt och provkört och testat lite olika modeller och prisklasser. Kollegan på jobbet som har koll tror inte att jag kommer bli besviken på en Wilier. Prövat hans och den känns väldigt trevlig.

Elcykeln får vara kvar och kommer att få vintersulor. Så en vinterhoj finns redan. Lite input från er mer erfarna vore trevligt. Racer eller Cross?

De som jag har tittat på är följande.

http://cykelmagneten.com/wilier-racer/359-cykel-wilier-gtr-105-disc.html

http://cykelmagneten.com/crossgravel/4043-cykel-wilier-15-cross-carbon-disc-105-svart-50001117.html

Tack för trevligt forum.

För det budgeten är det givna svaret en av varje. En renodlad racer är trevligt, men inte någon perfekt pendlare.

Så en av varje så har du något att cykla med även när någon av cyklarna väntar på delar.

Dubbla hjulpar till pendlarjonnen är nice så kan du ha dubb på ena paret och släta däck på andra paret och skifta efter väderlek.

22 tusen för en pendlarcykel tycker jag är mycket men har du råd så kör!

Fördelen med crossen är att du får en cykel som fungerar bra på många underlag med saknar spjutspetsen som en racer har på asfalten.
Skall du dock bara köra med el-cykel på vintern så är racern ett givet val.
Det finns fler märken än willier.
Köpa i butik eller fungerar internet lika bra?
Kommer du ha med dig mycket packning när du cyklar till kneget?

Bengt-re sa:
För det budgeten är det givna svaret en av varje. En renodlad racer är trevligt, men inte någon perfekt pendlare.

Så en av varje så har du något att cykla med även när någon av cyklarna väntar på delar.

Dubbla hjulpar till pendlarjonnen är nice så kan du ha dubb på ena paret och släta däck på andra paret och skifta efter väderlek.
Bra tips med hjulparen! Stort tack för det snabba svaret.

Konkret sa:
22 tusen för en pendlarcykel tycker jag är mycket men har du råd så kör!

Fördelen med crossen är att du får en cykel som fungerar bra på många underlag med saknar spjutspetsen som en racer har på asfalten.
Skall du dock bara köra med el-cykel på vintern så är racern ett givet val.
Det finns fler märken än willier.
Köpa i butik eller fungerar internet lika bra?
Kommer du ha med dig mycket packning när du cyklar till kneget?

Ja, har funderat att inte alls köra något annat än elcykeln på vintern. Finns många fördelar där, men någon gång i veckan tror jag det vore härligt att köra cross på snöig grusväg till jobbet. Men det kanske bara är jag som inbillar mig :)
Några tips på andra märken? Har gått igenom det mesta på de "vanliga" sidorna, scott/trek/specialized/etc
Internet funkar utmärkt att köpa ifrån.
Inte mer packning än min ryggsäck.
Tack snälla för den utförliga responsen.

Shop4cross.de har många crossar. Sen har britterna haft bra höst rea har jag sett på forumet, evanscycle bland annat.
Kollat bmc? Finns på team sportia bland annat.

Mitt förslag är att du börjar med en cross, kolla på Rose eller Canyon t.ex. dom har fina hojar för ca: 13-14.000 som funkar perfekt till pendling. Lite skärmar mm så är det bara att köra.
Dom Wilier hojarna du länkar till ser också fina ut.
Även Wiggle och Evans rear mycket hojar nu: Pinnacle, Genesis mm.

Sen kompletterar du som tidigare sagt med ett extra hjulpar med slicks för fina dagar.

(om du tycker att du behöver det, det finns idag många fina mönstrade däck som rullar riktigt bra)
http://www.wiggle.co.uk/clement-xplor-ush-folding-gravel-tyre/

sen efter nån säsong eller två så kanske du kan börja spana på en racer om du är "biten"

Dom Wilier hojarna du länkar till ser också fina ut.

Om det är förstahojen så köp inte på postorder.
Det är bara att söka lite så hittar du flera trådar med folk som köpt på postorder och inte fått en hoj som stämmer i storleken.
Bättre att gå in på butiken (cykelmagneten) i Falkenberg och kolla. De har Willier men även andra märken och har "bikefit" så de kan ratta in storleken som passar.

