Första trialthoncykeln

oskarMP

Medlem
Första trialthoncykeln
Hej! Helt färsk inom cykling, men hade tänkt komma igång med lite distanscykling & så småningom köra mitt första trialthon. Behöver lite köpråd!

Som jag har förstått det kan man antagligen köpa en cykel med tempopinnar, eller köpa en racercykel & sätta dit tempopinnar. Vad är att föredra?
De flesta nya cyklar kostar alldeles för mycket för mig, min smärtgräns är uppåt 20 000. Scannar även blocket en del, men dåligt utbud på cyklar med stor ramstorlek, (190cm).
Den absolut billigaste jag hittar är Canyon Speedmax CF 7 Disc, som går för 35k.

Vad finns det för märken som är bra som inkörsport?

Vh

Oskar

Första trialthoncykeln
Köp en beg fälgbromsad tempocykel om du hittar någon. Annars en racer med tempopinnar. På med tightare kassett, och börja jobba med sittställningen - det är du som är luftmotståndet - gör dig liten mot luften och lär dig cykla i den (något obekväma) positionen.

Det går cykla fort även med billigare prylar, men går sedan köpa till lite mer fart med fina däck, aeroram, bra högprofilhjul och så vidare.

Första trialthoncykeln
Jag tror att man ofta vill ha sadeln långt fram på en triathloncykel, kan vara värt att beakta kanske så att man inte får en för kort cykel.

Första trialthoncykeln
Jag tror att man ofta vill ha sadeln långt fram på en triathloncykel, kan vara värt att beakta kanske så att man inte får en för kort cykel.
Går bra med längre styrstam. Jag tävlade på min tid med vanlig moddad racer. Det som är viktigt är att få röven på rätt ställe för att trampa så effektivt som möjligt. Sen sätter man styre/tempopinnar för att bli så aero man klarar av - det går nästan alltid lösa om inte cykeln är för stor och har för långt styrrör - då kan det bli svårt att få ner styret lågt nog - än värre med tempopinnar som hamnar ovanför styret. Lång styrstam gör styrningen behagligare enligt min erfarenhet - återigen - en för stor ram kan vara problematisk, men annars är det tämligen enkelt att mecka till det så att det fungerar. Till tri behöver man inte en yster cykel heller då man ändå cyklar solo.

#åsikt
#30år_sedan_tävlade_sm_i_tri
#gubbfan

Första trialthoncykeln
"Helt färsk inom cykling" = köp en landsvägscykel.
Vänta med att köpa en tempocykel tills du är lite van vid att cykla längs vägarna.
Dom flesta kör i "motions-klass" använder vanliga landsvägscyklar och dom som har en tempo sitter vanligen upp för att dom inte törs eller har för ont i ryggen för att vara i aeropositionen.

Första trialthoncykeln
Går bra med längre styrstam. Jag tävlade på min tid med vanlig moddad racer. Det som är viktigt är att få röven på rätt ställe för att trampa så effektivt som möjligt. Sen sätter man styre/tempopinnar för att bli så aero man klarar av - det går nästan alltid lösa om inte cykeln är för stor och har för långt styrrör - då kan det bli svårt att få ner styret lågt nog - än värre med tempopinnar som hamnar ovanför styret. Lång styrstam gör styrningen behagligare enligt min erfarenhet - återigen - en för stor ram kan vara problematisk, men annars är det tämligen enkelt att mecka till det så att det fungerar. Till tri behöver man inte en yster cykel heller då man ändå cyklar solo.

#åsikt
#30år_sedan_tävlade_sm_i_tri
#gubbfan
Håller med om att längre styrstam ger bättre styrkänsla, har inte provat de längst men upp till 120 har funkat bra. Den landsvägscykel jag har stående här har ett överrör som bara är 56 cm trots 66 cm ramhöjd och med sadeln långt fram är den för kort för mig även med lång stam. Du har helt rätt om höjden, med tempopinnar hamnar man alldeles för högt på den.