Willier Triestina -crossen är en läcker hoj och trots att det blir lite högre tyngdpunkt så funkar det bra med sådana på väg också - även om man får byta däck, kassett och kanske storklinga (så kolla spelet i fästet).

Sen har ju Cykelmagneten fler märken än Willier Triestina så som Cannondale och Trek vilka också är bra cyklar (samt har kanske även Colnago crossar inne :-) ).

Sen har du ju inte så långt till Borås/viared och Hendrikssons som också har mycket cyklar och bra kunnande (även om även de har mycket Cannondale och Trek så det blir kanske lite upprepning).

Räkna in en uppsättning hjul till i affären, och två par skor (ett par styva på vägen och ett par grovmönstrade för skogsmotion och eventuellt ett par bekväma (click'r) för pendling.)
För hittar du rätt hoj så kommer den nog användas för mer motion än "bara" tvååenhalv -mil pendling två gånger om dagen.
Och vore jag som dig skulle jag fundera på vad denna "extracykling" var av för typ (bara små asfaltsvägar eller även skogsvägar och svampexkursioner) och låta det styra valet mellan racer och cross.
Men en cross funkar bättre på vägen än en racer gör på timmervägen.
(Har själv cross och kör mest på väg :-) )

Sen blir det nog kanon :-)

emmer sa:
Om det är förstahojen så köp inte på postorder.
Det är bara att söka lite så hittar du flera trådar med folk som köpt på postorder och inte fått en hoj som stämmer i storleken.
Bättre att gå in på butiken (cykelmagneten) i Falkenberg och kolla. De har Willier men även andra märken och har "bikefit" så de kan ratta in storleken som passar.

Willier Triestina -crossen är en läcker hoj och trots att det blir lite högre tyngdpunkt så funkar det bra med sådana på väg också - även om man får byta däck, kassett och kanske storklinga (så kolla spelet i fästet).

Sen har ju Cykelmagneten fler märken än Willier Triestina så som Cannondale och Trek vilka också är bra cyklar (samt har kanske även Colnago crossar inne :-) ).

Sen har du ju inte så långt till Borås/viared och Hendrikssons som också har mycket cyklar och bra kunnande (även om även de har mycket Cannondale och Trek så det blir kanske lite upprepning).

Räkna in en uppsättning hjul till i affären, och två par skor (ett par styva på vägen och ett par grovmönstrade för skogsmotion och eventuellt ett par bekväma (click'r) för pendling.)
För hittar du rätt hoj så kommer den nog användas för mer motion än "bara" tvååenhalv -mil pendling två gånger om dagen.
Och vore jag som dig skulle jag fundera på vad denna "extracykling" var av för typ (bara små asfaltsvägar eller även skogsvägar och svampexkursioner) och låta det styra valet mellan racer och cross.
Men en cross funkar bättre på vägen än en racer gör på timmervägen.
(Har själv cross och kör mest på väg :-) )

Sen blir det nog kanon :-)

Gediget svar! Jättetack för hjälpen. Massor med matnyttigt för en nybörjare.

J

Visst, för den budgeten ska du köpa en cross från en LBS med kunskap. Själv bad jag min LBS bygga min, med Campa växlar, Hope hjul på en Genesis Croix de fer, summa 23 lakan, värt varenda öre.

Faema sa:
Visst, för den budgeten ska du köpa en cross från en LBS med kunskap. Själv bad jag min LBS bygga min, med Campa växlar, Hope hjul på en Genesis Croix de fer, summa 23 lakan, värt varenda öre.

Nu blottar jag min okunskap. Vad står LBS för? Mer cykel för pengarna på detta sätt?

Tack alla som hjälpt till. Blir nog en cross! Nu ska jag börja plugga in allt annat jag behöver veta.

Syns på vägarna!

Jag kör 28 mm slicks (Continental GP 4000, bredaste modellen) på min cross och de funkar till allt. Pendling, grusvägar, Siljan runt, cykelsemester. På vintern byter jag till Schwalbe Marathon winter. Bägge uppsättningarna är dyra och brukar vinna tester, men kostar hälften på postorder från Tyskland. Dubbla uppsättningar hjul tycker i alla fall jag är lite avancerat i början.

Håller med om att en cross troligen är en bra kompromiss i din sits. Vore jag i dina kläder skulle jag sen lägga mig i den nedre delen av prisintervallet. Om du verkligen gillar lvg-cykling kommer du troligen inom något/några år att vilja ha en renodlad racer också och då kan du ha en del av pengarna du tjänade på att lägga dig närmare 15 än 22 kkr som en grundplåt. Dessutom kommer du då att ha lite mer aning om vad du gillar så det kanske blir lite lättare med det köpet. Sen tror jag att en cross för 15 kkr kommer att vara alldeles tillräckligt bra för att du ska få en trevlig upplevelse.

Klart du ska en cross. Funkar gör pendling men oxå för länge landsvägskörning. Fundera om du kan få in dubbla par hjul inom budgeten. På vintern kan du enkelt växla mellan dubb och lättrullat beroende på dagstemperatur. På sommaren kan du enkelt växla mellan 25mm däck för landsväg och bredare för komfortcykling till jobbet. Om ett par år är du fast i cykelträsket och då är det n+1 = lvg.

Även jag tror på en cross. Däremot tycker jag att du kan skippa tipset om dubbla hjulpar, känns väldigt overkill. Använd de pengarna som grundplåt till en racer istället.

Fundera lite på vilka bromsar du vill ha. Jag bytte ut min förra cross då jag tyckte att det var för stor skillnad mellan hur de mekaniska som satt på den och de hydraliska som satt på MTB:n betedde sig när jag växlade mellan dessa vid pendling. Kör nu med en cross med hydraliska bromsar och tycker att det är underbart. Notera att det finns semihydraliska bromsar (bara hydralik ner vid oket) och att vissa cyklar utrustade med dessa saluförs som utrustade med hydraliska. Jag tycker att det är stor skillnad.

Geometrin skiljer en del mellan olika modeller, så jag rekommenderar att du testcyklar och hittar en som passar dig. Behov ser olika ut om man pendlar eller ska vara snabb på en crossbana. Rätt storlek är A och O.

Skärmar är ett måste för pendling. Det kan gå att montera även om cykel saknar fäste för det. Tänk på att dubbdäck kräver ytterligare plats och det tror jag inte finns i alla ramar.

Dubbla hjulpar är guld värt. Det ger också mindre stress NÄR något hjul går sönder och gör att man kan laga/ersätta det trasiga hjulet i lugn och ro. Cyklar man året om, lite längre, i alla väder och på lite sämre underlag så kommer hjulproblem att dyka upp.

Bele sa:
Även jag tror på en cross. Däremot tycker jag att du kan skippa tipset om dubbla hjulpar, känns väldigt overkill. Använd de pengarna som grundplåt till en racer istället.

Fundera lite på vilka bromsar du vill ha. Jag bytte ut min förra cross då jag tyckte att det var för stor skillnad mellan hur de mekaniska som satt på den och de hydraliska som satt på MTB:n betedde sig när jag växlade mellan dessa vid pendling. Kör nu med en cross med hydraliska bromsar och tycker att det är underbart. Notera att det finns semihydraliska bromsar (bara hydralik ner vid oket) och att vissa cyklar utrustade med dessa saluförs som utrustade med hydraliska. Jag tycker att det är stor skillnad.

Geometrin skiljer en del mellan olika modeller, så jag rekommenderar att du testcyklar och hittar en som passar dig. Behov ser olika ut om man pendlar eller ska vara snabb på en crossbana. Rätt storlek är A och O.

Skärmar är ett måste för pendling. Det kan gå att montera även om cykel saknar fäste för det. Tänk på att dubbdäck kräver ytterligare plats och det tror jag inte finns i alla ramar.

Han hade ju redan en lite småtrist pendlare, så det behöver han nog inte en till :-)

Att köpa lokalt ger minst cykel för pengarna -jämfört med om www-cykeln blir helt rätt.
Men ett misslyckat internet-köp drar lätt iväg med både pengar och ffa med tid.