Första trialthoncykeln
Vänta med att köpa en tempocykel tills du är lite van vid att cykla längs vägarna.
Dom flesta kör i "motions-klass" använder vanliga landsvägscyklar och dom som har en tempo sitter vanligen upp för att dom inte törs eller har för ont i ryggen för att vara i aeropositionen.
Man måste öva på det. Och ganska mycket.

Första trialthoncykeln
Håller med om att längre styrstam ger bättre styrkänsla, har inte provat de längst men upp till 120 har funkat bra. Den landsvägscykel jag har stående här har ett överrör som bara är 56 cm trots 66 cm ramhöjd och med sadeln långt fram är den för kort för mig även med lång stam. Du har helt rätt om höjden, med tempopinnar hamnar man alldeles för högt på den.
Fast nu som stel, fet gubbe går det bra med lite högre tempopinnar... ?

Iofs kör jag inte kort och snabbt längre. Pinnarna är bara för att gömma sig från motvinden när man blivit lämnad åt vargarna.

Och nä - 130mm är det längsta jag kört.
IMG_20220423_190227_164.jpg

Första trialthoncykeln
Fast nu som stel, fet gubbe går det bra med lite högre tempopinnar... ?

Iofs kör jag inte kort och snabbt längre. Pinnarna är bara för att gömma sig från motvinden när man blivit lämnad åt vargarna.

Och nä - 130mm är det längsta jag kört.
Visa bilaga 620100
Kollade på hur dedikerade triathloncyklar är konstruerade och du hade helt rätt om längden på vanliga landsvägscyklar, den blir nog inget problem även med sadeln långt fram.

Main_Felt_How_to_Choose_The_Best_Triathlon_Bike_2048x.jpg

Första trialthoncykeln
Man måste öva på det. Och ganska mycket.
Och justera cykeln utifrån sina förutsättningar respektive. "Ont i ryggen" är väldigt diffust, snarare är problemet att folk inte kan fälla i höften och krummar istället för att flektera höften och behålla så naturlig kurvatur som möjligt i ryggen respektive hänger på styret istället för att låta skelettet bära upp tyngden.

Med en linjehoj kan det också vara svårt att få fram sadeln tillräckligt långt för en position som är bekväm en längre tid.
Det är ju inte så att duktiga triatleter "lider" på sin osköna cykel i timmar.

Sen så går det så klart att genomföra med en linjehoj med clip ons, och det duger alldeles utmärkt om man ska prova på eller köra nåt enstaka lopp. Men det finns en anledning till varför en tempo/tri cykel är optimal för just det ändamålet.
Det går att cykla vättern på en hybrid med slicks också men en racer är skönare och förmodligen snabbare :)

Första trialthoncykeln

Håller med helt och hållet. En tempocykel har ett begränsat användningsområde och är inte ett naturligt val om man bara ska ha en cykel och/eller börja cykla. Helena (minns ej efternamnet) från SPIF körde med vanlig racer och tempopinnar. Först när hon hade kvalat in till Hawaii köpte hon en tempocykel. Få av oss som kommer så långt...

Första trialthoncykeln
Och justera cykeln utifrån sina förutsättningar respektive. "Ont i ryggen" är väldigt diffust, snarare är problemet att folk inte kan fälla i höften och krummar istället för att flektera höften och behålla så naturlig kurvatur som möjligt i ryggen respektive hänger på styret istället för att låta skelettet bära upp tyngden.

Med en linjehoj kan det också vara svårt att få fram sadeln tillräckligt långt för en position som är bekväm en längre tid.
Det är ju inte så att duktiga triatleter "lider" på sin osköna cykel i timmar.

Sen så går det så klart att genomföra med en linjehoj med clip ons, och det duger alldeles utmärkt om man ska prova på eller köra nåt enstaka lopp. Men det finns en anledning till varför en tempo/tri cykel är optimal för just det ändamålet.
Det går att cykla vättern på en hybrid med slicks också men en racer är skönare och förmodligen snabbare :)
Jag vet en fet gubbe som cyklat Vättern på Peak "mtb" med slicks på 18 timmar☺️☺️☺️☺️☺️

Tillbaka
Topp