Köp en caadx :)

Shit! Nu smällde det till i tråden! Massor med bra tips! Slog till idag och får den förhoppningsvis på fredag!

Nu ska jag hitta följande:
-Pedaler
-Skor
-Lysen
-dator

Vinterdäck lär man få slå till på snart, så tack för tipset att köpa från Tyskland. Tänkte först att det skulle vara smidigt med två uppsättningar hjul/däck. Sedan såg jag vad hjulen kostar! Satan i gatan, det får nog vänta lite.

Bilagor

• def_sx_cross-disc-nero.jpg
    def_sx_cross-disc-nero.jpg
    46.2 KB · Besök: 95
Jerico sa:
Shit! Nu smällde det till i tråden! Massor med bra tips! Slog till idag och får den förhoppningsvis på fredag!

-Pedaler
-Skor
-Lysen
-dator

Vinterdäck lär man få slå till på snart, så tack för tipset att köpa från Tyskland. Tänkte först att det skulle vara smidigt med två uppsättningar hjul/däck. Sedan såg jag vad hjulen kostar! Satan i gatan, det får nog vänta lite.

Ähhh... jag har tre hjulset.... graveldäck, släta lvgdäck och piggsulor. Men jo allt runtomkring kostar det är sant. Skönt att ha olika kassetter på hjulparen som matchar användningsområder också. 11-32 på vinterhjulen och 12-27 på hjulen med släta däck.

Men men skaffa fler hjul senare går ju också!

Se till att krydda tråden med en bild på underverket när du fått hem den bara! Lycka till!!

emmer sa:
Bengt-re sa:
Ähhh... jag har tre hjulset....
Vi har tre aktiva hjulset per cykel här i hushållet.
[Eftersom det är blandat skivbroms, cantibroms, SRAM och Campagnolo :-) ]
Tur det finns billiga kinesiska hjulväskor på eBay :-)

Har bara två till mtbn... ?

Meeen kör iofs med slang så lätt att skifta däck mellan sommar och höstdäck där. Vinterhjulen får ha sina tunga as till däck på jämnt dock...

Vill inte vara en partypooper, men är det verkligen fästen för skärmar på den där hojen? Det är något jag inte skulle vilja vara utan på min pendlare.

crust sa:
Vill inte vara en partypooper, men är det verkligen fästen för skärmar på den där hojen? Det är något jag inte skulle vilja vara utan på min pendlare.
Så för att citera TS: "Så en vinterhoj finns redan." och då får vi väl anta att den funkar även för monsunväder (som om skärmar gör någon större skillnad i 2,5 mil regn...)

emmer sa:
crust sa:
Så för att citera TS: "Så en vinterhoj finns redan." och då får vi väl anta att den funkar även för monsunväder (som om skärmar gör någon större skillnad i 2,5 mil regn...)

Ja ja, jo.. Klart en kan ta elhojen om det regnar.. Men jag tycker nog personligen att skärmar vid trist väder gör ganska stor skillnad. Och sen finns det ju vissa dagar då det är fint på morgonen och regn på eftermiddagen. Så, nu har jag tjurat färdigt.
(Egentligen är jag nog bara avis på TS nya hoj)

crust sa:
emmer sa:
crust sa:

Ja ja, jo.. Klart en kan ta elhojen om det regnar.. Men jag tycker nog personligen att skärmar vid trist väder gör ganska stor skillnad. Och sen finns det ju vissa dagar då det är fint på morgonen och regn på eftermiddagen. Så, nu har jag tjurat färdigt.
Ha! Vi får se! Har skärmar i dagsläget men tänkte faktiskt inte på det när jag slog till. Dock så byter jag alltid om och duschar när jag kommer till jobbet så jag tror det är lugnt. Men tack för tipset!

Jerico sa:
crust sa:
emmer sa:
crust sa:

Ha! Vi får se! Har skärmar i dagsläget men tänkte faktiskt inte på det när jag slog till. Dock så byter jag alltid om och duschar när jag kommer till jobbet så jag tror det är lugnt. Men tack för tipset!

Annars finns ju som sagt SKS Raceblade som Bengt-re redan har tipsat om :)

crust sa:
Jerico sa:
crust sa:
emmer sa:
crust sa:

Annars finns ju som sagt SKS Raceblade som Bengt-re redan har tipsat om :)

Googlat! Nu är jag med...

Jerico sa:

-Pedaler
-Skor
-Lysen
-dator

Får man föreslå
-Shimano PD-A520
-Giro Rumble VR eller annan lite smidigare/snyggare spd-sko samt riktiga yllesockor.
-Bontrager Ion 700 R / Flare R (blir dyrt :-) men både dagsbelysning/kvällsbelysning/skogsbelysning )
-Äh... Prova om du gillar Cyclemeter (om du har iPhone)

Det finns ju "dubbfria vinterdäck" (som Continental Top Contact Winter II Premium ) om man inte vill köra dubbat.

[Om du utryckte extrahjul var dyrt så räkna på vad det blir :-) ]

45nrth Xerxes finns som 30mm - bör passa de flesta cyklar. De har fördelen att dagar utan is pumpar man dem hårt och får minimalt rullmotstånd (nåja....). Och när dödszwartizen kommer lättar man lite på trycket och har grepp igen.

Dock kör jag Schwalbe winter smalaste fram mest för att jag där vill ha dubben i backen även vid högre tryck - inbillar mig att det är känns tryggare så...

Vinterhjulen står klara i förrådet....

Bilagor

• Xerxes_TR4572-02.png
    Xerxes_TR4572-02.png
    29.1 KB · Besök: 73
  • 8160654691_7a7f51054a_b.jpg
    8160654691_7a7f51054a_b.jpg
    50.3 KB · Besök: 64
emmer sa:
Jerico sa:

-Pedaler
-Skor
-Lysen
-dator

Får man föreslå
-Shimano PD-A520
-Giro Rumble VR eller annan lite smidigare/snyggare spd-sko samt riktiga yllesockor.
-Bontrager Ion 700 R / Flare R (blir dyrt :-) men både dagsbelysning/kvällsbelysning/skogsbelysning )
-Äh... Prova om du gillar Cyclemeter (om du har iPhone)

Det finns ju "dubbfria vinterdäck" (som Continental Top Contact Winter II Premium ) om man inte vill köra dubbat.

[Om du utryckte extrahjul var dyrt så räkna på vad det blir :-) ]

Fy bubblan va bra och dyrt. Oftast synonymt. :)

Nu kom den!

Var nere hos "LBS" och inhandlade pedaler/skor och lite bakljus. Sjukt nöjd och den är mycket snabbare än vad kunde föreställa mig. Trodde den skulle vara stötig men sväljer alla ojämnheter föredömligt! Sjukt nöjd.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    424.3 KB · Besök: 80
Vänta bara tills du sätter på racer-slicks nästa sommar eller nåt. Jag trodde min CX rullade bra med vanliga Smart Sam som satt på från början, men inför Siljan runt köpte jag ett par GP4000. Kändes som konstant medvind. Köptes på bike-components.de

Octagon sa:
Vänta bara tills du sätter på racer-slicks nästa sommar eller nåt. Jag trodde min CX rullade bra med vanliga Smart Sam som satt på från början, men inför Siljan runt köpte jag ett par GP4000. Kändes som konstant medvind. Köptes på bike-components.de

Sweet! Ska jag absolut göra. Kanske redan nu. Kör du med två olika hjulpar med egen kasett på varje bakhjul osv?

Jerico sa:
Octagon sa:

Sweet! Ska jag absolut göra. Kanske redan nu. Kör du med två olika hjulpar med egen kasett på varje bakhjul osv?

Jag har bara ett par. Skulle i alla fall inte orka byta hjul varje gång jag ska ut. Tjejen har två par, dom gamla var rätt risiga och har dubbdäck på, hon köpte extrahjulen här: http://www.superstarcomponents.com/en/shop/road/road-wheels/road-disc-wheels/ men det blir ju dyrt med skivor och kassett. Dom flesta jag känner kör CX däck på våren fram till gatorna är sopade, sen slicks till det blir blöta löv mm på vägen.

Tillbaka
Topp